De hypotheekmarkt volgens…Milko Perdijk (Perdijk Assurantiën)

12 april 2016 Leestijd ± 2minuten
De hypotheekmarkt volgens…Milko Perdijk (Perdijk Assurantiën)

We schrijven 1948 als Perdijk senior een reis- en verzekeringskantoor opent. Nu, bijna zeventig jaar later, staat zoon Milko aan het roer. Hoe zet de tweede generatie het bedrijf voort en wat heeft hij door de jaren heen zien veranderen?

Hoe zou u uzelf als adviseur omschrijven?
“Ik volg mijn hart en doe dingen die ik leuk vind. Dat is ook de reden dat ik de focus van onze dienstverlening wat heb verlegd. Mijn vader, en na diens overlijden mijn moeder, hadden altijd als focus verzekeringen. Maar mijn hart ligt bij complexe vraagstukken. Hypotheken en aanpalende zaken zijn mij dus op het lijf geschreven. Ik zie het als mijn missie om die materie bij klanten helder uit te leggen zodat ze het écht snappen als ze de deur uit gaan. Want alleen dan kan hij of zij weloverwogen keuzes maken.”

Wat heeft u de afgelopen twintig jaar als adviseur zien veranderen in uw sector?
“Het gedrag van klanten is tegenwoordig echt anders. Hoewel ons kantoor niet heel veel te lijden heeft gehad van de crisis – we zijn juist in die periode begonnen met hypotheekadvies waardoor we onze doelgroep verbreedden – zien we wel dat het tijdperk is veranderd. Vóór de crisis keken klanten vooral naar de laagste rente. Ze werden verliefd op een huis en klopten bij ons aan voor een zak met geld tegen een lage rente. Op advies zaten ze vaak niet te wachten. Dat is nu wel anders. Ik merk dat de meeste klanten goed advies echt op waarde weten te schatten.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Laat ik voorop stellen dat ik vind dat er te negatief wordt gepraat over het huidige stelsel. Ja, er mag en kan minder, maar dat is niet zonder reden. Ik zou dan ook niet zozeer iets veranderen. Ik denk dat dat juist is wat er moet veranderen: het constant wijzigende beleid. Mijns inziens is de markt gebaat bij stabiliteit. Het zou fijn zijn als we langere tijd met dezelfde fiscale regels konden werken.”


Lees ook
Energielabels, rentestijging en een streep door de bouwvrijstelling: “Focus op verduurzaming, niet op verhuizen”

Energielabels, rentestijging en een streep door de bouwvrijstelling: “Focus op verduurzaming, niet op verhuizen”

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector en leggen een adviseur een aantal stellingen voor. Deze week geeft Jeff van den Berg van beuken'essers in Maastricht zijn visie over de halvering van het aantal hypotheekaanvragen in oktober, het schrappen van de bouwvrijstelling en het gevolg van gestegen rentes. 

Klant kritisch op kosten hypotheek
Cijfers & onderzoeken

Klant kritisch op kosten hypotheek

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?
Cijfers & onderzoeken

Hoe denken klanten over hun adviseur en over het aanvraagtraject?

Nederlanders zijn positief over hun hypotheekadviseur: 54,1 procent zou zijn/haar adviseur aan anderen aanraden. Vooral vrouwen en jongeren tot 34 jaar zijn te spreken over hun adviseur.

Wat verandert er op de huizenmarkt in 2017?

Wat verandert er op de huizenmarkt in 2017?

Voor huizenkopers en -bezitters verandert er het nodige in 2017. Het belangrijkste doel lijkt om het kopen van een huis bereikbaarder te maken voor een grotere doelgroep.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.