Drie vragen aan

Drie vragen aan Paul Janssen, Product Director van Ockto

21 juni 2017 Leestijd ± 3 minuten 262 views

Met de app Ockto kunnen consumenten zelf hun gegevens verzamelen uit diverse online databronnen en deze doorsturen naar hun hypotheekadviseur. Voor de adviseur neemt dat veel werk uit handen. En de consument hoeft geen oude schoenendozen of ordners door, op zoek naar de juiste informatie. Aan het woord is Product Director Paul Janssen.

Wat is Ockto, waar komt het vandaan en waar gaat het heen?
Het idee komt voort uit de robotisering van advies en het zelfredzaam maken van klanten. Een deel van een hypotheektraject is simpelweg te complex voor een klant om zelf te doen. Met Ockto hoeven klanten niet alles precies te begrijpen en staan ze altijd zelf aan het roer: als klanten gegevens niet willen verzenden, gebeurt dat ook niet. In januari 2016 hebben we de app in de markt gezet. Een dienstverlener bepaalt welke gegevens hij nodig heeft van de consument, waarna de app langs de verschillende databronnen gaat om deze gegevens te verzamelen. Voor de consument is het gebruik gratis; de inkomsten komen van de dienstverleners. Databronnen waarmee Ockto werkt zijn onder andere de Belastingdienst, UWV, Mijnpensioenoverzicht.nl en Mijn Overheid. Dit jaar komen daar DUO en de banken bij. Door het toevoegen van banken kunnen ook transacties meegenomen worden. De app is geïmplementeerd bij diverse adviessystemen: banken, verzekeraars en adviesketens. Ockto is al aangesloten op Omniplan, en ook Figlo en Adviesbox worden daaraan toegevoegd. Maar natuurlijk willen we de rest ook aansluiten!

Maakt Ockto hypotheekadviseurs overbodig?
Ockto neemt een vervelend stuk van de reis uit handen. Hierdoor hebben adviseurs meer tijd om daadwerkelijk advies te geven. Bovendien wordt dit advies beter en de afspraken met de klant efficiënter als de gegevens van de desbetreffende klant de avond van tevoren al opgestuurd worden. Doordat de situatie van de klant dan al bekend is bij de adviseur, kan hij in het gesprek in meer detail treden. De tijdsbesparing maakt een hypotheekadviseur concurrerender en helpt om meer klanten te kunnen bedienen. Verder worden er minder fouten gemaakt door gegevens via Ockto te verzamelen. Ik zie het daarom juist als een kans voor hypotheekadviseurs. Natuurlijk moeten mensen altijd wennen aan een nieuwe app. De app creëert een nieuwe manier van werken. De adviseur heeft de gegevens van de klant al voor het eerste gesprek, dus zal hij de klant op een andere manier moeten leren kennen en er een gevoel bij krijgen. Dat blijft natuurlijk een essentieel onderdeel van het vak.

Is de app veilig?
Een app die al jouw data verzamelt en doorstuurt, brengt logischerwijs veel vragen met zich mee wat betreft veiligheid. Het is paradoxaal; puur technisch is Ockto veel veiliger dan bijvoorbeeld e-mail, maar in de perceptie van mensen is dat andersom. We doen er ook alles aan om onze klanten en partners ervan te verzekeren dat de data in goede handen zijn door het systeem constant te testen. Bovendien worden alle gegevens meteen verwijderd zodra de app gesloten wordt. Samenwerken met bedrijven met naamsbekendheid neemt een deel van de scepsis van klanten weg en geeft hen vertrouwen. Wat ook gaat helpen is als meer mensen het gaan gebruiken: het netwerkeffect. Immers, ‘als iedereen het doet, zal het wel veilig zijn’. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat elke Nederlander Ockto op zijn telefoon heeft en gebruikt voor alle processen waarbij data gedeeld moet worden.