Drie vragen aan

De hypotheekmarkt volgens… Wilco Aalbers (HZ Adviesgroep)

25 maart 2016 Leestijd ± 2 minuten

Na een carrière van acceptant tot adviseur bij verschillende banken, kwam Wilco Aalbers bij een advieskantoor terecht en van daaruit bouwde hij aan een landelijk advieskantoor. Nu, nog geen vijf jaar later, heeft het bureau een team van acht mensen, dat klanten bedient van Maastricht tot Groningen. Eigenaar Aalbers vertelt over het geheim achter HZ Adviesgroep en geeft zijn visie op de markt.

Een landelijke dekking, hoe heeft u dat gerealiseerd?
“We zijn gaan experimenteren met online lead generatie. We begonnen met het inkopen van lead-afspraken. IJskoude sales dus. Later zijn we zelf leads gaan genereren via hypotheekportals waar geïnteresseerde consumenten hun gegevens achter laten. Die volgen wij dan op of – als het in een voor ons niet interessant gebied ligt – verkopen we door. En zo heb je al gauw over het hele land prospects. Om te voorkomen dat we zelf ook het hele land moeten doorcrossen, hebben we adviseurs en acceptanten ook over het land verspreid. Nu is het merendeel nog freelancer, maar idealiter komen die binnenkort op de loonlijst.”

Hoe kijkt u tegen nieuwe spelers zoals MUNT Hypotheken, aan?
“Ik vind het alleen maar goed dat er nieuwe spelers bij zijn gekomen. Die verfrissen de markt en schudden de gevestigde orde wakker. Ik zie ook een paar spelers die zich helemaal richten op online. Of dat een goede ontwikkeling is, weet ik niet. Maar werken met partijen als MUNT vind ik een groot succes. Je ziet dat dit soort organisaties anders werken. Geen poespas, gewoon heel helder. Je weet wat de regels zijn en als er toch eens iets is, dan profiteer van je de korte lijnen. Laat ze de markt maar opschudden. Die snelheid en vlotte doorlooptijd kunnen we in de hele sector goed gebruiken.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Bepaalde onderdelen van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen en de Belastingwet 2013 staan haaks op elkaar. Zo had ik een ouder echtpaar dat wilde doorstromen. Ze hadden veel overwaarde, maar moesten bij de nieuwe woning extra lenen. De fiscus wil dan dat ze gaan aflossen, terwijl de code dat niet eist. De Belastingdienst houdt weinig rekening met doelgroepen. Dat zou ik veranderen, zodat je als adviseur gerichter per situatie kunt adviseren en daarbij meer rekening kunt houden met het toekomstperspectief.”