Adviseur van de maand

Deze hypotheekadviseur krijgt alles boven tafel

08 oktober 2019 Leestijd ± 3 minuten

Jamie Hilgersom zorgt ervoor dat hij van tevoren alles weet, wat er te weten valt over een klant. Zo kan hij snel schakelen wanneer dat nodig is. Maar hoe krijgt deze hypotheekadviseur van de maand dat toch voor elkaar?

“Nou ja zeg, wat leuk dat ik adviseur ben van de maand oktober. Natuurlijk wil ik wat meer duidelijkheid geven over onze aanpak. Je vindt ons niet voor niks via de url duidelijkehypotheek.nl.


Echt alles draait bij jullie dus om duidelijkheid?

“Wij kiezen ervoor om zoveel mogelijk tijd en aandacht te besteden aan de voorbereidingsfase. Het scheelt enorm als we eerst een goed beeld hebben van de wensen én de mogelijkheden die een klant heeft. Zo grijpen we, zeg maar, nooit mis. Onze berekeningen zijn hierdoor accuraat en er zijn weinig open einden meer; daardoor krijgen we al bij voorbaat veel vertrouwen.”


Maar hoe krijg je al die informatie los?

“Met iedere nieuwe klant maken we eerst een belafspraak. In ongeveer een half uur stellen we alle nodige vragen over hun persoonlijke en financiële situatie. We weten dan direct welke stukken wij nog moeten opvragen. Met de nadruk op ‘wij’ want met het opvragen kunnen we direct selecteren wat van toepassing is. Zo kunnen we bij een aanvraag secuur te werk gaan. Geen grof geschut, maar het doelgerichte werk van een sniper.”


Wilde je altijd al hypotheekadviseur worden?

“Ik ben er min of meer in gegroeid. Direct na de middelbare school begon ik met de opleiding assistent accountant. Interessant, maar ik was daar vooral bezig met het (financiële) verleden. Er mocht wel iets meer actie in de tent wat mij betrof. Uiteindelijk vond ik dat in de personal finance. Door me op te laten leiden tot Persoonlijk Financieel Planner (FFP) kan ik klanten nu zo breed mogelijk adviseren.”


En waarom ben je uiteindelijk voor jezelf begonnen?

“Toen ik de plannen uitwerkte voor dit bedrijf was de markt meer dan ‘booming’. Maar toen ik net drie weken begonnen was in 2008, kwam de financiële crisis. Alle plannen die ik gemaakt had moesten toen toch even bijgesteld worden. Het ging niet heel slecht, maar wel heel anders dan dat ik in de planfase bedacht had. Het enige dat ik wel uit die tijd heb geleerd is hoe je slechtnieuwsgesprekken voert. Gelukkig is dat nu niet meer zo vaak nodig.”


Hoe heb je je bedrijf nu georganiseerd?

‘De duidelijkheid die we voor de klant creëren, willen we ook zo ver mogelijk doorvoeren in ons eigen werk. De stukken van de klant worden bijvoorbeeld gedeeld in een digimap, een eigen afgeschermde omgeving. Dat scheelt enorm veel gedoe en e-mails natuurlijk. En we kunnen zo ook snel schakelen als dat nodig is. De druk op de woningmarkt is ook groot in de regio Haaglanden. Makelaars weten ondertussen dat de berekeningen die wij maken altijd kloppen, dus dat het risico dat een financiering niet doorgaat klein is. Dat kan voor de klant net dat streepje voor zijn waardoor ze het huis bemachtigen. Wat mij betreft mag de situatie ook wel lekker complex zijn, dan haal ik het meeste voldoening uit mijn werk - en dat is ook niet geheel onbelangrijk”