Opinie

Heeft u ook paarse gietertjes?

17 maart 2016 Leestijd ± 2 minuten 163 views

Nieuwe spelers op de markt veranderen het speelveld. Niet alleen vanwege hun vernieuwende aanpak, maar ook doordat ze een ander businessmodel of een ander productaanbod hebben. Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie, vertelt over de visie van MUNT Hypotheken.

Wel eens bij de Hema aan de kassa geklaagd om het feit dat ze allerlei kleuren gieters hebben, maar geen paarse? Bij de Intratuin omdat ze geen zakjes soepgroente verkopen? Of bij de Bijenkorf omdat ze geen merkloze kleding hebben? Klinkt gek, toch? Het zijn stuk voor stuk krachtige merken en die hebben heel bewust voor een specifiek aanbod gekozen. Daardoor weet de klant precies wat hij kan verwachten. Wil hij iets anders, dan gaat hij naar de buurman. Even goede vrienden.

Bij MUNT Hypotheken werkt het niet veel anders. We hebben een ander businessmodel dan banken en we worden direct gefund door pensioenfondsen. Zoals Uber autovervoer faciliteert maar geen enkele auto op de balans heeft, verstrekken wij hypotheken zonder ook maar een huis op onze balans te hebben staan. We hebben namelijk geen eigen balans. En dat verklaart meteen waarom we geen uitzonderingen kunnen maken. Banken kunnen ervoor kiezen goudgerande zaken op de eigen balans te zetten; wij niet. En dat is prima zo.

We bieden misschien niet een onuitputtelijk aanbod, maar wel een aanbod met de meest aantrekkelijke voorwaarden. Dat aanbod is duidelijk afgebakend waardoor inmiddels het merendeel van de adviseurs precies weet welk type klant voor onze hypotheken in aanmerking komt. We verkopen geen paarse gietertjes, maar wel groene en blauwe. En die verstrekken we door de bank genomen sneller en tegen lagere kosten dan de concurrent.