Het dagboek van

Dagboek van een deskaccountmanager: Edwin Berrevoet

13 maart 2016 Leestijd ± 3 minuten 188 views

9.15 uur. Een adviseur uit het Zuiden des lands heeft een vraag over het handmatig aanpassen van een offerte uit 2015. Het aanpassen van offertes met een pen is niet toegestaan maar gelukkig gaat het om een verlaging van de hoofdsom; er kan worden volstaan met een informatieofferte. Ik verzoek de adviseur daarom te zorgen voor een handtekening van de consument onder de eerste offerte. De informatieofferte die we uitbrengen zorgt voor de gewenste aanpassing. In het gesprek dat volgt met de adviseur blijkt dat er nog geen keuken in het pand aanwezig is. Dit is wel degelijk een vereiste  voor MUNT Hypotheken. De keuken is uitgebrand en de verkoper laat voor de levering een keuken naar keuze van de koper plaatsen. De verkoper wil echter geen opdracht geven voordat er een financieel akkoord is. In overleg met de adviseur vraag ik een overrule aan bij MUNT Hypotheken waarin ik verzoek geen bouwdepot aan te houden, onder voorbehoud van een verklaring van de taxateur dat de verkoper de  keuken alsnog geplaatst heeft. Deze verklaring dient vlak voor passeren bij de notaris overlegd te  worden. Ik overleg dit met alle betrokken partijen en iedereen werkt mee.

Bij een adviseur die voor het eerst met een hypotheekverstrekker werkt, rijzen er af en toe onduidelijkheden over de juiste interpretatie van het acceptatiebeleid. Daarom helpen we het intermediair graag op gang bij die eerste dossiers. Zo ook een adviseur uit de Hofstad die enkele weken geleden aangaf dat de eerste van zijn drie dossiers niet geheel naar tevredenheid was verlopen. In het telefonisch onderhoud dat ik met hem heb, blijkt dat deze adviseur behoefte heeft aan een persoonlijk gesprek. Ik zie dat het tijd is voor de afspraak en spring in mijn auto richting Den Haag. Een auto-uurtje later volgt een plezierig en verhelderend gesprek met een wederzijdse intentie om de samenwerking verder uit te bouwen.

14.00 uur. Terug op kantoor. Een adviseur belt over een aanvraag die hij graag wil voorbespreken omdat die aanvraag niet standaard past binnen het acceptatiebeleid. Een jonge consument blijkt sinds kort in loondienst te  zijn bij zijn ouders. MUNT Hypotheken accepteert dit inderdaad niet, omdat ouders soms het inkomen van hun kinderen kunstmatig verhogen omwille van de hypotheek. Voor de zekerheid checken we het toch nog bij onze geldverstrekkers, maar zoals verwacht wordt het afgekeurd. Omdat we een ander financieringsmodel hebben dan banken, kunnen we het niet op onze eigen balans zetten. Die hebben we namelijk niet. Deze keer moet ik dus nee verkopen, maar zowel adviseur en ik gaan met een tevreden gevoel naar huis omdat we de klant toch duidelijkheid hebben kunnen verschaffen.

16.15 uur. Dan nog even een stress-situatie. Een binnendienstmedewerker van een advieskantoor uit de Randstad heeft een snel finaal akkoord nodig omdat de ontbindende voorwaarden niet verlengd kunnen worden en het transport een week later is gepland en ook niet verzet kan worden. De notaris wil uiterlijk morgen de gelden opvragen om op de opgegeven datum te kunnen passeren. Ik schakel met een acceptant die het dossier een keurig eerste akkoord kan geven. In overleg met Stater wordt ook daar het dossier direct opgepakt voor de finale beoordeling. Gelukkig is alles akkoord. Het resultaat is een opgeluchte en tevreden consument. Daar doen we het uit eindelijk voor.