Koplopers

Bennie de Jong: “Waarom is hypotheekadvies altijd in onbegrijpelijke taal?”

14 juni 2017 Leestijd ± 3 minuten 230 views

Het jargon van de hypotheekwereld is niet altijd even begrijpelijk voor consumenten. Al helemaal niet als zij nooit eerder een huis hebben gekocht, meent Bennie de Jong, eigenaar van SpaaQ. Daarom richt SpaaQ zich puur en alleen op starters: “We vonden dat het tijd was voor vernieuwing in de hypotheekbranche”, vertelt De Jong. “Daarom hebben we het hele proces aan banden gelegd en een snel en effectief proces voor de starter gecreëerd.” 

Een all-in startershypotheek voor duizend euro. Dat is de deal die starters bij SpaaQ krijgen. “We zijn begonnen met kijken wat de klant zoekt in een hypotheekadviseur, maar niet bij de concurrentie kan vinden. Zo kwamen we uit bij een persoonlijke benadering in begrijpelijke taal en 24/7 bereikbaar zijn via verschillende kanalen”, aldus De Jong. “We zijn gewaagd en brutaal. En dan heb je de halve wereld. Adviseurs tegenwoordig zijn vooral grijs. Wij vonden dat het tijd was voor vernieuwing in de hypotheekbranche.”

Jargon
Hypotheekadviseurs noemen veelvuldig als kernwaarde dat ze de klant centraal willen stellen, allen met een eigen invulling. “Iedereen zegt wel dat de klant centraal staat, maar als de klant er niets van begrijpt lijkt me dat dit streven niet is geslaagd. Bij te veel adviseurs staat dan toch de omzet centraal”, vindt De Jong. Dit gaat vooral op bij starters. “Als je geen ervaring hebt met iets kopen, ga je sneller af op de mooie blauwe ogen van de verkoper. Wij willen dat de klant ons advies ook echt begrijpt en kan onthouden. Zo kan hij een vriend of familielid in dezelfde situatie ook weer van advies voorzien.”

Starters
SpaaQ heeft drie vestigingen, in Zoetermeer, Capelle aan den IJssel en Gouda. Het bedrijf telt meerdere adviseurs. De keuze voor starters is een bewuste: “Starter zitten in een relatief eenvoudige situatie, omdat ze nog geen fiscaal verleden hebben. Hierdoor kunnen we in vijf tot zeven uur een hypotheek regelen. We hebben met verschillende partijen deals gemaakt, waardoor we diensten zo voordelig mogelijk kunnen inkopen. Dit voordeel berekenen we door aan de klant. Bovendien kunnen we zo het overzicht behouden en de kwaliteit waarborgen.”

In de media zijn regelmatig berichten te lezen over starters die het moeilijk hebben op de woningmarkt, onder andere omdat ze nog maar weinig eigen geld hebben en vanwege de stijgende huizenprijzen. De Jong herkent deze problemen niet. “Bij ons hebben de starters voornamelijk een probleem met het vinden van het perfecte huis en niet zozeer met de financiën.” Of hij zich zorgen maakt over de kleiner wordende groep starters? “Nee, niet echt. Ik denk dat er genoeg starters zijn die ons weten te vinden,” aldus De Jong. “Je moet ook niet heel Nederland willen helpen. Dan kun je de kwaliteit niet waarborgen.”

Vernieuwend en… online?
Om hypotheken voor de doelgroep begrijpelijk te maken en te houden, houdt SpaaQ een blog bij over ontwikkelingen op de woning- en hypotheekmarkt. Ook kunnen klanten communiceren via WhatsApp en zit het bedrijf op Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube. De online mogelijkheden worden volop benut, maar er is een grens. Van zelf online een hypotheek afsluiten moet De Jong niets weten. “Er staat zoveel incorrecte informatie op het internet. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met de persoonlijke situatie van een klant. We zijn als hypotheekadviseurs niet voor niets opgeleid.”