“Mag ik van jou in de categorie overnames: ziel en zaligheid?”

Interview met Henri Veldsink
09 augustus 2021 Leestijd ± 4minuten
Henri Veldsink

Het overnamepad dat Jan Veldsink, de oprichter van Veldsink Groep, begin jaren tachtig in heeft geslagen wordt inmiddels stevig bewandeld door zijn kinderen, Henri en Jeannette Veldsink. Veldsink is sinds dat zij de dagelijkse leiding van de groep hebben overgenomen, doorgegroeid naar ruim 1300 medewerkers. Qua omvang is het bedrijf in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. In 2021 werd ook de Van Bruggen Adviesgroep overgenomen. 

Er lijkt dus geen rem op de ambities van de familie Veldsink te zitten. Het is inmiddels de grootste onafhankelijke adviesketen van Nederland, dankzij een breed aanbod van advisering in hypotheken, verzekeringen, pensioenen en bankzaken, service providing en ook arbodienstverlening.

“We zijn in onze familie misschien wel een tikje ongeduldig”, zegt Henri Veldsink. “De verveling slaat snel toe en dat zag je al bij mijn vader. Hij keek om zich heen en dacht: als ik ergens een plukje klanten kan kopen, groei je sneller, vergroot je de basis en neemt de omvang toe.” Dat recept uit de begin jaren tachtig is nog steeds de basis van de groeistrategie van de groep, die zetelt in Nuenen, Noord-Brabant.

Growth mindset 

“Wij kijken altijd waar de kansen liggen met de vraag: hoe kunnen we iets “wel” voor elkaar krijgen”, vervolgt Veldsink. “Door het expliciet te maken, creëer je een taal die je met de directies en leidinggevenden deelt.” Dat noemt de groep in het algemeen de groeimindset, het idee dat het lerende vermogen de allerbelangrijkste factor is voor de groei van een bedrijf. Intern richtte de Groep de Veldsink Academy op, waarbij medewerkers kennis en vaardigheden kunnen aanscherpen.

“We hebben bovendien hele trajecten lopen rondom ons DNA, dat we hebben uitgewerkt in kerncompetenties en gedragingen. De zaken die wij belangrijk vinden, delen we uit in de vorm van een kwartetspel. Doel is dat het op een leuke manier beklijft. Gewoon om het een beetje leuk te maken.”

Growth mindset 

Complementair duo

“Mijn zus en ik hebben natuurlijk een voorsprong dankzij onze achtergrond. Het eerste kantoor van de familie was aan huis en aan de keukentafel werden zaken besproken. Mijn vader is echt een selfmade ondernemer, maar wij hebben door onze thuissituatie een veel bredere theoretische basis op kunnen bouwen. Bovendien runnen wij de Groep met zijn tweeën en zijn we complementair aan elkaars kwaliteiten. Mijn zus is een adviseur in hart en nieren, operationeel sterk en een verbindende factor in het bedrijf. Ik kijk veel meer naar processen, met name IT-gerelateerde processen, en de bedrijfskundige kant. Hierdoor vullen we elkaar aan. Gelukkig zijn we er allebei van overtuigd dat we de Groep moeten doorontwikkelen op basis van het lerend vermogen van iedereen in de keten. Dat is bestendig.”

Bij overnames wordt met aandacht gekeken naar wat een mogelijke verkoop doet met de verkopende partij. Vader Veldsink is daar nog steeds nauw bij betrokken. Veldsink: “De bedrijven die wij overnemen ademen zonder uitzondering een enorme mate van ziel en zaligheid uit. Wij willen daar alle eer aan doen. Overnametrajecten bestaan daarom voor een groot deel uit het over en weer laten aansluiten van wensen aan beiden kanten. Mijn vader weet als geen ander wat ondernemers in hun bedrijf hebben zitten, dus zijn positie en rol zijn daarin heel belangrijk.”

Geen deuk in pakje boter

Veldsink is niet bang dat er door alle overnames in het intermediair er straks voor de consument nauwelijks iets te kiezen valt. “Er zijn in Nederland nog ruim zesduizend intermediairs. Wij doen relatief veel overnames, zijn daar druk mee en men schrijft en praat daar over. Maar qua aantallen slaan we geen deuk in een pakje boter”, zegt Veldsink. “Bovendien is het onze strategie om de local hero intact te laten. We laten het lokale kantoor in stand zodat er lokale mensen werken en de klanten komen vanuit de gemeenschap naar dat kantoor. Dat betekent dat mond-tot-mond reclame nog steeds relevant is en blijft en dat we geen enorme marketingcampagnes en budgetten stukslaan om maar aan bod te komen.”

Toch laat Veldsink de kantoren die ze overnemen niet volledig onveranderd. Zo is het gebruikelijk dat het kantoor bestaande en nieuwe klanten van nieuwe diensten gaat voorzien om zogenoemde ‘totaalklanten’ te krijgen. Ook het kwartetspel belandt op de bureaus van de nieuw aangesloten kantoren. 

Keerzijde van lijstjes

Henri en Jeannette zijn genomineerd voor de EY Entrepreneur of the Year 2021. Ook is Henri onlangs verkozen tot ‘Meest invloedrijke persoon in de adviessector’ door het ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD). Veldsink: “Wij sturen niet op die lijstjes en melden ons er niet voor aan. De keerzijde is dat we voorheen een beetje onder de radar konden ondernemen en groeien. Door dit soort lijstjes is dat natuurlijk lastiger geworden.”

Het kan zijn dat de overname van Van Bruggen Adviesgroep of Connect Assuradeuren de Veldsink Groep een positie heeft doen stijgen op de lijst van grootste adviesketens. Het maakt Henri niet uit: “De hoge notering op de lijst heeft ons zichtbaarder in de markt gemaakt wat goed is voor het bedrijf, maar die notering was nooit een doel op zich. Het is slechts een gevolg van. Ik ben zelf nog niet zo oud, maar ga wel al heel lang mee en een familiebedrijf heeft ook een goed geheugen. Kijkend naar het huidige koopgedrag van de grote verzekeraars zie ik dat ze weer activiteiten ontplooien waar niet zo heel lang geleden enorme bedragen op afgeschreven zijn. Daar is blijkbaar een ratio voor, maar hoe dan ook staat die mijlenver af van onze strategie. We willen die zelfbepalende rol in de keten behouden en op die manier dicht bij onze klant blijven.”


Lees ook
“Het is waanzinnig wat er nu op de woningmarkt gebeurt”
Adviseur van de maand

“Het is waanzinnig wat er nu op de woningmarkt gebeurt”

Je netwerk goed onderhouden. Dat is voor Robert van der Hoeven (52) de sleutel tot het succes. Want dankzij zijn netwerk en mond-tot-mondreclame komen bijna al zijn klanten binnen. “Altijd je afspraken nakomen. En als iets niet kan, daarover open en eerlijk communiceren.”

Meer dan helft Nederlanders met hypotheek niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid
Cijfers & onderzoeken

Meer dan helft Nederlanders met hypotheek niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid

Bijna zestig procent van de Nederlanders met een koophuis is niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Dat blijkt uit een onderzoek van MUNT Hypotheken onder meer dan duizend mensen met een hypotheek. Verder valt op dat bijna tachtig procent van de mensen slechts een beetje of helemaal niet op de hoogte is van wat de financiële consequenties zijn als arbeidsongeschiktheid zich voordoet.

Wooncrisis in Hongkong
Over de grens

Wooncrisis in Hongkong

Het woningtekort is niet een uniek Nederlands probleem. Ook elders rijzen de prijzen uit de pan en zitten grote groepen met de handen in het haar. We nemen een kijkje over de grens: hoe gaat het er aan toe in Hongkong?

Andere gesprekken met ongeneeslijk zieke klant aan tafel
Dat ene advies

Andere gesprekken met ongeneeslijk zieke klant aan tafel

In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt de Groningse Ineke Alkema over dat ene advies...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.