De afgelopen anderhalf jaar hebben veel mensen om zich heen gekeken, weet Steen. “Ze twijfelen over verduurzaming, verbouwingen, oversluitingen. Nu de rente aan het stijgen is, komen al die twijfelaars in beeld.”
De extra drukte betekent dat collega’s overwerken, in de avonden en weekeindes. “We hebben gelukkig een goede binnendienst, daardoor kunnen we de vraag aan en merken klanten er nauwelijks iets van.”
Hoe hoog de werkdruk ook is, het kan van tijdelijke aard zijn, denkt Steen. “Ik dacht vorig jaar al dat we het enorm druk zouden krijgen als de rente zou stijgen en dat is gebleken ook. Over drie tot zes maanden kan deze golf aan aanvragen voorbij zijn.
Toekomst
Steen bereid zich daarom goed voor op de toekomst. “We zijn onze socials op orde aan het brengen, de website wordt vernieuwd en we zorgen dat onze marketing altijd een ‘call to action’ bevat. We enthousiasmeren klanten om te gaan verduurzamen of oversluiten en maken korte filmpjes met uitleg. En natuurlijk zijn we bezig met SEO.”
Dat zet zoden aan de dijk, ervaart Steen. “Wij hypotheekadviseurs zijn oudsher van het koud bellen, maar dat werkt niet altijd met millenials en jongeren. Die moet je op andere manieren bereiken, met automation en goede online aanwezigheid.”
Andere bronnen
Als tussenpersoon moet je ook andere bronnen aanboren, adviseert Steen. “We zijn bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met een grote partij die duurzaamheidsberekeningen verricht voor consumenten.” Op de website van Q Financieel komt binnenkort een tool waarmee klanten een check kunnen doen.
“Binnen 48 uur wordt je teruggebeld om zaken door te spreken en indien nodig komt een expert langs. Mensen krijgen dan gratis een volledig adviesrapport over onder meer zonnepanelen, isolatie, warmtepompen en kozijnen. Zo zorgen we ervoor dat klanten ondanks een investering toch maandelijks meer zullen overhouden. De energierekening moet omlaag, dat wordt voor vele huishoudens essentieel.
Dat soort initiatieven zijn hard nodig, voorspelt Steen. “Het gaat echt rustig worden later dit jaar en daar moeten we proactief op anticiperen.”
Steen is deze maand het gezicht is van de adviseurskalender waarmee geld wordt opgehaald voor het Emma Kinderziekenhuis.