Wees duidelijker naar ondernemers

21 augustus 2019 Leestijd ± 2minuten 186 views
Wees duidelijker naar ondernemers

U heeft ze waarschijnlijk allemaal wel: de dossiers die u bijblijven. Dat kan zijn omdat u er hoofdpijn van krijgt, of omdat u een klant uit de brand heeft geholpen, of omdat de hypotheekvraag wel erg ingewikkeld was. Deze week vertelt Derek Hengeveld over zijn speciale dossier.

Het dossier: de ondernemer

“Eén dossier, mag het ook over meerdere dossiers gaan waarbij ik tegen hetzelfde punt aan loop?” vraagt Hengeveld. Natuurlijk mag dat. “Het is misschien geen groot probleem, maar wel een uitdaging waar volgens mij prima een oplossing voor te vinden is. Het gaat over de duidelijkheid omtrent de hypotheek voor ondernemers. In de praktijk is dat vaak een intensief en langdurig traject. Elke geldverstrekker heeft eigen afwegingen en voorwaarden. Dat is natuurlijk prima. Maar het zou echt veel schelen als deze afwegingen en voorwaarden op voorhand duidelijk zouden zijn. Dan weet ik als adviseur waar de hypotheek de beste kans maakt. En wordt de klant snel geholpen.”

De uitdaging: snelheid

Het gaat wat Hengeveld betreft vooral om de combinatie van snelheid en service naar de klant. “In deze nog steeds krappe huizenmarkt is snel schakelen bijna altijd een voorwaarde. Een hypotheekaanvraag die onnodig lang duurt, is niet in het belang van de klant. Bij iedere hypotheekverstrekker zijn de voorwaarden voor ondernemers verschillend. Ook per situatie kan een hypotheek anders uitvallen bij dezelfde verstrekker.”

Dat laatste neemt Hengeveld voor lief: “Ik snap natuurlijk ook dat de ene onderneming de andere niet is. Maar de manier waarop naar de inkomsten- en schuldenpositie van de onderneming gekeken wordt, is telkens anders. Natuurlijk kan ik door een rekenpartij alvast een calculatie laten maken. Dan nog wordt die niet door iedere hypotheekverstrekker geaccepteerd, of er worden alsnog extra stukken gevraagd.”

De oplossing: duidelijkheid vooraf én groeipotentie

“Wat ik zei, het is echt geen groot of onoverkomelijk probleem. Wel denk ik dat ondernemers enorm geholpen zijn met meer duidelijkheid vooraf over de acceptatievoorwaarden.” Wat Hengeveld betreft zou dit al een stuk meer comfort geven.

Voor de hypotheekverstrekker en de klant zou het ook goed zijn als er niet alleen beoordeeld wordt op de financiële historie van de ondernemer, meent Hengeveld. “Voor een ondernemer kan het soms erg goed uitpakken om zichzelf minder loon uit te keren en zoveel mogelijk geld te investeren in het bedrijf. Dat kan toekomstige groei, dus de inkomenspositie van de ondernemer, bevorderen. In een aantal gevallen pleit ik er dan ook voor dat de hypotheekverstrekker verder kijkt dan alleen het huidige inkomen uit de onderneming. Zowel voor de klant als de hypotheekverstrekker kan het een veel duidelijker beeld geven als ook de groeipotentie wordt meegenomen.”


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

53 stemmen (gemiddeld 3,7 van 5).

Anderen bekeken ook

Gerny Ligtenbarg: ‘Een adviseur zond ons roze zonnebrillen'

24 december 2019 Gerny Ligtenbarg, manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief, blikt terug op ...

Giso van Dijk van MUNT over 2020: ‘Meteen knallen met nieuwe productvoorwaarden’

11 december 2019 Giso van Dijk, manager Operations van MUNT, blikt terug op ...

Met MUNT naar Nijntje: Suzanne vindt dat hypotheekadviseurs hier ook nog wat van kunnen leren

05 december 2019 Suzanne van den Helder (32) is assistent hypotheekadviseur bij Huis ...

Wordt de hypotheekklant niet horendol van al die apps?

28 november 2019 Een hypotheek aanvragen is al genoeg gedoe met alle documenten ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.