Vergrijzende sector baart Martin Hagedoorn zorgen: "Het wordt een uitdaging om jongeren naar de branche te krijgen"

Loyale franchisenemers CMIS hebben sommige klanten al bij vier verhuizingen geholpen
11 november 2021 Leestijd ± 4minuten
Vergrijzende sector baart Martin Hagedoorn zorgen: "Het wordt een uitdaging om jongeren naar de branche te krijgen"

De hypotheekbranche is volop in beweging. In onze nieuwe serie Koplopers belichten we de kopstukken in deze enerverende sector. Wat beweegt hen en wat is hun achtergrond? Deze keer: Martin Hagedoorn, productmanager bij CMIS Franchise van de ketens De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur.

Met een distributienetwerk van ruim 250 verkooppunten en 500 onafhankelijke financieel adviseurs is CMIS Franchise de grootste franchiseorganisatie voor hypotheekadvies in Nederland. Martin Hagedoorn is al ruim acht jaar aan CMIS Franchise verbonden en is ook lid van het Management Team. Naast De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur horen onder meer hypotheekservicer Adaxio en het label Merius Hypotheken bij   CMIS Group. 

Je bent al 25 jaar actief op het gebied van hypotheken. Wat spreekt jou zo aan op dit gebied?

“Ik vind dat hypotheekadvies heel relevant is. Je ondersteunt mensen bij het kopen van een woning. Het is heel waardevol werk. In deze branche zijn ontzettend veel ontwikkelingen, zoals op IT-gebied en verduurzaming. Dat maakt het interessant.”

Wat zijn de verschillen tussen De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur?

“Het zijn in principe alle drie hypotheekadvieskantoren die dezelfde dienst van ons afnemen, met dezelfde compliance-verplichtingen. Het verschil zit ‘m met name in de marketing. De Hypotheekshop is het bekendste merk. Daar zit landelijke marketing op en er is veelal een link met de makelaardij. Huis & Hypotheek is breder georiënteerd en heeft lokale marketing. En Hypokeur is een ‘white label-formule’: deze lokale kantoren nemen bij ons alle diensten af, maar ze hebben geen behoefte aan centrale marketing.”

De Hypotheekshop bestaat dit jaar 30 jaar. Hoe heeft deze formule zich in de loop der jaren ontwikkeld?

“Deze formule was eerst onderdeel van de NVM. Het heeft zich in de jaren ‘90 hieruit losgemaakt. Het is al vanaf het begin één van de toonaangevende formules in de markt geweest. Veel franchisenemers zijn al heel lang verbonden aan De Hypotheekshop. Zij zijn lokaal heel goed geworteld. Ze hebben klanten die ze al bij drie of vier verhuizingen hebben geholpen.”

Welke kwaliteiten heeft een goede hypotheekadviseur?

“Hij moet natuurlijk over goede vakinhoudelijke kennis beschikken. Hij moet verder alle mogelijkheden in de markt kennen, met alle geldverstrekkers. Hij moet het ook leuk vinden om met mensen om te gaan en goed kunnen luisteren. Het gaat er bij een verhuizing vaak hectisch aan toe. Je moet dan je klanten het gevoel geven dat het allemaal goed komt. Als hypotheekadviseur ontzorg je hen.”

Wat denk je dat de komende tijd belangrijke trends op de hypotheekmarkt worden? 

“We verwachten dat het aantal woningverkopen nog verder zal dalen. Het zal niet gelijk halveren, maar er zal wel een afname te zien zijn in vergelijking met bijvoorbeeld vorig jaar. Het aantal oversluitingen zal ook afnemen. Vanaf 2013/2014 ging de rente behoorlijk dalen en gingen mensen de rente twintig jaar vastzetten, in plaats van tien jaar. Dat heeft effect op het aantal oversluitingen vanaf 2023. Verder zal de bestaande klant belangrijker worden voor de adviseur. Het was tot dusver zo druk met nieuwe klanten dat het niet altijd lukte om de bestaande klanten goed te bedienen. De adviseur kan zich nu wat meer op de bestaande klant richten.” 

En wat nog meer? 

“Er komt meer nadruk op duurzaamheid en we zien ook dat de branche aan het vergrijzen is. Het wordt de komende jaren een uitdaging om meer jonge mensen naar de branche te krijgen. Online gaat ook belangrijker worden. Een combinatie van online en vanuit kantoren. Er komen daarnaast technieken beschikbaar waarbij je gebruik kunt maken van data van bankrekeningen. Dit heet PSD2. Dat kan natuurlijk alleen als de consument hiervoor toestemming geeft. Maar daarmee kun je veel preciezer financieel advies geven omdat je veel nauwkeuriger kunt aansluiten bij het uitgavenpatroon van de klant.”

Wat valt je op aan geldverstrekkers momenteel?

“Je ziet grote verschillen in de waardering van adviseurs voor bepaalde aanbieders. De laatste jaren zien we ook dat aanbieders meer aandacht hebben voor het aanvraagproces. Zeker de grotere partijen zijn bezig om dit beter te maken voor de adviseurs.”

De woningmarkt is al enige tijd oververhit. Wat zou er volgens jou moeten veranderen om die markt weer op gang te krijgen?

“Het zou heel goed zijn als er weer een minister van Wonen komt en de woningmarkt prioriteit krijgt. Maar voor de kortere termijn zou het nuttig zijn als er meer flexwoningen gebouwd zouden worden. Modulair bouwen. Ook de transformatie van kantoren en winkels naar woningen moet verder worden doorgezet. Ten slotte moet je kijken naar de eengezinswoningen in ons land. Die worden niet altijd door een gezin bewoond. Een mogelijkheid zou zijn om die te splitsen, waardoor je iets aan de woningnood doet. En vergeet tot slot specifiek bouwen voor senioren niet.” 


Lees ook
‘Verduurzaming is ons adviseurs in de schoot geworpen’
De Kettingvraag

‘Verduurzaming is ons adviseurs in de schoot geworpen’

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna de adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Frank Roggen uit Eindhoven stelt de volgende vraag aan vakgenoot Jan van de Wijdeven uit Hapert:

Advieswijzer moet bewustwording consumenten stimuleren

Advieswijzer moet bewustwording consumenten stimuleren

Hoe herkent een consument een adviseur die écht onafhankelijk is? De vier grootste onafhankelijke hypotheekadviesketens van Nederland (Hypotheek Visie, De Hypotheekshop, De Hypotheker en Van Bruggen Adviesgroep) hebben daarvoor in samenwerking met de OvFD als hulpmiddel de Advieswijzer gelanceerd. Die geeft volgens hen inzicht in de onafhankelijkheid van de adviseur en helpt zo consumenten een goede keuze voor een adviseur te maken.

'Tinder-achtige berichtjes op LinkedIn van vrouwen die meer willen dan alleen advies'
Adviseur van de maand

'Tinder-achtige berichtjes op LinkedIn van vrouwen die meer willen dan alleen advies'

Natuurlijk, meedoen aan een spannende kalender was vooral voor het goede doel, Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis. Maar Quintus Winkler van De Hypotheker in Maarssen is er zelf ook niet slechter van geworden: “De extra aandacht leverde een aantal nieuwe klanten op.”

"Succes van MUNT heb ik zien aankomen"

"Succes van MUNT heb ik zien aankomen"

MUNT Hypotheken is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Maar wie zijn de werknemers achter MUNT? We laten de komende tijd zeven MUNT-werknemers aan het woord. Van ‘pioniers’ tot werknemers die het afgelopen jaar in dienst zijn gekomen. Als eerste aan de beurt: relatiemanager Jet Wesseling.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.