Michiel Meijer: “Ik heb een zware voorliefde voor franchise”

11 juli 2024 Leestijd ± 5minuten
Michiel Meijer: “Ik heb een zware voorliefde voor franchise”

Een goede maand is Michiel Meijer nu aan het werk als commercieel directeur van Ingage Franchise. Na een periode bij verzekeraar TAF, waar hij na zijn afscheid van Van Bruggen Adviesgroep belandde, is Meijer weer terug in zijn geliefde hypotheeksector. Daar staan veel veranderingen op stapel. “In de toekomst zal je campagnes van ons zien die helemaal los staan van hypotheken.” 

Na zijn afscheid bij VBA wilde Meijer even niets met andere franchisers doen. Dat viel hem al snel niet makkelijk. “Ik heb een zware voorliefde voor franchise. Het is een prachtig systeem waarbij individueel ondernemerschap centraal staat, maar met de voordelen van grote merkbekendheid onder consumenten.” 

Bij Ingage, waar onder meer De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek onder vallen, hebben ze grote plannen. “De Hypotheekshop is met afstand het grootste merk binnen Ingage Franchise met in totaal meer dan 240 vestigingen. Daar willen we de ideale balans weten te vinden tussen on- en offlinedienstverlening. We zullen niet rusten tot we dé financieel regisseur van Nederland zijn.”  

Financieel regisseur, niet hypotheekadviseur?  

“Nee, ik geloof niet zo in mono hypotheekadvies. Het financiële totaalplaatje wordt steeds belangrijker. De adviseur die empathie, brede kennis en executiekracht weet te combineren, gaat de komende jaren overleven.” 

Wat betekent dat voor De Hypotheekshop? 

“Er zal meer ruimte komen voor breder advies. Je zal in de toekomst ook campagnes van ons zien die veel meer in zich hebben dan alleen het hypotheektraject. Hierbij moet de ideale balans tussen online en offline adviseren nog gevonden worden. Daarvoor is wel een transformatie nodig. De Hypotheekshop is nu nog een formule die overwegend offline werkt volgens het traditionele model: je ontvang een klant in de spreekkamer en start dan het adviestraject. Als vast onderdeel van deze formule kan een klant inmiddels zelf volledig zijn (AFM-proof) hypotheekadvies samenstellen om het vervolgens samen met de adviseur te doorlopen, dat geeft een soort keurmerk. Dit is uniek in onze sector. Vergelijk het met het kopen van een auto: online stel je al je hele pakket samen, daarmee ga je naar de dealer die kijkt of je logische keuzes hebt gemaakt. Ja, daar staat een ander tarief tegenover - per klant schrijft de adviseur een lagere nota. Maar daartegenover staat dat de adviseur meer tijd heeft om nieuwe en bestaande klanten beter te bedienen.” 

De efficiëntie wordt dus groter per adviseur - waarom is dat nodig? 

“We hebben in ons vak drie grote uitdagingen: 

  1. Het vak vergrijst en jongere generaties lijken het vak van financieel adviseur nog onvoldoende sexy te vinden. Volkomen onterecht, want een leuker vak bestaat niet. 
  2. Adviseurs die nu actief zijn, hebben op piekmomenten zo ontzettend weinig tijd dat ze klanten niet goed genoeg kunnen helpen. 
  3. De huidige manier van werken, een klant die met zijn spullen naar de vestiging komt om alles samen door te nemen, is tijdrovend. Het kost de adviseur te veel uren en de klant betaalt indirect te veel. Dat kan echt efficiënter. 

Door toonaangevend te worden op hybride advisering, tackelen we die drie grote issues.” 

Hoe gaan jullie dat doen als franchiseorganisatie? 

“Voor alle partijen moet het tot rentabiliteit leiden. De klant bespaart kosten, de adviseur bespaart tijd en wij groeien. Als franchisegever moeten we ervoor zorgen dat die hybride aanpak zichtbaar wordt voor consumenten. Dit moeten we als merk onder de aandacht brengen, van Ouddorp tot Enschede, van Veenendaal tot Leeuwarden. Zodat in elke vestiging uniform hiermee wordt omgegaan.” 

Maar je hebt te maken met individuele ondernemers, zitten die daar wel op te wachten? 

“Het levert geld en tijd op, dus ja, dat denken we wel. We laten onze franchisenemers zien hoe je leuker en efficiënter kunt werken met digitale toepassingen, zo organiseren we AI-trainingen op verschillende niveaus waarmee franchisenemers grote stappen kunnen zetten. We omarmen digitaal tot in onze vezels.” 

Hoe zetten jullie bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie in? 

“Stel, een consument wil een appartement kopen in een niet-actieve VVE. Dan maakt AI een selectie van geldverstrekkers en maakt duidelijk onder welke voorwaarden de aanvraag kan worden gedaan. Het systeem zorgt automatisch ervoor dat de voorwaarden ook geüpdatet worden als een geldverstrekker nieuwe voorwaarden introduceert. Dat scheelt dus heel veel tijd. Ook worden delen van adviesgesprekken straks automatisch in het adviesrapport verwerkt op basis van spraakherkenning. Als adviseur hoef je op termijn uiteindelijk alleen nog tegen te lezen.” 

Wil je dat zo naar buiten dragen? Schrikt dat niet klanten af? 

“We moeten de voordelen laten zien en goed beseffen wat de mogelijkheden zijn. Er liggen stevige ambities om een groot aantal klanten door onze digitale straat heen te leiden. Het blijkt als een speer te werken voor starters. Voor anderen, zoals doorstromers waar de fiscale zaken wat complexer zijn, is een volledig digitaal advies nog een brug te ver. Je moet realistisch en eerlijk blijven over voor wie het passend is en voor wie niet.” 

Jullie hebben ook Huis & Hypotheek in jullie portefeuille. Wat gaat daarmee gebeuren? 

“We zijn ons strategisch aan het heroriënteren. Huis & Hypotheek een ijzersterk merk, waar je alles onder kunt scharen dat met je eigen woning te maken heeft. Maar kan Ingage Franchise twee merken laten groeien? We zijn een kleine centrale organisatie met 25 man. Om een landelijk merk als De Hypotheekshop in de lucht te houden, heb je die 25 man al nodig. Dus we onderzoeken op dit moment alle opties om het merk Huis & Hypotheek een mooie toekomst te geven.” 

Je kunt de merken laten samensmelten? 

“Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt Huis & Hypotheek laten voortbestaan in haar huidige vorm. Je kunt het label migreren naar De Hypotheekshop, maar in een aantal gemeenten zijn beide ketens vertegenwoordigd. Dat zou wat lastig worden. Of we maken er ‘Huis & Hypotheekshop’ van. Alles ligt nog open, maar er gaat in ieder geval wat veranderen - het zijn spannende uitdagende tijden.” 

Je zit nu een goede maand bij Ingage Franchise. Wat is je ten goede opgevallen? 

“De toekomstbestendigheid van de organisatie. Dat uit zich in een zichtbare liefde voor de merken en een stabiele relatie tussen franchisenemer en -gever. Ook de aandeelhouders van Ingage dragen dat uit: die hebben een langetermijnhorizon en zetten in op gedegen, langzame groei. In tegenstelling tot formules die zich duidelijk inzetten op overnames.” 

En wat kan er beter?  

“We mogen best wat meer bravoure krijgen, we zijn soms te bescheiden. Rondom de twee merken kunnen we meer toonaangevend zijn in het publieke debat. Anderen doen dat wel, wij nog te weinig. Als een grote toonaangevende franchiseorganisatie mogen wij best wat meer regie nemen op onderwerpen die voor consumenten belangrijk zijn en waarbij onze adviseurs een bepalende rol kunnen hebben.” 
 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.