Mijn klant en ik

Reuring in het hypotheeklandschap

13 maart 2016 Leestijd ± 3 minuten

Amsterdammer Thomas de Leeuw (28) startte in 2015 met een compagnon Ikbenfrits.nl – gericht op het oversluiten van hypotheken. Het bedrijf groeit hard en stond onder meer Geert Schreur (64) uit Roosendaal bij met advies. Hoe ervaren beide de samenwerking? 

Thomas de Leeuw over Geert Schreur

Wat is Ikbenfrits.nl?
“Een vriend van ons had twee jaar geleden het gevoel dat hij op zijn hypotheek kon besparen, maar zijn adviseur stuurde hem weg. Uit eigen berekeningen bleek hij flink in lasten omlaag te kunnen. Mijn collega en ik startten daarop met het beschikbaar maken van die berekeningen voor klanten. Omdat we allebei geen adviseur waren – we hebben een technische achtergrond – haalden we daarvoor eerst de relevante diploma’s. Sinds afgelopen zomer bieden we het complete pakket aan: van berekening en advies tot het daadwerkelijk oversluiten van de hypotheek.”

Hoe heeft Ikbenfrits.nl Geert uiteindelijk kunnen helpen?
“Via een artikel in de Volkskrant kwam Geert met ons in contact. Hij checkte gratis en snel via onze website of hij op zijn hypotheek kon besparen. Daarna gingen we samen het overstaptraject in. We communiceerden vooral telefonisch, in combinatie met online overzichten. Dit is onze reguliere werkwijze. Zo besparen onze klanten tijd en krijgen ze goed inzicht in hun hypotheek.”

Wat is er voor advies uit gekomen?
“Voor Geert gaan we per 1 februari dezelfde hypotheek voortzetten, maar dan bij MUNT Hypotheken. Het traject heeft vijf maanden geduurd. Meestal gaat het veel sneller, maar voor Geert was het om fiscale redenen handiger om in 2016 pas over te stappen. Daarnaast had Geert aanvankelijk de woningwaarde verkeerd ingeschat, zo bleek na de taxatie. Dat inschatten doet de klant altijd eerst zelf. Op basis daarvan starten we het proces. De extra tijd die we door het aanpassen kwijt zijn, brengen we niet in rekening. Dat vinden we niet fair.”

Hoeveel heeft de klant uiteindelijk bespaard op zijn hypotheek?
"Over 20 jaar, de rentevaste periode waar Geert voor koos, scheelt het hem 49.600 euro. Oftewel jaarlijks zo’n 2500 euro.”

Geert Schreur over Thomas de Leeuw

Waarom heeft u vorig jaar met Thomas contact op gekomen?
“Mijn vrouw en ik ergerden ons al tijden aan de hoge rente van onze vorige hypotheek. Toen ben ik me erin gaan verdiepen en kwam ik bij Ikbenfrits.nl. Het bedrijf sprak me meteen aan; door Thomas’ verhaal, maar ook omdat die jongens reuring willen creëren in het hypotheeklandschap. En dat heeft het nodig.”

Jullie hebben elkaar nooit in real life ontmoet. Hoe is dat?
“Omdat Thomas ons steeds belt, scheelt ons dat kosten en via de website gaat alles soepel. Het kan wel tricky zijn een kopie van je paspoort op te sturen; je weet immers nooit of er misbruik van gemaakt wordt. Toch vertrouw ik Thomas volledig. En dat vind ik, naast tijd nemen voor je klanten en deskundigheid, de belangrijkste eigenschap voor een financieel adviseur.”

Wat vindt u in het algemeen van de samenwerking?
“Prettig. Het ondernemerschap straalt er bij Ikbenfrits vanaf en draait niet alleen om geld. Mijn tip voor de mannen achter Ikbenfrits? Raak niet verblind door de groei en laat een buitenstaander soms eens een blik werpen op het bedrijf.”