Drie vragen aan

Hoe bied je meerwaarde na het hypotheekadvies?

08 februari 2017 Leestijd ± 2 minuten 182 views

Ook nadat de hypotheek verstrekt is, kunnen hypotheekadviseurs nog meerwaarde bieden voor hun klanten. Dat vindt Boyan Nijpels, een van de oprichters van Moveasy, een vergelijkings- en biedingssite voor verhuizers. Bijvoorbeeld door te adviseren over het traject dat de huizenkopers nog te wachten staat.

Hoe kwamen jullie op het idee voor www.moveasy.nl?
We zijn zelf meerdere malen verhuisd in binnen- en buitenland. Bij het opvragen van offertes merkten we dat prijzen en kwaliteit van verhuizers sterk uiteenliepen. Het aanbod in de markt was niet transparant: soms werd een verhuizing door uitloop plotseling twee keer zo duur. Nadat we een tijdje als tussenpersoon tussen verhuizer en klant hadden gewerkt, bedachten we dat een platform met een gesloten biedingssysteem meer transparantie en kwaliteit zou bieden.

Hoe werkt moveasy.nl?
De klant voert op de site in van waar naar waar hij verhuist en hij geeft de omvang aan. Dat kan bijvoorbeeld door foto’s te maken van de kamers en de spullen die erin staan. De aanvraag wordt doorgespeeld naar de verhuizers die zijn aangesloten. Vervolgens ontvangt de klant binnen 24 uur ten minste drie en maximaal vijf biedingen. Voor grote verhuizingen komen er drie verhuisfirma’s langs om de omvang in te schatten. Een klant kan altijd bellen met een adviseur van Moveasy voor extra advies. De adviseur kan bijvoorbeeld helpen bij de keuze tussen verhuizers, maar ook uitleg geven over de verschillen tussen een uurprijs of een vast tarief. Moveasy geeft onafhankelijk advies aan de klant.

Hoe kunnen hypotheekadviseurs meerwaarde bieden aan hun klanten?
Dat zit hem vooral in het hele traject na het afsluiten van de hypotheek. Ook dan komt er veel op de klant af. Niet alleen de verhuizing, maar ook het doorgeven van adreswijzigingen, het veranderen van  leverancier van energie, televisie, internet en telefoon, het rondsturen van adreswijzigingen en doorsturen van je post. Wellicht moet er nog verbouwd of geklust worden en zoekt hij een aannemer. En hij krijgt te maken met het aanpassen van zijn verzekeringen en het opstellen van een nieuwe persoonlijke begroting voor de maandelijkse uitgaven. Als een hypotheekadviseur in één aanbod deze wereld van nazorg kan schetsen en daarover een onafhankelijk advies kan geven, kan deze vorm van ‘aftersales’ een mooie extra inkomstenbron zijn. Mogelijk kan hij zijn klant een korting bieden als deze kiest voor deze service. De hypotheekadviseur kan de klant zo nog meer ontzorgen na het afsluiten van een hypotheek.