Drie vragen aan

Overleven in een online wereld [1]

26 mei 2016 Leestijd ± 3 minuten 178 views

Nieuwe spelers die alles online aanbieden, klanten die steeds meer online shoppen – hoe ga je als hypotheekadviseur met de digitaliseringsslag om? In andere sectoren spelen vergelijkbare vraagstukken. We spreken verschillende ervaringsdeskundigen die hun dienstverlening aanpasten en een succesvolle businesscase wisten neer te zetten.

Bedrijven die zich niet aanpassen aan de online wereld, zullen niet overleven. Dat stelt Imre de Groot (39), accountmanager bij Vandenberg Concept, Design, Print en Online. Net als de hypotheekadviseur voelde het grafische bedrijf de afgelopen jaren de druk van omslag van offline naar online. De Groot over de transitie die zijn bedrijf de afgelopen jaren maakte van drukker naar communicatiebureau.

Hoe houden jullie het hoofd boven water?
“Er is een hoop veranderd sinds steeds meer bedrijven online hun zaken regelen. We zagen veel traditionele markten wegvallen de afgelopen jaren. Standaardproducten zoals visitekaartjes worden tegenwoordig vaak via internet ingekocht. Gelukkig zagen we deze trend vroeg aankomen. We besloten jaren geleden al dat we hier niet in mee wilden gaan en een andere koers wilden varen. We hadden ook een volledig online productiebedrijf kunnen worden. Maar de concurrentie online is killing. We hebben dit probleem opgevangen door andere diensten van ons bedrijf te laten groeien. Onze focus is echt onze relatie met de klant. Het proces vóór de productie hebben we uitgebreid door onze pijlen ook te richten op communicatieadvies en ontwerp. Ook maken we websites en kassacommercials en beheren we socialmediakanalen. We zijn niet langer een drukker, we zijn een heus communicatiebureau. En dat werkt goed. Bij een nieuwe identiteit hoort ook een nieuwe naam. Vroeger heetten we nog Vandenberg drukwerken, nu is dat dus ‘Vandenberg Concept, Design, Print en Online’.”

Wat is er op de werkvloer allemaal veranderd?
“Een nieuwe identiteit vergt ook nieuwe vaardigheden van onze werknemers. Dit betekent nieuwe opleidingen. We proberen waar mogelijk zelf onze werknemers om te scholen. Ook zoeken we steeds meer naar mensen uit het communicatievak in plaats van de grafische sector. En het klantcontactmoment vindt nu eerder plaats. We kijken echt met onze klanten naar wat ze willen communiceren en hoe deze boodschap het beste vormgegeven kan worden en welke kanalen daar het best voor gekozen kunnen worden . Omdat we bij ‘oude’ klanten nog als drukkerij bekend staan, kan dit wel eens lastig zijn. Maar dat is dan ook wel weer een uitdaging: bij deze klanten de boodschap overbrengen dat je nog meer in huis hebt dan alleen drukken.”

Heb je advies voor hypotheekadviseurs?
“De transitie van offline naar online is niet te stoppen. Alle bedrijven, ook traditionele – zoals timmermansbedrijven – moeten zich aanpassen. Rollen zullen veranderen of vervallen. Toen wij nog een drukkerij waren, werkten we voor reclamebureaus. Nu maken we zelf reclame voor klanten. Mijn advies voor anderen: of je nu volledig op die klantrelatie gaat zitten of een niche kiest, maak een keuze waar je 100 procent voor gaat.”