Met goede informatie over verduurzaming van de woning wil een klant wél worden ‘lastiggevallen’

Huiseigenaren vaak onbekend met mogelijkheden hypothecaire financiering bij verduurzaming
05 december 2023 Leestijd ± 3minuten
Met goede informatie over verduurzaming van de woning wil een klant wél worden ‘lastiggevallen’

Huiseigenaren die willen verduurzamen, vragen vaak geen ondersteuning van hun financieel adviseur. Dat is zonde want bij de adviseur is wél de nodige hulp te vinden, zo schrijft Suzan Timmers. Zij studeerde onlangs af op de communicatie over verduurzaming van de eigen woning tussen geldverstrekker en hypotheekklanten.

Timmers hield een enquête onder ruim 400 klanten van MUNT Hypotheken. De ondervraagde klanten waren tussen de 35 en 55 jaar oud en hadden, volgens de overheid, een woning met energielabel B of lager. Ze legt uit wat haar bevindingen zijn.

Hypothecaire financiering wordt nauwelijks overwogen

Huiseigenaren kiezen er volgens de AFM-consumentenmonitor bijna altijd voor om verduurzaming te financieren met eigen spaargeld. Ze zijn vaak ook niet bekend met de mogelijkheid om energiebesparende maatregelen hypothecair te financieren. Dit betekent dat de mogelijkheden van hypothecaire financiering niet eens worden overwogen en energiebesparende maatregelen veelal alleen worden uitgevoerd door huiseigenaren met voldoende eigen geld. 

De hypotheekadviseur kan zorgen voor een goede start…

Slechts 27% van de hypotheekklanten verwacht informatie over verduurzaming van hun hypotheekadviseur te ontvangen. Zij vinden dit meer een rol voor de overheid of hun geldverstrekker. Dat is jammer, want de adviseur zit aan tafel met klanten op het moment dat verduurzamingsmogelijkheden juist goed zijn om te overwegen. Uit de enquête volgt daarnaast dat de adviseur een belangrijke rol speelt in het vergroten van de bekendheid met de financiële opties voor verduurzaming. Zo hoorde één op de vier consumenten die het Energiebespaarbudget kennen hierover van hun hypotheekadviseur. Het is daarom belangrijk om klanten in het adviesgesprek al mee te nemen in de financiële verduurzamingsmogelijkheden. Ook als de klant er op dat moment nog niet mee bezig is. Een goed begin is nog steeds het halve werk. 

…en voor een goede afloop

Uit de enquête blijkt ook dat huiseigenaren moeite hebben het totale verduurzamingsproces te overzien en hier hulp bij kunnen gebruiken. Hypotheekklanten willen graag volledig geïnformeerd worden, horen graag de voor- én nadelen van financiële mogelijkheden, gepersonaliseerd naar hun eigen situatie. Opvallend vaak noemen klanten dat ze hulp kunnen gebruiken bij het uitzoeken en aanvragen van subsidies. Door zo veel mogelijk het financiële totaalplaatje aan te bieden kan de financieel adviseur één van de grootste drempels om te verduurzamen wegnemen. Als adviseur kunt u klanten bijvoorbeeld positief verrassen door ze te wijzen op de mogelijkheden die onder andere steeds meer hypotheekverstrekkers bieden op hun websites om klanten te ontzorgen bij het verduurzamen.

Duurzaamheidscommunicatie blijft een uitdaging

Klanten gaan duidelijk niet zelf op zoek naar informatie. De voorkeur van 90% is om per e-mail te worden geïnformeerd, het liefst precies op het moment dat ze met verduurzamen bezig zijn, met ‘de juiste’ boodschap en niet te vaak. Slechts 18% van de hypotheekklanten gaat (ook) zelf op zoek naar informatie. Het zal dus een uitdaging blijven om met klanten te communiceren. Maar degene die de klant écht helpt, mag de klant best even ‘lastigvallen’. En dat is dus bij uitstek de financieel adviseur.

Suzan Timmers studeerde HBO Communicatie & Multimedia Design en deed onderzoek naar de communicatie over verduurzaming van de eigen woning tussen geldverstrekkers en hypotheekklanten.

Lees ook
Paniek over waardedaling vastgoed door klimaatverandering is niet nodig, het hoofd koel houden wél
Column

Paniek over waardedaling vastgoed door klimaatverandering is niet nodig, het hoofd koel houden wél

Klimaatrisico is een hype aan het worden. AFM en Calcasa hebben in de laatste maand al het FD gehaald. Maar waarom staat het nu zo in de aandacht? Grote bedrijven worden door wetgeving verplicht dit risico in kaart te brengen. Dit is goed, omdat het stijgen van de gemiddelde temperatuur met 1.5-2 graden problematisch kan zijn voor hun beleggingen. Het is dus een onderwerp dat zeker aandacht verdient.

Geld lenen van familie voor huis populair: “Kan tot frictie leiden”

Geld lenen van familie voor huis populair: “Kan tot frictie leiden”

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Erik Verberg van De Financiële Alliantie in Zwolle over de familiehypotheek, doorstroming van ouderen en lage hypotheekrente. 

Vooruitblik woningmarkt in 2024: ‘Krapte zorgt voor lichte prijsstijgingen’

Vooruitblik woningmarkt in 2024: ‘Krapte zorgt voor lichte prijsstijgingen’

Het jaar 2023 loopt bijna ten einde. Wat gaat 2024 ons brengen op het gebied van de koopwoningmarkt? We vroegen het drie experts: Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij TU Delft, Stefan Groot, senior huizenmarkteconoom bij RaboResearch, en Dirk Brounen, professor Real Estate bij Tilburg University. Zij zien de lichte woningprijsstijging van dit jaar doorzetten, een krappere woningmarkt in 2024 en nog geen of een licht herstel van de nieuwbouw. 

Jan Thale Haandrikman: ‘Banken willen van hun advieswerk af en staan open voor verschuiving naar intermediair’
De Koplopers

Jan Thale Haandrikman: ‘Banken willen van hun advieswerk af en staan open voor verschuiving naar intermediair’

Sinds 14 augustus staat Jan Thale Haandrikman aan het roer van Van Bruggen Adviesgroep. Door het wegvallen van de oversluitmarkt hebben hypotheekondernemers zich moeten heroriënteren en ingrijpende personele maatregelen moeten nemen. Toch maakt Haandrikman zich geen zorgen: “We zien stabiliteit ontstaan in de nieuwe werkelijkheid.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.