Opinie

'MUNT is een trendsetter'

28 februari 2018 Leestijd ± 2 minuten 405 views

Erik Teunisse is al 22 jaar franchisenemer van de Hypotheker, met twee vestigingen: in Harderwijk en in Dronten. Zijn klantenbestand bestaat voor een groot deel uit doorstromers en overstappers. MUNT Hypotheken scoort goed bij de laatste doelgroep. “MUNT heeft het proces voor het oversluiten van hypotheken makkelijker gemaakt. Daar hebben ze een gat in de markt gezien. Je ziet dat andere hypotheekaanbieders dit voorbeeld nu volgen.”

Teunisse is erg te spreken over de Simpel Overstap Hypotheek van MUNT. “Een klant hoeft maar weinig stukken te overleggen om zijn hypotheek over te sluiten. Met name het vervangen van de werkgeversverklaring door een UWV­verzekeringsbericht en/of een pensioenopgave scheelt veel tijd in het proces. We gaan naar een systeem van dataontsluiting, zodat het proces nog sneller wordt.” Het is voor de klant prettig als een geldverstrekker het zo gemakkelijk mogelijk maakt, zodat hij zo snel mogelijk zekerheid heeft. Ik ga dus niet per se voor de goedkoopste hypotheek, maar voor de beste hypotheek voor mijn klant. En een goed afhandelingsproces kan meewegen in die keuze.”


Geldverstrekkers leren snel

MUNT is wat dat betreft een van de trendsetters geweest, zo geeft Teunisse aan. Dat krijgt nu navolging. Hypotheekverstrekkers beginnen volgens hem steeds beter te begrijpen dat het proces belangrijk is. Geldverstrekkers leren snel. Ze kijken naar elkaar en nemen best practices van elkaar over. Dat is goed voor de markt en voor onze klanten. Desondanks ziet Teunisse dat klanten nog vaak kiezen voor een merknaam. “Dan gaan ze toch voor de bekende banken, ook al zijn de voorwaarden slechter.” 

Starters

De Hypotheker wil de komende tijd ook bij starters het belang van goed advies weer meer onder de aandacht brengen. “Starters kiezen vaak voor de laagste rente en de laagste prijs voor advies. Daarom zie je steeds meer execution only­-partijen ontstaan. Maar dat model is in mijn ogen slechts geschikt voor maximaal 10 procent van de markt. Voor de meesten is het echt wel belangrijk om een goed advies te krijgen, ook over zaken als arbeidsongeschiktheid en overlijden.”
Teunisse is ervan overtuigd dat er altijd ruimte blijft voor de adviseur. “De vorm van advies zal echter veranderen. Er komen steeds meer hybride klanten. Ze beginnen online, maar willen daarna een bevestiging dat ze de goede keuze maken. Dan komen ze naar een adviseur. Kijk naar Coolblue, die hebben de laatste jaren ook steeds meer fysieke winkels geopend. De klant kiest zelf waar hij bediend wil worden, dus je moet alle kanalen aanbieden.” Uiteindelijk gaat het om kwaliteit. Zowel in het advies als in het proces. Want dat zorgt voor tevreden klanten.