Vraag het aan Chris: Hoe maak je het leven van adviseurs makkelijker?

14 januari 2021 Leestijd ± 2minuten
Vraag het aan Chris: Hoe maak je het leven van adviseurs makkelijker?

Deze week presenteert MUNT de nieuwe hypotheekgids. De Haagse geldverstrekker voert flink wat wijzigingen door die goed zijn ontvangen in de sector. Daarom aan commercieel directeur Chris Oosterling de vraag: hoe maakt MUNT het leven van adviseurs makkelijker in 2021?

“Een van de wijzigingen die veel tijd gaat besparen is dat adviseurs niet langer alle jaaropgaven van de verschillende pensioenfondsen van een klant hoeven te overleggen. Een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl is voor gepensioneerde klanten nu voldoende. Zeker bij klanten met een rijk arbeidsverleden kon het oude proces erg arbeidsintensief zijn. Dat is nu niet meer zo: het is makkelijker en sneller, daar staan we voor bij MUNT.”

Jullie geven ook meer ruimte aan zuivere oversluiters. Wat is de reden daarvoor? 

“Consumenten die al jaren in hetzelfde huis wonen maar iets minder zijn gaan verdienen, kunnen soms niet meer in aanmerking komen voor hun hypotheek. Dat is raar: als iemand heeft bewezen de lasten te kunnen dragen, zou die toch in hetzelfde huis moeten kunnen blijven wonen - zeker wanneer oversluiten naar MUNT zorgt voor lagere maandlasten. Wie zijn hypotheek één op één oversluit, mag daarom worden getoetst op de werkelijke hypotheeklast. Afsluitingskosten en kosten voor vervroegde aflossing mogen trouwens meegefinancierd mogen worden, dat beschouwen we ook als zuivere oversluiting.”

Geldt die toetsing op werkelijke lasten ook voor senioren?

“Zeker, bij onze seniorenpropositie was dat altijd al mogelijk.”

Het al dan niet getekend terugsturen van een rente-aanbod gaat ook op de schop. Waarom?

“We zijn tot de conclusie gekomen dat dit een overbodige stap is in het proces. Het was decennialang gebruikelijk, bij alle hypotheekverstrekkers. Feitelijk werd het gebruikt om al commitment van de klant te krijgen terwijl langdurige processen nog liepen. Maar onze processen zijn zo snel dat dat helemaal niet nodig is. Het heen en weer sturen van het rente-aanbod is dus eigenlijk overbodige administratieve last. Medio februari wordt dit dan ook geschrapt.” 

De gids is pas net gepubliceerd, hebben jullie al reacties ontvangen?

“Ja, die zijn erg positief: alles wat het proces sneller en eenvoudiger maakt, kan op instemming rekenen van adviseurs. Ik ben echt trots op dat we als bedrijf telkens weer verbeteringen weten te vinden. Daarom zeg ik ook tegen adviseurs: heb je ideeën over wat nog efficiënter kan, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.”


Geschreven door

Redactie
Redactie
Anderen bekeken ook

Door de hoge boete raadde ik het hele zaakje af

12 januari 2021 In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze ...

Julius Terpstra (CDA) over de woningmarkt: “Minister moet straks palen in de grond slaan"

14 januari 2021 In aanloop naar de verkiezingen spreekt Kop-Munt met politieke partijen ...

2021 wordt opnieuw spannend voor de hypotheekwereld

31 december 2020 Op de valreep van 2020 kijkt Ellen Hensbergen in haar ...

“Gesprekken met scheidend stel zijn minder gezellig”

21 januari 2021 Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.