Mijn klant en ik

“Je moet onze visie willen omarmen”

14 april 2016 Leestijd ± 3 minuten 246 views

8 april 2016. Een kleine reünie voor Mark de Rijke (De Hypotheekshop Centrale Organisatie) en Arjan Bolte (vestigingsdirecteur De Hypotheekshop Amsterdam Overtoom). Vaak zien ze elkaar namelijk niet. Teken dat het goed loopt, vindt De Rijke. Franchisegever en vestigingsleider aan het woord over hun samenwerking.

Mark de Rijke, De Hypotheekshop Centrale Organisatie

Je hebt verschillende petten op. Vertel eens hoe dat zit.
“Ik ben in 2012 bij Welke Financiële Diensten aangetreden. Sinds de overname van De Hypotheekshop ben ik Directeur Business Development en woordvoerder van De Hypotheekshop.”

En zo werd je dus franchisegever. Wat versta jij onder een goede samenwerking?
“Dat we optimaal in staat zijn de adviseurs en franchisenemers te faciliteren, zodat ze zich alleen maar met het advieswerk bezig hoeven te houden en meer declarabele uren kunnen draaien. Dat betekent dus dat wij zaken als lead generatie, marketing, wet- en regelgeving, adviesproces en de toegang tot de gehele markt verzorgen.”

En hoe ziet jouw relatie met Arjan eruit?
“We hebben met name op afstand contact; zelden face-to-face. Dat is ook eigenlijk nooit nodig gebleken. Arjans vestiging loopt goed. En als er zaken spelen, dan pakken de relatiebeheerders of de formulemanager die op.” Een keer per jaar organiseren wij een franchisedag in het land waarbij wij op een ontspannende wijze in gesprek gaan met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje.”

Hoe kijk je naar jullie toekomst?
“Als gevolg van alle technologische ontwikkelingen verandert de consument, de functie van banken maar ook de rol van de adviseur. Er gebeurt steeds meer online. Wij geloven in een hybride adviesmodel, waarbij de consument zijn klantreis zowel via persoonlijk contact als via webchat of via andere kanalen doorloopt. Voor ons is de rol weggelegd dat te faciliteren en dit proces te integreren in het advies. Voor Arjan, maar dat geldt natuurlijk ook voor alle franchisenemers, betekent dit dat hij onze visie moet willen omarmen. Wij hebben elkaar heel hard nodig. Maar ik heb er zeker vertrouwen in: hij heeft zich altijd wendbaar getoond.”


Arjan Bolte, De Hypotheekshop Amsterdam Overtoom

Na bijna vijftien jaar in het vak maakte je vijf jaar geleden de overstap naar een franchiseformule. Vanwaar die keuze?
“Via een keten worden alle randzaken voor je geregeld. Zo hoef ik me niet druk te maken over afspraken met banken en de systemen die je daarvoor nodig hebt. Alles wordt centraal voor je geregeld en dat vind ik wel prettig.”

Wat bracht je bij De Hypotheekshop?
“Wat me in eerste instantie het meeste aantrok, is de communicatie naar buiten toe. De Hypotheekshop gebruikt goede, pakkende teksten. Bij sommige concurrenten vond ik dat destijds wat minder sterk. En de mate waarin De Hypotheekshop naar buiten treedt, is weloverwogen. Geen overkill, maar wel voldoende om te zorgen voor herkenning van het beeldmerk.”

En hoe is de samenwerking vervolgens bevallen?
“Voor mij is het belangrijk dat de data die we nodig hebben voor het advieswerk, up-to-date is. Dat we werken met goed functionerende systemen. Dat we profiteren van de afspraken die met de banken zijn gemaakt. Eens in de paar jaar kijken we kritisch naar de toevoegde waarde van De Hypotheekshop. Worden onze wensen nog steeds vervuld? Wegen de kosten op tegen de baten? Hoe doen andere ketens het? We spreken ook ondernemers van andere ketens. Het feit dat we nog steeds hier zijn aangesloten, zegt het dus eigenlijk al: de samenwerking bevalt nog steeds erg goed.”

Hoe kijk je tegen Mark de Rijke aan?
“Mark is iemand die goed nadenkt over de formule van De Hypotheekshop en waar we staan ten opzichte van de rest van de markt. Wat ook erg fijn is: we hebben hier veel ingewikkelde zaken. Als ik die met hem bespreek, dan weet hij waar ik het over heb. Soms is hij of de organisatie al bezig met knelpunten voordat wij ze hebben gesignaleerd of benoemd. Dat is uiteraard erg prettig.”