Op de momenten dat het slecht gaat, ga je je eigen doen en laten evalueren. Je bekijkt jezelf wat kritischer in de spiegel. Heel gek eigenlijk dat we dat tussendoor veel te weinig doen. De wereld om ons heen verandert met de dag, terwijl we zelf vaak vasthouden aan de door onszelf opgelegde patronen en verwachtingen.
Degenen die voor het krimpen van de hypotheekmarkt met de vinger naar externe factoren wijzen, kunnen beter stoppen met lezen. Consumentenvertrouwen, rentes en huizenprijzen - daar heb je niet direct invloed op. Waarop wel? Dit zijn een paar aandachtspunten die 2023 in een positief jaar hebben veranderd.
Kernwaarden
We zijn begonnen met opnieuw opschrijven van onze kernwaarden. Het geeft aan waar wij voor staan als team en wat wij willen uitstralen. Dit heeft een ontzettend positieve invloed op ons adviestraject. Gelukkig hebben we een dynamisch vak waardoor niks in beton is gegoten en we ook elke dag bijleren.
Doelen stellen
Twee voorbeelden. Eén van de doelen was het verhogen van het marktaandeel van huizenkopers in ons werkgebied. Simpele vragen beantwoorden als: wie zijn onze kopers en hoe gaan we ze bereiken?
Een ander voorbeeld is het activeren van ons klantbestand. Verduurzamen is hot, daar hebben we flink wat klanten mee kunnen helpen. Ook realiseerden we ons dat ons kantoor weinig actief is geweest op het gebied van verzekeringen voor de woning. Als je toch weer actief bezig bent met een klant, neem dan ook alles weer mee.
Investeren
In een tijd dat er minder binnenkomt, is een van de moeilijkste dingen om juist wél te investeren. Dat is een breed begrip - je kunt investeren in marketing, maar denk ook aan investeren in je team of op persoonlijk vlak met cursussen.
Bovenstaande klinkt allemaal erg logisch, maar de uitdaging is om jezelf te activeren. Zorgen dat je lol hebt in wat je doet en dat uitdragen naar je collega’s en je klanten. Mijn doelen voor 2024 liggen in lijn met de koers die ik vorig jaar heb ingezet. Ik heb zin in 2024!