Drie vragen aan

De hypotheekmarkt volgens…Laurens Meerhof (HelpenKiezen)

18 maart 2016 Leestijd ± 2 minuten 185 views

We schrijven 2011 als Laurens Meerhof start met HelpenKiezen. Hij vindt namelijk dat het anders en vooral beter kan. Hij verricht een onderzoek onder consumenten en concludeert dat de markt aan één ding veel behoefte heeft: vertrouwen. Om dat te verkrijgen, moet de nadruk niet liggen op het product maar op het advies, waarbij het product de invulling is. MUNT Hypotheken spreekt met Laurens Meerhof over zijn visie op de hypotheekmarkt.

Hoe kijkt u tegen het huidige hypotheeklandschap aan?
“Door de afschaffing van de provisie hebben we een gezonder verdienmodel gekregen. Ik vind het logisch dat het intermediair kosten in rekening brengt voor advies. Over de service-abonnementen ben ik echter wat minder positief. Consumenten betalen jarenlang een, doorgaans maandelijks, vast bedrag voor service die ze misschien niet hoeven afnemen. En als ze de service wel afnemen, is het nog maar de vraag of die in verhouding staat met het bedrag dat ze hebben betaald. Dat servicemodel is dus een kant die we wat mij betreft niet op moeten gaan.”

Welke tip zou u andere intermediairs willen geven?
“Veel adviseurs bestrijden elkaar met dezelfde wapens. Maar het gaat om het klantvertrouwen, om de toegevoegde waarde die je te bieden hebt. Zo hebben wij ervoor gekozen de klant heel breed te bedienen. Dat varieert van het vinden van een geschikte notaris en contact onderhouden met de makelaar, tot het geven van aankooptips en het doornemen van de koopovereenkomst. Dienstverlening waar onze klanten graag voor betalen. Alleen zo kunnen wij ons onderscheiden. Dus wees vernieuwend, verfrissend. En het advies zou in veel gevallen veel objectiever moeten zijn. Te vaak nog staat het product of de aanbieder centraal. Logischerwijs zou dat de klant moeten zijn. Mijn tip? Stop met producten verkopen; word adviseur.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Niets. We moeten niet elk half jaar iets veranderen. Het is toch raar dat je op 30 juni meer kunt lenen dan op 1 juli? Leg dat maar eens aan je klant uit. De sector heeft behoefte aan rust zodat de markt zijn werk kan doen.”