Op jacht naar Paarse Krokodillen

13 mei 2022 Leestijd ± 2minuten
Op jacht naar Paarse Krokodillen

Het hoge aantal aanvragen heeft geleid tot lange verwerkingstermijnen, wachttijden aan de telefoon, over en weer onbereikbaarheid en ga zo maar door. We hebben uit het recente verleden geleerd dat bij langere verwerkingstijden de kans toeneemt dat de geldigheid van stukken verloopt. 

Niets is zo vervelend als terug naar de consument te moeten om weer stukken op te vragen. Dit kost tijd en moeite voor de klant, maar nog belangrijker: het verhoogt de al aanwezige onzekerheid. De adviseur of binnendienst vangt deze klappen elke keer weer op.

Natuurlijk heb je als adviseur ook invloed en kan je sturen op een zo kort mogelijke periode voor het compleet krijgen van het dossier en het in één keer goed aanleveren van de stukken. We zien nog steeds dat de werkgeversverklaring vaak fout gaat, maar ook de financieringsopzet. Met de huidige verwerkingstijden leveren dit soort fouten niet een dag, maar meerdere werkdagen vertraging op. 

De oplossing begint altijd bij jezelf. Ook wij als belangrijke schakel in de keten moeten ons uiterste best doen de verwerkingstijden zo snel als mogelijk terug te dringen - daar werken we hard aan. 

Vicieuze cirkel

Maar laten we de paarse krokodil in de kamer eens bestuderen. We hebben te maken met een vicieuze cirkel: de lange wachttijden leiden tot het verlopen van geldigheid van stukken en dat leidt weer tot re-work en nóg langere wachttijden. 

De oplossing is simpel: houd de datum van de aanvraag aan om te bepalen of stukken geldig zijn. Bijvoorbeeld MUNT Hypotheken doet dit (zonder NHG), maar heel veel van de andere geldverstrekkers niet. Die kijken bij het uitbrengen van het bindend aanbod of de stukken nog voldoen aan de geldigheidstermijn. Daar is de consument niet bij gebaat.

Nu komt ook steeds vaker de geldigheidstermijn van het rente-aanbod in het geding. En weinig geldverstrekkers zijn geneigd om de geldigheid te verlengen, terwijl in een aantal gevallen een flexibelere opstelling gewenst is. Het niet verlengen heeft namelijk grote gevolgen voor de klant. In deze tijden kan de rente zomaar in de tussentijd een procentpunt hoger liggen of zelfs verdubbeld zijn. Ook hier lijkt de oplossing simpel, of denk ik te makkelijk?

Juist in dit soort tijden moeten we denken in oplossingen, met elkaar samenwerken en is er flexibiliteit nodig. Weg met die paarse krokodillen!

Dylan Dresens is algemeen directeur van FlexFront.


Lees ook
Adviseurs maken 'dankbaar' gebruik van merkwaardige sprongen in toetssystematiek Nibud
Opinie

Adviseurs maken 'dankbaar' gebruik van merkwaardige sprongen in toetssystematiek Nibud

Er zitten vreemde kronkels in de toetssystematiek voor hypotheken. Op elke ,01 en ,51 schiet de leencapaciteit plotseling omhoog. Dat is heel vreemd, meent adviseur Marco Vonk van Kuipers & Claassen in Amsterdam. Volgens het Nibud heeft deze opvallende stijging van de leencapaciteit te maken met de hypotheekrenteaftrek.

Langere doorlooptijden: “Het is mijn taak om verwachtingen te managen”
De Kettingvraag

Langere doorlooptijden: “Het is mijn taak om verwachtingen te managen”

In de rubriek De Kettingvraag stelt Harrie-Jan van Nunen aan vakgenoot Edwin Glebbeek van Glebbeek Hypotheken de volgende vraag: “Hoe kunnen we de doorlooptijden van hypotheekdossiers verkleinen?”

Aflossingsvrije hypotheek? ‘Maak je niet druk’
Opinie

Aflossingsvrije hypotheek? ‘Maak je niet druk’

Twee miljoen Nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek. Een deel verwacht in de problemen te komen als het moment voor aflossing daar is. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwen voor een mogelijk drama. Maar volgens financieel adviseur Paul van der Kwast loopt het niet zo’n vaart.

Het stenen tijdperk
Column

Het stenen tijdperk

Ik hoor van wat oudere collega’s nog wel eens dat het nog ouderwetser kan. “Vroeger stonden hier allemaal dossiers gestapeld. Honderden pagina’s per dossier.” De dossiers werden toen nog per post verstuurd en later gefaxt. Dat waren nog eens tijden. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.