Verbeter zichtbaarheid online: “Neem drempels weg en beantwoord vragen”

03 januari 2023 Leestijd ± 3minuten
Verbeter zichtbaarheid online: “Neem drempels weg en beantwoord vragen”

Sinds de rente een stuk hoger staat, leven we in een nieuwe realiteit. Klanten kloppen niet zomaar meer aan en de meeste adviseurs zullen weer aan acquisitie moeten doen. Gelukkig bestaan er allerlei slimme methodes die je helpen om op te vallen bij nieuwe en bestaande klanten. De komende periode spreekt Kop-Munt met een aantal experts. Als eerste: Marloes de Ruiter.

Vier jaar geleden richtte ze Weprocess op. Doel: bedrijven en organisaties online beter zichtbaar maken. De onderneming groeit als kool en De Ruiter is inmiddels in haar gemeente Zoetermeer bekroond met de titel ‘Zakenvrouw van het Jaar’. 

Hoe kunnen adviseurs zich in deze tijden makkelijker onderscheiden? Volgens De Ruiter moet je als adviseur nooit stoppen met investeren in het eigen netwerk. Vertrouwen en mond-tot-mond reclame blijft één van de belangrijkste motieven om voor een bepaalde adviseur te kiezen. Wat wel steeds belangrijker wordt, zeker nu de markt is gedraaid, is online vindbaarheid. “Als de markt verder zakt, dan zullen concurrenten misschien gaan zakken in de prijs. Als je bovenaan komt in zoekmachines is dat natuurlijk geweldig, want mensen gaan tegenwoordig echt eerst online zoeken”, vertelt De Ruiter. 

Twee manieren voor het intermediair om online op te vallen:

  • Werk aan je positie op Google. Hoe? Schrijf op je website niet alleen over wat je doet en hoe goed je dat doet, maar speel echt in op vragen, angsten en bezwaren die jouw potentiële klanten hebben wanneer ze bijvoorbeeld een huis willen kopen.
  • Drempels wegnemen. Klanten maken niet snel meer een fysieke afspraak. Beantwoord daarom ook online vragen en maak gebruik van een online boekingstool waarmee ze, geheel vrijblijvend ter oriëntatie, een gesprek in kunnen plannen. Je maakt de drempel om een afspraak te maken zo heel laag voor een potentiële klant.  

‘Broertje dood aan dingen die tijd kosten’

Naast het werken aan positie en zorgen dat mensen makkelijk iets kunnen inplannen is ook presentatie belangrijk. “Om een goed gevoel achter te laten, zeker bij de jongere generaties, is het zaak dat je je online professioneel en transparant manifesteert. Ook hebben ze een broertje dood aan dingen die veel tijd kosten,” vertelt De Ruiter. “Zorg dus voor een professionele website. Mensen denken soms dat ze voor een nieuwe website moeten kunnen programmeren maar dat is onzin. Met een programma als Mailchimp of Squarespace heb je al snel een hele mooie onepager waarmee je prima voor de dag kunt komen.” 

Teams is meer dan alleen bellen

“Veel mensen weten niet wat er allemaal mogelijk is om zaken makkelijker te maken. Soms zijn ze gratis. Een basisproduct zoals Microsoft Office heeft allerlei mogelijkheden en toepassingen waar zelfstandigen en ondernemers met een klein bedrijfje ontzettend veel mee kunnen.” 

Als voorbeeld noemt De Ruiter Microsoft Teams: “In Teams kun je klanten direct zelf gegevens laten uploaden, zodat er één centraal punt ontstaat waarin alle gegevens van klanten samenkomen. In de praktijk maak ik vaak mensen mee die eindeloos in mails terug moeten zoeken naar documenten. Wanneer je vanuit Teams werkt, hanteer je één werkwijze voor jezelf en je klant, waardoor je veel meer overzicht houdt.”

Cowboys beloven gouden bergen

De wereld van digitale vind- en zichtbaarheid zit volgens De Ruiter vol met cowboys die softwareproducten aanbieden die beloven een onophoudelijke stroom aan klanten naar de onderneming te brengen. “Die cowboys krijgen vaak een commissie per verkocht product. Gevolg is dat ik vaak bij ondernemers kom die verschillende tools hebben draaien die allemaal eigenlijk hetzelfde doel dienen. Dat is alsof je een auto koopt met drie identieke verzekeringen. Omdat mensen er geen verstand van hebben wordt hen een loer gedraaid.”


Lees ook
Er is wat mis met de hypotheekakte!
Column

Er is wat mis met de hypotheekakte!

“Met die notaris gaat het niet helemaal goed meer sinds 2 januari 2023.” Het is een gedachte die makkelijk in het hoofd van de tussenpersoon kan kruipen als hij het ontwerp van de hypotheekakte van zijn klant ter beoordeling toegestuurd krijgt.

Jacqueline van der Vleuten is dé Hypotheekkenner van 2022

Jacqueline van der Vleuten is dé Hypotheekkenner van 2022

Het heeft er lang om gespannen in het eindklassement, maar Jacqueline van der Vleuten mag zich dé Hypotheekkenner van 2022 noemen. De adviseur van Van den Boer en Roggen in Eindhoven speelde elke maand mee met de Kennistest op onze site en behaalde een totaalscore van maar liefst 45 punten. Arjan Drummen greep met 43 punten het zilver, Gerard Ragetlie met 40 punten het brons. 

Opvallen tussen concurrenten: “Prijs staat amper in de top drie”

Opvallen tussen concurrenten: “Prijs staat amper in de top drie”

Sinds de rente een stuk hoger staat, leven we in een nieuwe realiteit. Klanten kloppen niet zomaar meer aan en de meeste adviseurs zullen weer aan acquisitie moeten doen. Gelukkig bestaan er allerlei slimme methodes die je helpen om op te vallen bij nieuwe en bestaande klanten. De komende periode spreekt Kop-Munt met een aantal experts. Als tweede: Egbert Jan van Bel.

Aantal rentewijzigingen verdubbelde in 2022: "Geen touw aan vast te knopen"

Aantal rentewijzigingen verdubbelde in 2022: "Geen touw aan vast te knopen"

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur door hem of haar een aantal stellingen voor te leggen. Deze week Ulrike Geerlings van Appels Financieel Advies, over rentewijzigingen, starters en de overdrachtsbelasting. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.