Adviseur van de maand

Dit is het kantoor dat de klant eens goed door elkaar schudt

19 juni 2019 Leestijd ± 4 minuten

De onconventionele aanpak van hypotheekadviseur Pieter Bolle leidt tot tevreden en soms positief geschrokken klanten. Hét advieskantoor van de maand juni is Gewoon Lekker Leven in het Zeeuwse Wemeldinge. Bolle vertelt wat zijn zaak zo speciaal maakt.

Zeker in het begin was het niet makkelijk om het ‘altijd maar anders’ te doen. Maar Pieter Bolle (32) is bijzonder trots op de resultaten die hij boekt. Hij geeft hypotheekadvies dat volledig is gericht op de invulling van het leven van de klant en dat gaat verder dan enkel financiële zaken. “Ik denk oprecht dat we mensen op deze manier financiële autonomie bieden. En dat we daarmee soms ook nog wat ongelukkigheid en burn-outs voorkomen.”


Wat zou je doen met een miljoen?

Behalve de naam ‘Gewoon Lekker Leven’, lijkt het kantoor van Bolle niet anders dan andere hypotheekadvieskantoren. Maar, zodra de klanten (veelal ondernemers) hun financiële zaken voorleggen, stelt Bolle niet enkel standaardvragen. “Om helder te krijgen wie we voor ons hebben en wat mensen nou echt willen, leggen we ze drie levensvragen voor.”

De eerste vraag die Bolle stelt, is wat de klant zou doen wanneer hij of zij vandaag nog een paar miljoen wint. “Als mensen dan bijvoorbeeld zeggen dat ze direct willen stoppen met werken, kan dat een indicatie zijn dat ze helemaal niet tevreden zijn met hun werk. En ja, het komt wel eens voor dat ik daar eerst over doorvraag, voordat we überhaupt aan een hypotheekgesprek beginnen. Het is geen duurzaam plan om keihard te werken in een functie die je niks aan vindt, enkel om de hypotheek te betalen.”


Wat wil je écht? En is het handig om dat uit te stellen?

Vervolgens legt Bolle de klant nog een tweetal dilemma’s voor: “Welke dingen zou je doen als je morgen hoort dat je nog maar vijf tot tien jaar te leven hebt?” En: “Als je nu hoort dat je nog maar 24 uur te leven hebt, zijn er dan zaken waarvan je denkt ‘had ik ze maar gedaan’?”

Deze lastige vragen kunnen schuren, maar zijn volgens Bolle nodig. “Dit zijn kwesties die meestal niet aan de keukentafel worden besproken, maar geven wel inzicht in wat de klant nu wil. En de antwoorden zijn een weergave van zaken die misschien onnodig worden uitgesteld. Waarom wachten tot je pensioen? We kunnen in ieder geval kijken wat er nu al financieel haalbaar is.”

Volgens Bolle zijn er teveel mensen die maar doorwerken en vergeten om écht te leven. “Althans, dat denk ik als ik kijk naar het aantal burn-outs van tegenwoordig. Om die te voorkomen, kunnen adviseurs een steentje bijdragen met een passende financiële planning.”
 

"Waarom wachten tot je pensioen? We kunnen in ieder geval kijken wat er nu al financieel haalbaar is.”


Idealistisch, maar een concreet verdienmodel

Het klinkt idealistisch, maar Bolle benadrukt dat deze aanpak ook een heel goed en bevredigend verdienmodel is. “Wij begonnen al in 2007 met provisievrij werken. Dat was echt niet makkelijk. Mensen waren verbaasd dat ze bij ons geld moesten betalen, terwijl ze bij de bank ‘gewoon gratis’ advies konden krijgen. Ondertussen zijn we ingehaald door de actualiteit en is het provisieverbod ingesteld. Dat scheelt veel en onze zaken gaan goed. Ik weet dat er meer adviseurs zijn die een aanpak als de onze nastreven. En ik weet dat een aantal dat nog niet doet, omdat het daarvoor te druk lijkt in de booming huizenmarkt. Dan nog kan ik deze manier van werken van harte aanbevelen. We zijn sowieso bezig met uitbreidingen en collega-adviseurs zijn natuurlijk welkom als ze hier vragen over hebben.”


Niet gedacht van een gesjeesd student

Bolle is erg tevreden over zijn zaak en over het toekomstperspectief. “En dat voor iemand die ooit stopte met een studie bedrijfseconomie. Ik heb later via allerlei opleidingen alsnog mijn post-HBO gehaald, maar toch had ik dit tien jaar geleden niet verwacht. Geweldig dat we met al ons harde werk hier staan én ook nog gewoon lekker leven.”