Opinie

'Als je online groot bent, ben je betrouwbaarder'

03 april 2018 Leestijd ± 3 minuten 235 views

Er is geen keurmerk voor online hypotheekinformatie. Hoe kan de consument dan onderscheid maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie? Het meest eenvoudig is om af te gaan op de omvang van de organisatie achter een website of platform, zegt Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond.

De Nationale Hypotheekbond is zelf zo’n grote partij. De organisatie levert aan veel andere websites hypotheekberekeningen en overzichten van rentetarieven. Oversteegen legt uit hoe hij aankijkt tegen de betrouwbaarheid van informatie op internet.

Hoe vindt een consument betrouwbare informatie?

“Er is helaas geen keurmerk en er is ook geen onafhankelijke partij zoals toezichthouder AFM, die websites controleert. Grote ketens, zoals de Hypotheker, de Consumentenbond, of de Vereniging Eigen Huis, zeggen wel dat zij instaan voor informatie die ze publiceren, maar ze geven er ook geen garantie op. Toch kan de consument zich daar wel op richten. Grote partijen hebben immers wel een afbreukrisico en zullen zo betrouwbaar mogelijk willen zijn. Daarbij geldt ook hoe groter, des te meer controle en commentaar van gebruikers, des te betrouwbaarder.”

Het hebben van een groot publiek is belangrijk voor de kwaliteit van informatie?

“Dat werkt bij ons wel zo. Wij hebben zoveel gebruikers, waaronder heel veel adviseurs, dat als wij een fout maken er altijd wel iemand is die ons daarop wijst. De interactie met gebruikers maak ook dat je nieuwe dingen ontdekt waardoor je voorop kan lopen. Je gebruikersgroep en relaties zijn heel belangrijk in de ontwikkeling van je tools en je inzichten.”

Zou het desondanks goed zijn als er toch een keurmerk zou zijn voor online informatie?

“Ik zou het wel goed vinden. Wij controleren ook wel berekeningen van anderen, dus we zouden dat kunnen doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of de consument zo’n label ook zou herkennen en er waarde aan zou hechten. Daarnaast is de vraag welke websites je dan zou controleren? Er zijn bijvoorbeeld duizenden websites met hypotheekberekeningen. Wat wij nu wel gaan doen is dat wij een module maken waarmee hypotheekadviseurs hun website kunnen promoten met berekeningen waarvan wij kunnen garanderen dat ze goed zijn.”

Wat is daarvan precies het plan?

“Zij krijgen die website van ons en kunnen die koppelen aan hun eigen site. Door het leveren van die tools, zorgen wij ervoor dat berekeningen op heel veel websites goed werken. Als er iets verandert stellen, voeren wij dat in een keer door en dan staat het bij wijze van spreken op duizend websites allemaal goed.”

Is fouten maken uiteindelijk onvermijdelijk?

“Kijk naar de recente berichtgeving over de Belastingtelefoon. Van de tien vragen werden er vijf fout beantwoord. Grote partijen maken ook wel eens fouten in hun berekeningen, weet ik uit ervaring. Als morgen bepaalde fiscale regels veranderen, weet ik ook niet of wij dat op tijd weten en de noodzakelijke aanpassingen meteen doorvoeren. Wij kunnen ook geen stempel geven dat we voor 100 procent goed zitten.”