Meer kopstukken

Altijd gericht op het allerbeste aanvraagproces

04 augustus 2017 Leestijd ± 3 minuten 195 views

Iedere dag proberen om het aanvraagproces nog beter en nog eenvoudiger te maken. Dat is de taak van Christa van Dijke, servicemanager bij MUNT Hypotheken. “Dat maakt het makkelijker voor de consument, de hypotheekadviseur en uiteindelijk ook voor ons zelf.”

Van Dijke houdt scherp in het oog waar stappen in het aanvraagproces nog eenvoudiger gemaakt kunnen worden en drukt de hypotheekacceptanten altijd op het hart om zo flexibel mogelijk te zijn. “We zijn een stuk soepeler en denken meer met de adviseur en consument mee dan veel andere geldverstrekkers tijdens de beoordeling”, constateert Van Dijke. “Het ligt in de natuur van de hypotheekacceptanten om risico’s uit te sluiten, dat is ook hun vak. Als iets niet klopt, is de eerste respons om extra stukken op te vragen. Bij MUNT Hypotheken proberen we het altijd eerst op te lossen zonder terug te gaan naar de adviseur.” En dit lukt vaker dan je in eerste instantie zou denken.

Liever nabellen dan terugsturen
Een simpel voorbeeld. Als de informatie op een loonstrookje afwijkt van de informatie op de  werkgeversverklaring, keuren de acceptanten van MUNT Hypotheken dat stuk niet direct af maar bellen met de werkgever of adviseur voor uitleg. “Er is vaak een goede reden – zoals een loonsverhoging – waarom er een verschil is.” Ook als bijvoorbeeld het kruisje bij de vraag of er sprake is van proeftijd niet is ingevuld, maar een werknemer is al geruime tijd in dienst, hoeft dit voor MUNT Hypotheken geen reden te zijn om een werkgeversverklaring af te keuren.

“Alleen in het geval dat essentiële informatie fout of niet is aangeleverd, kunnen we niet anders dan extra stukken opvragen of, in het uiterste geval, een hypotheekaanvraag niet accepteren”, vertelt Van Dijke. “Dat is vervelend voor alle betrokkenen, maar doorgaans wel te voorkomen.”

Voorkomen van extra werk
Tot voor kort gaf ook de akte van verpanding veel extra werk. “We moesten vaak de akte van verpanding opnieuw opvragen. Dit kwam doordat de gegevens van de overlijdensrisicoverzekering daar meestal ontbraken, omdat deze doorgaans pas op een later moment wordt aangevraagd. We zijn toen gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om dit te voorkomen”, legt Van Dijke uit. “Nu is de akte van verpanding onderdeel geworden van het hypotheekaanbod. We brengen pas een hypotheekaanbod uit als de acceptatiebevestiging of de polis van de overlijdensrisicoverzekering is aangeleverd, en het systeem vult de gegevens van de verzekering automatisch in op de akte van verpanding.” Het resultaat: de consument hoeft minder gegevens in te vullen, de hypotheekadviseur hoeft minder na te kijken en MUNT Hypotheken heeft minder administratieve lasten.

Vijf tips voor een soepel aanvraagproces
Ten slotte nog een aantal tips voor een zo soepel mogelijk aanvraagproces:

  1. Staan alle benodigde gegevens wel op het document?
  2. Is het document niet te oud?
  3. Zijn alle pagina’s aanwezig?
  4. Matchen de aangeleverde documenten met elkaar?
  5. Stuur bij afwijkingen een toelichting mee.

“Zo maken we het samen weer een stukje makkelijker om de financiering voor het droomhuis van de klant rond te krijgen,” besluit Van Dijke.