Koplampen? Wegkijken!

03 maart 2022 Leestijd ± 3minuten
Koplampen? Wegkijken!

Van herten is het algemeen bekend. Als er in het donker een auto aan komt rijden met natuurlijk de koplampen aan, kan het voorkomen dat het hert in die koplampen blijft kijken, als verstijfd blijft staan en dan…

Maar figuurlijk gesproken kennen wij ook allemaal van die koplampen. Banen die dreigen te verdwijnen door automatisering, de klimaatverandering dat als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt om maar wat voorbeelden te noemen. “Het zal mijn tijd wel duren.”

Voor adviseurs komen er ook wat koplampen steeds dichterbij. De een wat feller dan de ander. We weten eigenlijk wel dat de wereld verandert. Sommige ontwikkelingen gaan trager dan we verwachten, zoals bronontsluitingen en automatisering. En andere ontwikkelingen toch wat sneller, zoals het online zoeken (en vinden) van hypotheekadvies door steeds meer consumenten. 

Tegelijkertijd leven we nu en hebben we het nog nooit zo druk gehad. De klanten blijven binnenstromen en vragen om een oversluiting, verhoging van de hypotheek t.b.v. een verbouwing en ook (in minder mate) om nieuwe hypotheken. Dat laatste neemt al wel af. Maar dan toch, het is gewoon enorm druk. 

We hebben geen tijd om echt goed na te denken over de toekomst, laat staan om actie te nemen. Anderen doen dat wel. Ontwikkelen systemen, zijn online enorm actief en trekken steeds meer klanten aan, automatiseren veel van hun processen en kunnen het advies goedkoper aanbieden en zijn al professioneel bezig met actief klantbeheer. 

Maar, zo’n vaart loopt het toch niet!? We krijgen nog voldoende klanten binnen, die bronontsluiting gaat helemaal niet zo snel, mond-tot-mondreclame doet z’n werk nog en ja, actief klantbeheer, we hebben nog genoeg nieuwe klanten……

Het goed invulling geven aan actief klantbeheer is de stap naar het toekomstbestendige businessmodel. Waarom?

  • Het zorgt voor een nog betere relatie met klanten en verhoogt de kans dat ze weer aankloppen als ze gaan verhuizen, verbouwen of verduurzamen. 
  • Het zorgt voor omzet, omdat veel klanten ook in de jaren na hypotheekverstrekking behoefte hebben aan advies en daar ook voor willen betalen. Ze weten dit echter vaak zelf nog niet. Een adviseur moet dus investeren in het aanboren van deze behoefte.
  • Juist in een slechtere hypotheekmarkt, die er zeker weer aan gaat komen, wordt een meer continue instroom van klanten en dus omzet gecreëerd. Daar zijn abonnementen overigens helemaal niet voor nodig.
  • Een actief klantbestand en continue omzet uit bestaande klanten zorgt ervoor dat het klantenbestand van het advieskantoor significant meer waard is.
  • En tot slot draagt dit bij aan het aantoonbaar invullen van de zorgplicht, met als resultaat tevreden klanten. En dat maakt het werk een stuk leuker.

Dus ondanks de huidige drukte en de bomen die tot in de hemel groeien, is het verstandig niet te blijven staren in die naderende koplampen en actie te nemen. Zorg dat je een stap vooruitzet en je klaarmaakt voor een bestendige en gezonde toekomst voor jouw bedrijf. 
 


Lees ook
Drukste maand ooit: “Klanten worden gek”

Drukste maand ooit: “Klanten worden gek”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Arjan Eerhart van Rabobank Leeuwarden en Ronald Haan van 'Ronald.' zien de agenda steeds voller lopen: “Iedereen heeft haast om nog te kunnen profiteren van de oude rente.” 

Adviseur in een ‘waterbed’-gebied: hier moet je op letten
Trends

Adviseur in een ‘waterbed’-gebied: hier moet je op letten

De prijzen van koopwoningen zijn begin dit jaar wederom explosief gestegen. Vandaag de dag betaal je gemiddeld ruim twintig procent meer dan een jaar geleden. Extra opvallend daarbij is de ontwikkeling buiten de Randstad, waar de prijzen het hardst stijgen. Hoe is het zogeheten waterbedeffect in de buitengebieden ontstaan? En waar moet je als adviseur op letten? We vragen het aan twee ervaringsdeskundigen.

Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Hoe versoepel je een acceptatieproces en maak je werk nog leuker? Onno Schram is ooit begonnen als muziekjournalist, maar stort zich nu als ketenmanager bij MUNT Hypotheken op onder andere dit vraagstuk. 

Deze hypotheekadviseur maakt er een sport van om zijn tarief te verlagen
Adviseur van de maand

Deze hypotheekadviseur maakt er een sport van om zijn tarief te verlagen

Marco Anjema is de eerste hypotheekadviseur van de maand in 2020. Een doorgewinterde hypotheekadviseur, die het allerbeste wil voor zijn klanten.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.