Vorige week was het weer zo ver. En niet één, maar wel twee keer.
Beide kopers moesten uit eigen middelen nog een bedrag overmaken om de volledige koopprijs en de kosten te betalen. Zij hadden zeker anderhalve week vóór de overdracht hun nota's van afrekening gehad. Daarnaast was ook nog telefonisch contact geweest, maar nee, op de dag van overdracht blijkt: de bedragen die ze zelf moesten betalen waren niet zichtbaar op de derdengeldenrekening.
Je zou tegenwoordig verwachten dat wanneer je de gelden een dag vóór de overdracht zou overboeken, dat het dan op tijd is verwerkt. Nou nee, in ieder geval niet in deze situaties. In het ene geval zou het geld van een buitenlandse bank moeten komen, in het andere geval van een Nederlandse bank, maar niet een van de grotere.
Niet zichtbaar
In beide gevallen hadden de kopers bericht van hun bank gehad dat het geld was aangekomen. Waarschijnlijk wordt daarmee bedoeld dat het geld is bijgeschreven op de rekening van de bank waar ik mijn derdengeldenrekening aanhoud. Zichtbaar op mijn derdengeldenrekening was het echter niet op het moment dat de verkopers en kopers bij mij aan tafel zaten.
Dan ontvouwt zich een interessante discussie.
“Ik heb toch bericht gehad, dat het geld is aangekomen? Ik heb hier het bewijs dat het geld van mijn rekening is afgeboekt. Er kan echt niets tussenkomen, het geld wordt zeker op de derdengeldenrekening bijgeschreven.”
En dan wreekt zich mijn rechtlijnigheid. In de praktijk en ook privé soms lastig mee om te gaan (hoewel dat bijna altijd langs mij heen gaat), maar in het belang van de verkoper en de uitvoering van de koopovereenkomst kan ik niet anders. Dat betekent helaas wel dat het feestje voor de koper wordt uitgesteld.
Mooi gevoel
We komen er wel uit, natuurlijk. En voor mij is dit de mogelijkheid om mijn waarde te laten zien, door te zorgen dat de situatie niet ontspoort en dat iedereen binnen de mogelijkheden toch een mooi gevoel aan de overdracht overhoudt. Vervelend is het desondanks wel.
Net in het vak zei ik vaak 'nee' als iets niet volgens het boekje verliep. Nu zeg ik: “Geen probleem, we moeten alleen dit of dat nog even regelen.” Misschien is het de toon die de muziek maakt.
Meestal staat het geld binnen afzienbare termijn op de rekening en dan kan alsnog worden gepasseerd. Zo ook deze keren: eind goed al goed. Toch is het belangrijk dat we klanten aan de hand blijven nemen bij dit soort procedures. Dit voorkomt behoorlijk wat ongemak tijdens het feestje dat de passeersessie zou moeten zijn.