Michiel Meijer wil dat ouders hun overwaarde als garantstelling kunnen inzetten voor hun kinderen
Van Bruggen Adviesgroep werd vorig jaar maart overgenomen door de Veldsink Groep. Algemeen directeur van Van Bruggen Michiel Meijer kijkt tevreden terug op wat er sindsdien gebeurd is.
Wat is er veranderd sinds de overname?
“De dienstverlening van onze franchisenemers is uitgebreid. Voorheen hadden we niet de kennis, kunde of papieren op alle plekken in Nederland in huis om diensten rondom pensioenen en zakelijke schade aan te bieden. Ook vissen onze franchisenemers nu uit een veel grotere vijver van kennis en ervaring. Als keten hebben we nu meer investeringscapaciteit voor nieuwe initiatieven waardoor we makkelijker stappen maken. Bijvoorbeeld op het gebied van software-ontwikkeling en het integreren van kunstmatige intelligentie in onze analysemodellen. Daardoor kunnen we steeds beter begrijpen wat beslismomenten van onze klanten zijn.”
“Onze positie als werkgever is ook veranderd. De 42 medewerkers van Van Bruggen Adviesgroep hebben nu bijna 1300 collega’s in bij wijze van spreken evenzoveel disciplines. Dat betekent onder andere dat zij een interessanter loopbaanperspectief binnen de groep hebben.”
Wat is nog niet af?
“Er gaat al heel veel goed, maar we kunnen als groep nog beter gaan leren om over de merken heen te stappen. Als een klant door de deur komt die beter bij Veldsink Advies past dan bij NBG of Van Bruggen Adviesgroep past, mag er geen gevoel van verlies zijn vanwege deze doorverwijzing. En uiteraard werkt het andersom precies zo. De klant is namelijk binnen en wordt goed geholpen - dat is het belangrijkste. Het is een manier van klantdenken die we allemaal nóg beter moeten begrijpen.”
Wat is het grote probleem in de adviseursbranche?
“De vergrijzing van de beroepsgroep. Je bent als 40-jarige adviseur een jonkie in het vak. Er is te weinig instroom van talenten van buiten de branche. Hoeveel pas-afgestudeerden staan te ellebogen voor een traineeship bij een grote verzekeraar? Dat was voorheen dringen geblazen, maar nu niet meer. We hebben als sector overduidelijk nog missionariswerk te verrichten. Want als ik met geldverstrekkers praat, verwachten zij wel te werken met mensen die een trackrecord van een aantal jaar hebben en als autoriteit worden gezien. Ik zie hierdoor dus veelal dezelfde namen rondjes maken. Die pool moet groeien en dat kan als we als sector inzetten op innovatie met bijvoorbeeld brondata, nieuwe manieren van taxeren en producten. Voor Van Bruggen Adviesgroep zie ik trouwens niet direct hele grote problemen ontstaan door deze vergrijzingstrend. Onze franchisenemers houden de vrijheid om eigen ondernemerschap te blijven ontwikkelen en er is, door de synergie binnen de Veldsink Groep, voldoende aantrekkingskracht voor nieuwe, ambitieuze ondernemers.”
Wat gaat er goed in de branche?
“Het valt me op dat geldverstrekkers veel met productontwikkeling bezig zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van het financieren van verduurzaming is er voor adviseurs een hoop keuze. De energienota’s waar we nu mee te maken hebben, gaan de pijn van consumenten nog tastbaarder maken en verduurzaming versnellen. Maar ook voor senioren en het financieren van aanpassingen aan de woning zie ik, gelukkig, steeds meer interessante producten in de markt.”
Wat is een lacune op hypotheekgebied?
“Wat ik nog mis zijn producten waarbij ouders een deel van hun overwaarde als garantstelling kunnen gebruiken voor hun kinderen, zodat die makkelijker een hypotheek kunnen krijgen.”
Wat gaat Van Bruggen de komende tijd doen?
“Nog nadrukkelijker dan voorheen willen wij de regisseur zijn voor de vijftigplusser op het domein van wonen. We hebben een groot onderzoek gedaan om te leren welke vragen er nu leven onder de zogeheten vitalo’s, de levenslustige senioren. Dat gaat over pensioenen, verzekeringen, kinderen, testamenten en alles dat te maken kan hebben met wonen. In het voorjaar rollen we een volledig nieuwe dienstverlening uit, waarbij we onze franchisenemers direct alle middelen geven om hiermee aan de slag te gaan.”