Er zijn diegenen die plichtmatig eens per jaar langskomen op jouw kantoor. Ze zijn niet geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt, luisteren dus slecht en komen vooral zenden.
Dan heb je de accountmanagers die, zodra er iets nieuws bekend is over de proposities van hun merk, trots even langskomen om te vertellen wat jij als adviseur daarmee kunt.
De laatste categorie is de leukste: de accountmanagers met wie je een geweldige klik hebt – beter dan de geldverstrekker waarvoor ze werken.
Samen met het team acceptanten zijn zij het menselijke gezicht achter een logo. Wat weer maakt dat jij aan het einde van de funnel, als er twee geldverstrekkers overblijven, een aanbeveling maakt voor de klant op basis van jouw persoonlijk gevoel.
We weten allemaal hoe de gesprekken met leuke accountmanagers eruitzien. Onder het genot van een kop koffie neem je even door hoe het met het gezin gaat, dat het nog steeds te veel regent in NL en wat de vakantieplannen zijn. Vervolgens hoor je ‘spannende’ verhalen over de wijzigingen die op de rol staan. En op het moment dat je zelf iets aanbrengt wordt er driftig mee geschreven. Maar wat gebeurt er na zo’n gesprek?
Er zijn natuurlijk geldverstrekkers die meedenken met de adviseur en die echt hun best doen. Maar eerlijk gezegd is het alweer lang geleden dat ik onder de indruk was van nieuwe propositie van een geldverstrekker. Nederland kent duizenden adviseurs die precies weten wat er speelt in de markt. Kunnen wij niet wat actiever oplossingen aandragen voor zaken die we tegenkomen?
Voorbeeld: ik merk vaak dat de 90% overbruggingsregel in combinatie met 12 maanden dubbele lasten niet realistisch is. Een staffel bij de overbrugging zou in veel gevallen uitkomst bieden. 10% van €400k is toch net wat anders dan 10% van €700k.
Ik heb behoefte aan een frisse wind door de proposities van de meeste geldverstrekkers. Kijk even op LinkedIn – kunnen collega-adviseurs hier andere goede ideeën plaatsen?