Opinie

Maak hypotheekadvies onderdeel van financiële planning

10 maart 2017 Leestijd ± 4 minuten 185 views

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én advies over eventuele beleggingen zouden daar integraal onderdeel van moeten uitmaken.” Dat vindt Mark Boskamp, manager Communicatie en Marketing bij NNEK en oprichter van stichting LEF. Hij pleit voor een financiële huisarts die je financiële huishouding periodiek doorlicht.

NNEK is een onafhankelijke vermogensbeheerder, die via een landelijk netwerk van financieel adviseurs beleggingsdiensten aanbiedt. Wereldwijd kijkt NNEK welk beleggingsfonds het beste past bij de wensen van de klant.

Vermogensbeheer voor de gewone man
In 1995 rolde Mark Boskamp het financiële vak in als marketingcommunicatieman, toen hij samen met een financieel adviseur in Hoorn een presentatie gaf over financiële planning. Het was de tijd dat mensen hun financiële producten nog uit de Troskompas haalden. Hij begon zijn bedrijf Presentation Style/Financial Communication & Coaching, dat gedurende zeven jaar met twintig presentatoren duizenden lezingen gaf in het hele land. “Wij vertelden over beleggen, het kopen van een huis en je oudedagsvoorziening. Iedereen verwachtte destijds nog rendementen van 30 procent. We kwamen veel ellende tegen in die zalen. Oudere dames die vastzaten in leaseconstructies, die met geleend geld waren gaan beleggen.”

Dat was de start om samen met Theo Andringa en Egbert Berkhoff zijn Noord Nederlands Effecten Kantoor (NNEK) om te bouwen tot een vermogensbeheerder voor de gewone man. Om professionele, niet-sexy maar wel goede beleggingen aan te kunnen bieden aan de Nederlandse consument. NNEK biedt haar beleggingsoplossingen altijd aan via de financieel adviseur. “Beleggen zonder een financieel plan is namelijk een losse flodder,” aldus Boskamp. “De financieel adviseur is de huisarts in dit verhaal, NNEK de (beleggings-)specialist. De rol van de financieel adviseur is om de klant te helpen zijn doelkapitaal op lange termijn te halen. Ook de hypotheekadviseur zou doelbewaking en financiële planning mee kunnen nemen in zijn advies.”

Positioneren als professional
Boskamp merkt dat veel financieel adviseurs het lastig vinden om binding te creëren met hun klant. “Bij hypotheekadvies is de waarde die de adviseur in het begin van het traject heeft voor de klant heel hoog. Maar na het afsluiten daalt die al gauw tot bijna nul. Bij de financieel adviseur stijgt de toegevoegde waarde richting het doel van de belegging continu. Met name in een neergaande markt moet je de klant bijstaan.” NNEK deed dat in 2008, bij het uitbreken van de bankencrisis, heel concreet met een ‘stoplicht app’. “De markt donderde in elkaar, veel huizen stonden onder water en klanten haalden hun doelkapitaal niet meer. Hoe eerder je ingrijpt hoe groter de kans dat je nog kunt repareren.”

Financieel adviseurs zouden bovendien meer vertrouwen in zichzelf mogen hebben, vindt Boskamp: “Ze zijn bang de factuur te sturen en zichzelf te positioneren als professional. Iets wat de accountant en notaris al lang doen.” Daarom staat NNEK de adviseurs op allerlei manieren bij, door het organiseren van evenementen, workshops en presentatietrainingen en het delen van best practices en content. “We organiseren ieder jaar meerdere reizen naar Engeland om de kunst af te kijken bij de Engelse financiële planners, die een succesvol verdienmodel hebben en veel meer doen aan marketing en communicatie. Adviseurs betalen deze reizen zelf. We organiseren ieder jaar de ‘NNEK Meesterklas’, waar zo’n 250 adviseurs afkomen op sessies van bijvoorbeeld Remco Claassen. En we organiseren cursussen ‘onweerstaanbare presentatievaardigheden voor de financieel adviseur’. Op jaarbasis houden we bovendien zo’n zestig klantlezingen in het land, waar gemiddeld 50 klanten van financieel adviseurs in de zaal zitten. Zo houden we feeling met de consument.” Bovendien levert NNEK blogs en columns die de financieel adviseur mag hergebruiken richting zijn klanten. “Ook de lokale pers zit vaak verlegen om goede content. Als jij een goed artikel kunt aanleveren over het kopen van een huis, maak je grote kans op een publicatie.”

Stichting LEF: jongeren leren omgaan met geld
Met de stichting LEF, die hij in 2008 oprichtte, richt Boskamp zich op de jongere consument. Vanuit LEF geven financieel adviseurs onbaatzuchtig les aan jongeren in omgaan met geld. “Tijdens de VVP Ondernemersdag in 2008 ben ik opgestaan: waarom gaan we niet werken aan de toekomstige consument? We leren jongeren op school alles over wiskunde en economie, maar we leren ze niet hoe ze met geld om moeten gaan. Er waren direct een man of dertig die mee wilden doen. Na 1,5 jaar lesmateriaal ontwikkelen en pilots voor de klas gingen we in 2010 van start.” Inmiddels geven meer dan 1.000 financieel adviseurs als vrijwillig gastdocent les op scholen, met name op ROC’s. “Daar zijn de problemen het grootst. Veel jongeren hebben al op jonge leeftijd grote schulden en een negatieve BKR-codering voor ze achttien zijn.” Wie wel eens meeliep met de Finance Run, kan de stichting kennen: de opbrengsten daarvan gaan ieder jaar naar LEF. “De Finance Run wordt ieder jaar gehouden in september en is hét sportieve en informele netwerkevenement in de financiële dienstverlening. Dit soort evenementen zoeken we ook op om gastdocenten te vinden. Ook hypotheekadviseurs die dit stuk nu lezen: word gastdocent! Het is zo ontzettend leuk om te doen. Doe eens een klas per jaar. Als je aan jongeren van 15 tot 18 jaar kunt uitleggen hoe geld werkt, ben ik ervan overtuigd dat je als adviseur beter in je vak wordt.”

Meld je aan!

Wil je gastdocent worden bij stichting LEF? Kijk op www.lefnet.nl .