Koplopers

Positive Finance Day onderscheidt betekenisvolle initiatieven in de financiële wereld

10 november 2017 Leestijd ± 4 minuten 272 views

Lendahand en Kandoor zijn de grote winnaars geworden op de Positive Finance Day op 9 november. Natasja Neron van Gabriel Financiële Bescherming kreeg de Award voor meest inspirerende persoonlijkheid. Antoinette Kalkman van FlexFront zat in de jury en was onder de indruk van de betekenisvolle initiatieven in de financiële sector. “Het imago van de financiële branche krijgt bepaald geen 9+. De nadruk ligt vaak op negatieve zaken. Met deze dag laten we zien dat er ook veel lichtpunten zijn in de financiële wereld.”

Ruim 150 financiële dienstverleners namen deel aan de Positive Finance Day, een initiatief van de stichting New Financial Forum en Dazure. Tijdens de dag stonden initiatieven centraal binnen de financiële wereld waar de samenleving écht iets aan heeft gehad, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de – financiële – wereld mooier door is geworden. De jury hanteerde hierbij drie categorieën: initiatieven die bewezen betekenisvol zijn, vooruitstrevende initiatieven die in potentie betekenisvol zijn en personen die het verschil maken. De vijf genomineerden gaven op 9 november zelf een pitch van twee minuten voor het publiek, dat uiteindelijk de winnaars koos.

De winnaars
Er waren twee publieksprijzen. In de categorie ‘bewezen betekenisvol’ won Lendahand. Deze partij helpt opkomende economieën met crowdfunding doordat investeerders via solide financiële instellingen leningen kunnen verstrekken aan ondernemers in opkomende landen. De jury was onder de indruk van de ontwikkelingsdoelstellingen die Lendahand omarmt: “Hoe mooi is het dat een bedrijf de vier duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties omarmt, zoals ‘beëindig armoede overal en in al haar vormen’.” Betekenisvol ziet de jury ook terug in de beweegredenen van Peter Heijen om Lendahand op te richten; ondernemerschap en werkgelegenheid zijn de sterkste wapens tegen armoede. De andere twee genomineerden in deze categorie waren Commoneasy en Otly.

In de categorie ‘in potentie betekenisvol’ kwam Kandoor als winnaar uit de bus. Consumenten kunnen bij financiële professionals te rade gaan als zij vragen hebben over hun financiën. Binnen 4 uur krijgen ze dan antwoord. De jury was van mening dat Kandoor een goede tool biedt in tijden waarin de consument steeds meer financiële keuzes zelf moet en wil maken. Kandoor is in staat geweest om een flink aantal financiële professionals uit het veld aan zich te binden. Zij worden gidsen genoemd. Kandoor is een maatschappelijk initiatief dat wordt gefinancierd en gesteund door pensioenuitvoerder APG met als partners SVB, ABP, Menzis, Obvion, Jumba.nl, ACP. In de categorie in potentie betekenisvol was Fitter eveneens genomineerd.

Niet alleen startups
Tijdens Positive Finance Day ligt de nadruk op positieve maatschappelijke en duurzame initiatieven in de financiële sector. Kalkman: “We kijken niet alleen naar startups. Een eervolle vermelding ging bijvoorbeeld dit jaar naar ASR voor haar duurzame beleggingsbeleid. Ook Natasja Naron timmert al langer aan de weg. Zij krijgt een award voor de sympathieke Christelijke en ethisch verantwoorde manier van zakendoen die zij in haar hele bedrijfsvoering heeft doorgevoerd. De volledige winst van haar bedrijf gaat naar goede doelen. Maar ook voor haar medewerkers hanteert ze een ethische aanpak: zij beslissen zelf over hun salaris en het aantal vrije dagen en krijgen biologische en vegetarisch lunches aangeboden.”

Positive Finance Day sluit ook aan bij de drijfveer die Kalkman zelf 20 jaar terug had toen ze startte in de financiële branche. “De financiële branche was destijds erg intern gericht en productgestuurd en toonde weinig inlevingsvermogen in de consument. Ik wilde graag mijn steentje bijdragen door de mens achter het dossier te tonen. Empathie en zakelijkheid zijn juist prima te combineren. Empathie kan een krachtig zakelijk middel zijn waarmee je als bedrijf veel verder komt. Wanneer je intrinsiek betrokken bent bij de consument, is dat voor hem leuker, maar ook voor jezelf en dus voor je bedrijf.”

Heeft een van de kandidaten haar nog in het bijzonder verrast? “Soms is het gewoon de simpelheid van zaken waar het om gaat. Neem een bedrijf als Kandoor. Heb je een vraag over je financiën? Dan stel je die aan een deskundige en heb je binnen 4 uur antwoord. Hoe mooi is dat? Vaak denken we te moeilijk. De mooiste plannen zijn gebaseerd op iets heel simpels.” Volgens Kalkman gaat het daar nog steeds vaak mis in de financiële branche. “De angst regeert. In zo’n 98 procent van de gevallen zijn mensen prima te vertrouwen. Bij ongeveer 2 procent gaat het mis, maar juist op die 2 procent ligt de focus. We zijn vooral bezig met risico’s inperken, waardoor we het heel ingewikkeld maken.”

Omarm nieuwe ontwikkelingen
Wat raadt ze de hypotheekadviseur aan, naar aanleiding van haar ervaringen op 9 november? “Omarm innovaties in plaats van ze af te stoten! Advies is nog steeds nodig, maar het kan best op een andere manier. Mijn papieren spaarbankboekje van jaren geleden waar iedere gulden werd bijgeschreven is ook vervangen door de pinpas en online bankieren. Maar het feit dat je geld of een hypotheek nodig hebt verandert niet. Als je jezelf blijft verzetten tegen nieuwe ontwikkelen plaats je jezelf buiten de maatschappij. Bedenk elke dag ‘Wat kan ik vandaag beter doen ten opzichte van gisteren?’”