Opinie

Desintermediatie: what you see is what you get

12 maart 2016 Leestijd ± 3 minuten 164 views

De rol van banken en (institutionele) beleggers verandert. Waar in het verleden zo goed als al het geld dat mensen nodig hadden (bijvoorbeeld voor een hypotheek) van de bank kwam, komt kapitaal tegenwoordig ook van andere partijen. En die ontwikkeling zal zich verder doorzetten. Met alle voordelen van dien voor zowel beleggers als kapitaalbehoeftigen, weet Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie bij MUNT Hypotheken.

Allereerst wat achtergrond. In de VS vindt 80 procent van het geld van investeerders al buiten de bank om zijn weg naar kapitaalbehoeftigen. In Europa zijn die percentages nog andersom, maar we gaan wel de kant van Amerika op. De huidige tendens waarbij de verschillende marktpartijen (consumenten en ondernemingen, maar ook de overheid) minder gebruikmaken van door de banken geboden financiële ‘intermediatie’ noemen we desintermediatie. Dit fenomeen is wereldwijd gaande. Waarom? Wanneer geld direct terechtkomt in hypotheken of op andere plekken weet je als belegger precies wat er met je geld gebeurt. What you see is what you get. Breng je je geld naar de bank, dan heb je eigenlijk geen idee wat die er mee doet.

Gedurende de crisisjaren hadden de Nederlandse banken veel last van de hypothecaire vorderingen die op hun balans stonden. Grote banken hebben de afgelopen jaren daarom openlijk aangegeven niet naar groei te streven en daarbij schuwden ze het niet nieuwe hypotheekaanvragen te ontmoedigen. Sterker: ze deden er, volgens vele adviseurs en tussenpersonen, alles aan om maar geen hypotheek te accorderen. Dat heeft tot veel frustratie geleid bij klanten en tussenpersonen.

Afgelopen jaren gingen geluiden op dat pensioenfondsen te weinig investeerden in de Nederlandse huizenmarkt. De regering vroeg zelfs een speciale commissie om te bedenken hoe de pensioenfondsen daar toch toe verleid konden worden. Maar niet veel later was het raak. De internationale desintermediatietrend krijgt sinds anderhalve jaar in Nederland vorm, onder meer met behulp van MUNT Hypotheken, een vehikel waarbij institutionele beleggers (pensioenfondsen, verzekeraars) rechtstreeks in de Nederlandse hypotheeksector kunnen investeren.

Institutionele beleggers hebben uiteindelijk voor de hypotheekmarkt gekozen, omdat deze juist heel interessante kanten heeft. De verliezen op Nederlandse hypotheken zijn historisch gezien erg laag. Bovendien zijn de huizenprijzen gemiddeld met 16,1 procent gedaald ten opzichte van de piek in 2008 en daarmee terug op het niveau van 2005. Om die reden is het nu de tijd om te beleggen in de Nederlandse hypotheekmarkt. Zeker omdat de markt voor woninghypotheken in Nederland een structureel financieringstekort kent. Deze ‘funding gap’ wordt geschat op meer dan 360 miljard euro. Dat maakt hypotheken ook op de lange termijn een aantrekkelijke investering.

Dat hebben de Nederlandse pensioenfondsen die via MUNT Hypotheken investeren in de Nederlandse hypotheekmarkt ook gemeend. Pensioenfondsen ‘passen’ ook goed bij de hypotheekmarkt, wellicht beter dan banken als je het goed bekijkt. Net als een aantal verzekeraars richten de pensioenfondsen zich vooral op langlopende financieringen, van meer dan tien jaar. Die sluiten goed aan op hun eigen beleggingsdoelen. Pensioenfondsen of verzekeraars die wilden investeren in de Nederlandse hypotheekmarkt konden dat tot voor kort nog niet of nauwelijks rechtstreeks doen. Althans, bepaalde zaken wierpen een drempel op. Je moet immers aardig wat opzetten voor je een nieuwe hypotheekverstrekker bent. Denk aan de benodigde vergunningen, producten en hun prijzen, distributie, de zorgplicht, et cetera. Wij besloten deze zaken te organiseren, zodat pensioenfondsen konden toetreden tot de Nederlandse hypotheekmarkt en het geld dus direct kon worden geïnvesteerd, buiten de bank om. MUNT Hypotheken was geboren. Samen met de pensioenfondsen hebben wij gewerkt aan een bijzondere propositie, die nog sneller terrein wint dan verwacht.

Waar de grootbanken in het verleden de overgrote meerderheid van de hypotheken in Nederland verstrekte is dat inmiddels nog maar 50 procent. De markt is helemaal opengebroken, onder meer door aanbieders zoals wij. Dat is een goede zaak voor consumenten, die meer te kiezen hebben. Bovendien bieden we scherpe voorwaarden en zien we ook dat de banken hierin mee gaan. Maar ook voor adviseurs is deze ontwikkeling interessant. Wij geloven nadrukkelijk in de toegevoegde waarde van advies en vertrouwen daarvoor op de bestaande infrastructuur van tussenpersonen en hypotheekadviseurs, via wie de distributie verloopt. Hypotheken van MUNT Hypotheken zijn via deze weg beschikbaar voor een grote groep consumenten. Als adviseur breid je met niet-bancaire hypotheken je distributiepotentieel fors uit. Bovendien bied je producten aan tegen goede voorwaarden, waarmee je de klant en jezelf een groot plezier doet.