Mijn klant en ik

"De term 'tussenpersoon' is sterk verouderd"

19 juli 2016 Leestijd ± 3 minuten

Ze kenden elkaar al jaren. Niet gek dus dat Frans Walet opnieuw naar adviseur Anne van der Hoeven (De Hypotheker in Naarden) stapte toen hij en zijn partner op zoek waren naar een nieuwe hypotheek. Verloopt de samenwerking ook deze keer op rolletjes?

Anne van der Hoeven over Frans Walet en Martijn van Kesteren

Een oude bekende, dat moet toch een soepel traject worden, zou je zeggen?

“In principe wel. Het is goed om Frans na zo’n lange tijd weer te kunnen helpen. Nu zit hij wel in een andere levenssituatie dan de laatste keer. Dat maakt het wat gecompliceerder. Maar dat vind ik alleen maar leuk.”

Andere levenssituatie? Gecompliceerder?

“Martijn is de nieuwe partner van Frans. Die was destijds nog niet in beeld, maar gelukkig had ik ook met hem direct een klik. Martijn is daarbij zelfstandig ondernemer. Dat maakt het een stuk lastiger een welwillende geldverstrekker te vinden. Uiteindelijk is het ABN geworden.”

Hoe bevalt de samenwerking deze keer?

“Momenteel loopt het traject nog volop. We hebben het rentevoorstel net naar ABN gestuurd. Het fijne van Frans en Martijn is dat ze alle nodige documenten op een presenteerblaadje aanreiken. Dat scheelt een hoop tijd.”

Is jouw rol eigenlijk nog veranderd in de tussentijd?

“Wat ik vooral merk is dat de term ‘tussenpersoon’ sterk verouderd is. Ik word nu als professional door de klant ingehuurd. Dat schept een band. Bij ons gaat het ook niet – zoals bij de bank wel het geval is – puur om getallen. Wij baseren alles op netto besteedbaar inkomen, maar ook vooral op de levensstandaard van de klant. Daar wil je inzicht in krijgen, om zorgen zo goed mogelijk weg te kunnen nemen. Die aanpak waarderen klanten erg.”

Frans Walet en Martijn van Kesteren over Anne van der Hoeven

Contact in real life werkt dus ook voor jullie goed?
Frans: “Het is ideaal. In eerste instantie hadden we – los van Anne – contact met de Rabobank over een hypotheek. Dat ging voornamelijk via de mail, maar dan mis je gewoon bepaalde interactie en stel je toch minder snel vragen. Helemaal als alles ‘op rood’ gaat omdat je situatie nét even wat van de standaard afwijkt, is dat vervelend.”

Je doelt zeker op het zelfstandig ondernemerschap?
Martijn: “Ook, maar daarbij kopen we een bungalow. Geen standaardrijtjeshuis. En omdat ik een deel van de woning graag wil gebruiken als werkruimte voor het geven van workshops en lezingen over onder meer Marketing Superhelden – waar ik ook een boek over schreef – heb je weer bepaalde extra vergunningen nodig. En toestemming van de gemeente Elst. Dat allemaal brengt extra werk met zich mee.”

Hoe bevalt de samenwerking met Anne deze keer?
Frans: “Heel soepel, zoals verwacht. Ik doe al twintig jaar zaken met hem. Een groot deel van mijn gegevens staat dan ook nog in zijn database. Scheelt weer tijd.”
Martijn: “Daarbij heeft hij een betrokken team dat ons bijvoorbeeld belt om te checken of we niet vergeten een bepaald document aan te leveren aan de ABN. We werken echt als team samen in dit traject.”

Is er dan echt niets op te merken?
Frans: Nou ja, ik mis de flexibiliteit van hypothekers in openingstijden. Martijn en ik kunnen er niet even tussenuit knijpen in onze huidige functies. Gelukkig is Anne wel praktisch 24/7 bereikbaar, ook in het weekend. Een voorbeeld voor andere hypothekers.”