Zonder kleerscheuren door de scheidingsgolf kan alleen met transparante beheernormen

02 juli 2020 Leestijd ± 3minuten
Zonder kleerscheuren door de scheidingsgolf kan alleen met transparante beheernormen

Of er nu een golf komt of niet, de afwikkeling van de hypotheek bij scheidingen moet een stuk transparanter. Dit voorkomt onnodig lange onzekerheid en andere financiële ellende.

Jantien Schipper is adviseur bij Viisi Hypotheken. Van achtergrond is zij kandidaat notaris, dus met die juridische blik begeleidt ze haar klanten. Ook tijdens een scheiding.
 

Hoe zit het nu met die scheidingsgolf, is dat al echt ‘een ding’?

“Als ik kijk naar de Viisi klantenkring zie ik nog niet echt een toename in het aantal scheidingen. Dat kan ook te maken hebben met de doelgroep die we bedienen natuurlijk. Meestal zijn het wat jongere mensen.

Over die doelgroep gesproken;  ik zie geen toename, maar ook zeker geen afname in het aantal scheidingen. Wel zie ik een aantal nieuwe uitdagingen in de huidige markt biedt voor mensen die uit elkaar willen -  vooral in de grote steden waar de huizenprijzen gigantisch gestegen zijn. We hebben een soort omgekeerde situatie als in 2012. Toen stonden veel huizen onder water en konden mensen lastig uit elkaar gaan zonder een enorme restschuld. Bij een flinke overwaarde is het vooral lastig als één van de partners in het huis wil blijven wonen. Die moet dan een nieuwe hypotheek afsluiten voor de actuele woningwaarde - dat lukt lang niet altijd.

Het is een beetje een luxeprobleem natuurlijk, want de woning verkopen en weglopen met de overwaarde kan altijd nog. Dan nog blijft het lastig om twee nieuwe woningen te vinden die wel betaalbaar zijn in deze regio.”
 

Hoe kunnen hypotheekadviseurs en geldverstrekkers (nog) beter helpen bij een scheiding?

“Wat mij betreft kan er veel verbeteren aan de proceskant. Dat heeft alles te maken met de toetsing op beheernormen die in het geval van een relatiebreuk mogelijk is. Het is natuurlijk heel goed dat er dan op praktische criteria getoetst kan worden, zodat één van de partners de hypotheek kan overnemen. Maar, die criteria zijn elke keer weer anders. Ze verschillen niet alleen per geldverstrekker, maar ook per situatie. Nu snap ik heel goed dat elke situatie anders is, maar iets meer richting en vooral transparantie zouden wel heel handig zijn.
Scheiden is nu eenmaal iets dat vaak voor komt. Circa één op de drie relaties strandt. Het is belangrijk dat klanten hier ook op voorbereid zijn. Voor klanten is dit een ingrijpende periode in hun leven en we zien dat het nu lijkt alsof niet alle geldverstrekkers hun processen hierop hebben ingericht. Er zijn gelukkig ook geldverstrekkers die wel alles op alles zetten om zaken snel af te handelen, maar ik zie nog veel ruimte voor verbetering op het gebied van snelheid en transparantie. Ik heb dossiers gezien waar het een half jaar, of zelfs een jaar duurde voordat er uitsluitsel gegeven kon worden over de mogelijkheid tot ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid. Dat komt omdat er bijvoorbeeld steeds andere documenten overlegd moeten worden, dat lijkt me niet handig.

Mensen zijn steeds kritischer op de dienstverlening. Ze laten dit aspect volgens mij steeds vaker en zwaarder meewegen in de keuze voor de geldverstrekker. Los daarvan is het belangrijk dat geldverstrekkers wat transparanter worden over de status en het beleid omtrent beheercriteria en het toepassen van dit beleid als klanten de lening daarnaast ook moeten verkopen voor de uitkoop van hun partner. Dat voorkomt onnodige vertraging als die scheidingsgolf straks toch komt.”
 

Dan blijft de hamvraag: hoe krijg je de klant zo ver dat hij, of zij zich goed voorbereidt op een eventuele scheiding?

“Een vechtscheiding kun je voorkomen door vooraf de zaken goed te regelen. Als mensen bij mij hun hypotheek hebben geregeld, dan is dat als het goed is het geval. Vanuit mijn rol als adviseur vind ik het belangrijk  dat ze zaken als een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden vastleggen en dat blijf ik herhalen, gedurende het hele adviestraject. Dus ook al hebben mensen vooraf misschien geen idee, of geen zin om over een eventuele scheiding na te denken; ik zorg in ieder geval dat alles goed geregeld is voor een moment dat het toch onverhoopt zo ver komt.”


Lees ook
De 10 meest opvallende hypotheekadviseurs van dit moment
Adviseur van de maand

De 10 meest opvallende hypotheekadviseurs van dit moment

Hypotheekadviseur is en blijft een speciaal beroep. Het afgelopen jaar zette Kop-Munt elke maand een andere hypotheekadviseur in de spotlight. Lees hier hun bijzondere verhalen…

Peter Boelhouwer legt de vinger op de zere plekken van de woningmarkt

Peter Boelhouwer legt de vinger op de zere plekken van de woningmarkt

Een woning kopen, wordt steeds lastiger. Betekent dit bijvoorbeeld dat huren populairder wordt? En wat zou woningmarkt expert prof. dr. Peter Boelhouwer doen als hij de vrije hand krijgt?

De wildste verhalen van 5 jaar MUNT Hypotheken
Trends

De wildste verhalen van 5 jaar MUNT Hypotheken

Wat hebben we een boel met elkaar meegemaakt de afgelopen 5 jaar. De redactie van Kop-Munt.nl maakte een rondje langs een paar hypotheekadviseurs van het eerste uur om te vragen naar hun leukste, meest ontroerende en wildste verhalen. 

Dit is de hypotheekadviseur die géén advies geeft
Adviseur van de maand

Dit is de hypotheekadviseur die géén advies geeft

Dé hypotheekadviseur van de maand juli is Marjon Geertsma van de HypotheekAcademie. Zij leert haar klanten hoe ze zelf een goede beslissing kunnen nemen over hun hypotheek. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.