Koplopers

Fiew.nl introduceert online hypotheekadvies

23 mei 2017 Leestijd ± 4 minuten 346 views

De markt voor het online afsluiten van je hypotheek is sterk in beweging. Partijen als Hypotheek24 en eyeOpen boden al execution only aan, de mogelijkheid om zelf online je hypotheek af te sluiten. Independer biedt daarnaast inmiddels een online platform waar consumenten kunnen kiezen voor execution only of met telefonisch advies van een adviseur een hypotheek kunnen afsluiten. Later dit jaar wil Independer volledig geautomatiseerd hypotheekadvies gaan inzetten. Een nieuwe online partij is Fiew.nl. Per 1 juli kunnen consumenten hier terecht voor online hypotheekadvies. Een van de grondleggers is hypotheekadviseur Manon van der Poel.

Fiew.nl is er op dit moment uitsluitend voor starters op de woonmarkt die in loondienst werken. Zij kunnen in drie stappen een hypotheek afsluiten, met aan iedere stap een ander prijskaartje. Voor 10 euro vult de consument met zijn eigen stukken zelf de adviesmodule in. Wie 285 euro extra betaalt, ontvangt een compleet gecontroleerd en geverifieerd hypotheekadviesrapport. En voor nog eens 495 euro extra wordt ook de aanvraag van de hypotheek verzorgd. Daarbij kiest Fiew.nl uit dertien geldverstrekkers. Deze geldverstrekkers zijn uitgezocht op basis van de toegepaste voorwaarden.

Verschillen met regulier advies
Manon van der Poel is zelf hypotheekadviseur en een van de oprichters van www.fiew.nl: “Ons advies is helemaal ingericht op basis van de objectieve doelen die een consument heeft. Onder de objectieve doelen verstaan wij het inkomen nu, het inkomen later en de aflossing van leningen. Fiew baseert het advies op netto inkomsten en uitgaven. Weet de klant zijn (toekomstige) uitgavenpatroon niet, dan helpen we hem daarbij. Fiew houdt rekening met het wettelijk kader. Een klant krijgt nooit een advies dat niet uitgevoerd kan worden. Alleen het advies bepalen op basis van wat iemand maximaal kan lenen, past niet binnen de denkwijze van Fiew.”

Afwijken mag
De klant maakt zelf de keuze. Wijkt hij af van het advies, dan beoordeelt de applicatie dit. Wijkt de keuze te veel af, past het niet meer binnen de wettelijke normen of is de gemaakte keuze niet logisch, dan neemt Fiew contact op met de klant met de vraag waarom die keuze gemaakt is.

Van der Poel werkte zelf als hypotheekadviseur bij één van de grote spelers op de hypotheekmarkt. Zij merkte er dat haar advies niet altijd paste binnen het advieskader dat door de bank was opgesteld. De beste oplossing voor de klant bleek niet altijd de beste oplossing voor haar werkgever. “Ik had daar onvrede over en wilde het anders doen. Samen met een collega maakten we in Excel een rekenmodule en schreven we een advieskader uit. We vroegen Intersoftware om de onderliggende software te bouwen en trokken drie investeerders aan om alles te bekostigen. Zo zijn we gestart.”

Doelgroep
Volgens Van der Poel is er nog geen concurrent die exact hetzelfde biedt als Fiew. “Er zijn partijen die het hebben over online advies, maar in de praktijk is er dan altijd nog sprake van een adviseur die telefonisch met de klant het advies doorneemt. Inmiddels zijn we in een tijd aangekomen, dat de klant alles zelf wil regelen, op het moment dat het hem het beste uitkomt. Dat kan op Fiew.nl.”

De modules voor de doorstromers, oversluiters en ophogers staan nu klaar om gebouwd te worden. Bij gebleken succes van de startersmodule zal Fiew ook deze modules verder ontwikkelen. Tevens maakt Fiew de applicatie dan klaar voor ondernemers. Wanneer is Fiew.nl nou geschikt voor een klant? “Qua prijs zouden alle starters ervoor kunnen kiezen, maar als een klant heel onzeker is, behoort die niet tot onze doelgroep. We mikken op de doelgroep tussen 20 en 35 jaar: een generatie die gewend is alles online te regelen. Er zijn altijd mensen die kiezen voor een persoonlijk hypotheekadvies. Die markt zal altijd blijven. Maar ook in online hypotheekadvies zit de toekomst.”

Second opinion
Consumenten kunnen Fiew.nl ook gebruiken voor een second opinion. Van der Poel: “Stel, een consument heeft een advies gehad van een adviseur, maar wil graag controleren of dit juist en passend is. Dan kan hij voor 10 euro de hele module doorlopen. Een second opinion kost nu veel tijd en geld. Voor het provisieverbod kon de klant nog kosteloos shoppen. Nu is dat enorm teruggelopen, omdat de klant vaak in het eerste gesprek al een overeenkomst tekent en vast zit aan deze partij.”