Na een lange carrière bij Achmea ging Jennifer Op ’t Hoog vorig jaar aan de slag als directeur bij Hypotheken Data Netwerk (HDN). Jennifer zet zich onder meer in voor de uitvoering van het Convenant Brondata en duurzaamheid in de keten. “Sommige adviseurs zien duurzaamheid als een ‘moetje’, opgelegd door geldverstrekkers. Maar er zijn ook adviseurs die hier super mee omgaan en het al als integraal onderdeel in het financieel adviesgesprek behandelen.”
HDN heeft onlangs de cijfers over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Er zijn in de eerste drie maanden veel meer hypotheekaanvragen geregistreerd. Een toename van 26%. Dat staat nogal haaks op het beeld dat de woningmarkt het op dit moment moeilijk heeft.
“Dit ligt iets genuanceerder. Begin vorig jaar stegen de rentes waardoor er een flinke dip in de hypotheekmarkt was. De oversluitmarkt viel helemaal weg. In onze cijfers wordt een vergelijking gemaakt met de hypotheekmarkt in het eerste kwartaal van 2023 en daardoor zie je op dit moment een enorme groei van het aantal aanvragen. De woningmarkt komt nu weer op gang. Dat zagen we overigens al in het vierde kwartaal van 2023 gebeuren.”
Volgens de HDN-cijfers is er een forse en opvallende stijging van 79% in het aantal aanvragen van opstromers naar een nieuwbouwwoning. Hoe komt dat?
“Dit heeft te maken met de verruiming van de leennormen per 1 januari. Het gaat om de wat duurdere woningen, die door de ruimere leennormen voor meer mensen toegankelijk zijn geworden. Daarnaast zijn veel mensen ook meer gaan verdienen als gevolg van inflatiecorrecties, waardoor zij meer ruimte hebben gekregen.”
Je bent sinds 1 januari 2023 in dienst van HDN. Waar heb jij je in je eerste jaar bij HDN voor ingezet?
“HDN is een vrij compacte organisatie en het heeft een heel andere positie in het veld dan Achmea, waar ik vandaan kwam. Samen met mijn collega-bestuurder Reinier van der Heijden ben ik aan de slag, onder meer met het accepteren van hypotheken via brondata, actief klantbeheer en de denktank voor duurzaamheid. Met deze denktank zijn we vorig jaar gestart. Hierin praten we over hoe HDN de keten verder op weg kan helpen op het gebied van duurzaamheid. Er zijn adviseurs die vinden dat duurzaamheid door geldverstrekkers wordt opgelegd. Ze voelen het als een verplichting en een ‘moetje’. Maar er zijn ook adviseurs die hier super mee aan de slag zijn gegaan en het al als integraal onderdeel in het financieel adviesgesprek behandelen.”
Het HDN-informatiebericht, waar adviseurs gebruik van kunnen maken, moet nog op stoom komen. Wat is hier de bottleneck?
“Het HDN-informatiebericht kent een wat lange adem. Maar ik heb nu wel het idee dat we op een kantelpunt zitten. Bepaalde partijen hebben het al live staan, anderen volgen binnenkort en met sommigen hebben we nog gesprekken. Wij zouden het top vinden als ook zij instappen. Als adviseur weet je dan dat je overal terecht kunt. Mijn verwachting is dat het gebruik in de loop van het jaar enorm zal toenemen.”
Bijna alle financieel adviseurs en vrijwel alle geldverstrekkers zijn nu aangesloten op jullie netwerk. Liefst 97 procent van de markt. Wat houdt een aantal kleinere partijen nog tegen om zich bij jullie aan te sluiten?
“Ik denk niet dat er obstakels zijn. Ik denk dat het in veel gevallen een kwestie van timing is. Iemand start een bedrijf en dan wordt er naar een logisch moment gezocht om zich aan te sluiten bij HDN. We zijn opgericht voor innovatie en efficiency, met meer partijen wordt de impact groter. Daarnaast zou het natuurlijk gaaf zijn als je de marktgegevens helemaal sluitend kunt maken.”
HDN is een vrij onzichtbare organisatie. Hebben jullie intenties om je wat zichtbaarder te maken?
“We hebben niet de ambitie om zichtbaar te zijn voor consumenten, maar we willen wel graag dat onze diensten zichtbaar zijn voor de keten, de adviseurs. Die zitten dagelijks in het HDN-systeem. Ook publiceren we relevante informatie voor geldverstrekkers en intermediairs, voorzien we in een stuk kennisdeling. Zichtbaarheid is voor ons niet een doel, maar het is wel gaaf dat bijvoorbeeld onze marktcijfers door de media worden opgepakt en we daarmee veel mensen informeren over de ontwikkelingen op de hypotheekmarkt.”
Welke punten zijn de komende tijd belangrijk voor HDN?
“Waar wij nu op inzetten is het waarmaken van de ambitie van het Convenant Brondata per 1 januari 2025. Dan gaat het niet alleen om de technische implementatie, we willen ook gesprekken met adviseurs gaan voeren: wat zijn de hobbels die zij ervaren? Ook zijn we in samenwerking met adviesorganisaties, geldverstrekkers en aanbieders van adviespakketten een wegwijzer voor adviseurs aan het maken die gericht is op actief beheer. Wil je nog starten met actief beheer? Dan zijn dit volgens de wegwijzer de verschillende mogelijkheden om dat op een laagdrempelige manier te doen. De verspreiding van deze wegwijzer zal waarschijnlijk na de zomer gebeuren.”