Drie vragen aan

De hypotheekmarkt volgens…Milko Perdijk (Perdijk Assurantiën)

12 april 2016 Leestijd ± 2 minuten

We schrijven 1948 als Perdijk senior een reis- en verzekeringskantoor opent. Nu, bijna zeventig jaar later, staat zoon Milko aan het roer. Hoe zet de tweede generatie het bedrijf voort en wat heeft hij door de jaren heen zien veranderen?

Hoe zou u uzelf als adviseur omschrijven?
“Ik volg mijn hart en doe dingen die ik leuk vind. Dat is ook de reden dat ik de focus van onze dienstverlening wat heb verlegd. Mijn vader, en na diens overlijden mijn moeder, hadden altijd als focus verzekeringen. Maar mijn hart ligt bij complexe vraagstukken. Hypotheken en aanpalende zaken zijn mij dus op het lijf geschreven. Ik zie het als mijn missie om die materie bij klanten helder uit te leggen zodat ze het écht snappen als ze de deur uit gaan. Want alleen dan kan hij of zij weloverwogen keuzes maken.”

Wat heeft u de afgelopen twintig jaar als adviseur zien veranderen in uw sector?
“Het gedrag van klanten is tegenwoordig echt anders. Hoewel ons kantoor niet heel veel te lijden heeft gehad van de crisis – we zijn juist in die periode begonnen met hypotheekadvies waardoor we onze doelgroep verbreedden – zien we wel dat het tijdperk is veranderd. Vóór de crisis keken klanten vooral naar de laagste rente. Ze werden verliefd op een huis en klopten bij ons aan voor een zak met geld tegen een lage rente. Op advies zaten ze vaak niet te wachten. Dat is nu wel anders. Ik merk dat de meeste klanten goed advies echt op waarde weten te schatten.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Laat ik voorop stellen dat ik vind dat er te negatief wordt gepraat over het huidige stelsel. Ja, er mag en kan minder, maar dat is niet zonder reden. Ik zou dan ook niet zozeer iets veranderen. Ik denk dat dat juist is wat er moet veranderen: het constant wijzigende beleid. Mijns inziens is de markt gebaat bij stabiliteit. Het zou fijn zijn als we langere tijd met dezelfde fiscale regels konden werken.”