Waarom innovatie in onze sector soms achterblijft

27 juli 2016 Leestijd ± 4minuten
Waarom innovatie in onze sector soms achterblijft

Zo medio het jaar maken we altijd de balans op en brengen we naar buiten hoeveel aanvragen we het eerste halfjaar hebben ontvangen. Maar we blikken ook vooruit. Wat laten de cijfers zien? En wat betekent dat voor de hypotheekadviseur?

Begin juli werden de cijfers wat vertekend toen we met de juni-data naar buiten kwamen. Juni 2016 liet ten opzichte van juni 2015 immers een daling van het aantal hypotheekaanvragen zien. Die daling was te wijten aan de explosie aan aanvragen juni vorig jaar, vanwege de aangekondigde aanscherping van de NHG-regels. Overall was juist een stabiele stijging zichtbaar. Voor het komende half jaar verwachten we nog 192.500 aanvragen, waarmee we 2016 afsluiten met een totaal van 357.500 aanvragen. En dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Processen verbeteren
Er komt dus nog veel werk aan voor hypotheekadviseurs. Aan zowel consumenten- als adviseurszijde levert dat veel administratieve rompslomp op. Want laten we eerlijk zijn: de consument gaat liever acht woonboulevards af voor een nieuw bankstel dan dat hij een uur lang zijn hypotheekstukken moet door lopen. Voor de adviseur wordt het proces regelmatig gefrustreerd doordat de stukken niet compleet of onjuist ingevuld zijn. We moeten er als sector nog veel aan doen om dat traject efficiënter en beter te maken. Maar we moeten ook de hand in eigen boezem steken. De vraag is er, de technologie is er, maar innovaties komen vaak niet van de grond doordat de betrokken partijen het niet aandurven of het lastig vinden hun acceptatiebeleid en systemen aan te passen. Wetgeving, acceptatiebeleid, concurrentie en durf blokkeren soms de processen. En daardoor gaat innovatie in de hypotheeksector vaak niet zo snel als het zou kunnen gaan.

Innovaties vanuit HDN
Vanuit HDN zijn we ook met verschillende innovaties bezig en herken ik de obstakels. Zo zijn wij, via het initiatief Handig! al enige tijd bezig om de werkgeversverklaring te vervangen door de SV loonverklaring. Daartoe moet het UWV mee werken, moet het acceptatiebeleid bij zowel NHG als de aanbieders worden aangepast en moet de techniek ervoor zorgen dat de documenten veilig en gevalideerd zijn. En dat is een langdurig, gedegen proces. Echter, ook noodzakelijk, want al deze partijen kunnen niet over één nacht ijs gaan om zulke belangrijke aanpassingen in hun acceptatiebeleid door te voeren. Dat is ook in het belang van de bescherming van de consument. Binnenkort start de pilot met een eerste groep adviseurs en aanbieders en hopelijk kan de hele markt in de loop van 2017 van deze nieuwe ontwikkeling gebruikmaken.

Nog even over dat administratieve deel: daar proberen we ons aandeel ook te leveren. We zijn bezig met het koppelen van relevante databronnen, zoals de koopakte en het taxatierapport, aan het hypotheekproces. Doelstelling is dat alle stukken die nu nodig zijn om een finaal akkoord van de aanbieder te ontvangen, te vervangen door relevante databronnen. Wat we willen bereiken is dat de consument straks bij jou aan tafel zit en via zijn mobiele telefoon jou alle relevante data, HDN-gewaarmerkt kan aanleveren. Zodat jij die direct kunt koppelen aan jouw advies- en aanvraagproces. Vervolgens beoordeelt de aanbieder de aanvraag met bijbehorende, HDN gewaarmerkte data en kan die een hypotheekaanbod zonder voorbehouden afgeven. Zo sla je als adviseur een aantal tijdrovende stappen over en rond je het advies- en aanvraagtraject sneller af. Hierdoor heeft de klant uiteindelijk ook veel sneller duidelijkheid en kun jij je richten op het klantcontact in plaats van de bemiddelingsadministratie .

Digitalisatie: gevaar of zegen?
Een aantal delen van het advies- en bemiddelingstraject vinden dus steeds meer in het digitale domein plaats. Of dat betekent dat execution only de markt gaat veroveren? Dat geloof ik niet. Ik verwacht dat een voorzichtige groei voorlopig nog zichtbaar blijft, maar de consument ziet doorgaans nog steeds de meerwaarde van de adviseur. Een hypotheek vinden ze complexe materie. En met de komst van nieuwe spelers in de markt – komende maanden zullen er opnieuw een paar toetreden – wordt het speelveld voor zowel consumenten als adviseurs diverser. Want al die nieuwe spelers hanteren zo hun eigen voorwaarden.

Helaas is daarbij nog weinig oog voor senioren. Voor deze doelgroep zou een heel nieuw product ontwikkeld moeten worden, waarin de woningwaarde, pensioeninkomsten en maandlasten flexibel(er) op elkaar afgestemd zouden kunnen worden. Van échte innovatie in de hypotheekproducten is nu nog geen sprake. Het onderscheid wordt nu vooral gemaakt in kleine verschillen in de acceptatiecriteria en voorwaarden van hypotheken (zoals bijvoorbeeld bij ZZP-ers). Maar wie weet wat de toekomst ons brengt. De rol van de adviseur blijft voorlopig onverminderd groot. Wat makkelijk online kan, zal weliswaar steeds meer online gebeuren. Maar aan degelijk, betrouwbaar advies, zal altijd behoefte blijven.

Dorine van Basten, directeur HDN


Lees ook
Reinier van der Heijden: “HDN gaat zich onafhankelijker positioneren naar de markt”
Opinie

Reinier van der Heijden: “HDN gaat zich onafhankelijker positioneren naar de markt”

Als we hem spreken, heeft Reinier van der Heijden er nog minder dan twintig werkdagen opzitten als de nieuwe directeur van HDN (Hypotheken Data Netwerk). Hij is de kersverse opvolger van Dorine van Basten, die zich na ruim zes jaar weer gaat richten op het uitvoeren van interim-opdrachten in de financiële dienstverlening. “HDN gaat haar onafhankelijkheid verder vorm geven in de markt. Onafhankelijk zijn we al, maar dat wordt nog niet door iedereen in de keten zo gevoeld. Daar gaan we verandering in brengen.”  

Hoe ziet de hypotheekmarkt er in 2017 uit?
Opinie

Hoe ziet de hypotheekmarkt er in 2017 uit?

De redactie van Kop-Munt vraagt een aantal bekende personen uit de hypotheekwereld om hun vooruitblik te geven op de ontwikkelingen in 2017. Ronald Touwslager, CEO bij Obvion, bijt het spits af.

Werk AAN de winkel
Opinie

Werk AAN de winkel

Tijdens de crisis was iedereen druk met het hoofd boven water houden. Nu de markt weer herstellende is, zijn we druk om alle aanvragen te verwerken. Maar wanneer neem je je businessmodel eens onder de loep en werk je aan (de toekomstbestendigheid van) je bedrijf?  

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien?
Opinie

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien?

De redactie van Kop-Munt vraagt een aantal bekende personen uit de hypotheekwereld hun vooruitblik te geven op de ontwikkelingen in 2017. Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij MUNT Hypotheken is de tweede deelnemer aan onze ‘kijk op 2017’.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.