Klantenbeheer is key: “Ik bén de back office”

06 juli 2022 Leestijd ± 2minuten
Klantenbeheer is key: “Ik bén de back office”

In de rubriek De Kettingvraag stelt Edwin Glebbeek aan vakgenoot Petra Koch van het kantoor van René van Gameren de volgende vraag: “Denk jij dat hypotheekadviseurs door de verhoogde rentes minder hypotheken zullen afsluiten?”

“Wij hebben het nog hartstikke druk! Starters zien momenteel wat meer kans op de markt. En er wordt veel verbouwd. Ik heb ook nog bestaande relaties met spaarhypotheken. Als die gaan verbouwen en ze zetten het om naar aflossingsvrij, annuïtair of lineair, dan zien zij ook dat het nog iets met hun maandlasten doet.”

En doorstromers op de markt? Zie je die aanvragen wel afnemen?

“Ja, mensen blijven langer in hun woning wonen. Neem bijvoorbeeld vijftigplussers. Ze zijn nog niet toe aan een appartement. Dus besluiten ze de woning levensbestendig te maken zodat ze er ook kunnen blijven wonen als ze moeilijk te been worden. Dat, en een gebrek aan geschikte woningen, maakt dat veel meer wordt verbouwd dan verhuisd.”

Genoeg werk nog dus! Maken jullie je dan ook geen zorgen over een aanstaande recessie?

“Ons kantoor bestaat sinds 2007. Wij begonnen met een crisis, maar we hebben tegen de markt in gezwommen. We zijn elk jaar gegroeid, zowel in portefeuille als personeel. Wij doen ook levens-, schade- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Daardoor hebben we een steady portefeuille. Negen van de tien hypotheekklanten worden totaalrelaties. Dat zorgt dat je minder angstig wordt als kantoor.”

Voor totaalrelaties heb je wel een goed klantenbeheer nodig, toch?

“Zeker, het persoonlijke contact wat wij onderhouden met relaties is enorm belangrijk. Klanten van ons hebben één of twee contactpersonen, die álles van hun dossier weten. Bij heel veel kantoren gaat het na de aanvraag naar de back office. Maar ik bén de back office. Dat maakt dat je contact blijft houden tijdens het gehele traject.”

En hoe zorgen jullie dan voor een blijvende toestroom van nieuwe klanten?

“Iedereen Googelt eerst. We zijn ermee bezig om alle klanten reviews in te laten vullen. Zo ben je bijvoorbeeld goed zichtbaar op advieskeuze.nl. Voor de rest is het echt mond-tot-mondreclame bij ons. Ook daarom is het blijvende contact met onze relaties van groot belang.”

Welke vraag wil jij graag stellen aan je opvolger in 'De Kettingvraag'?

“Hoe zie je de ontwikkeling van toetsen op werkelijke lasten bij 57+  wanneer er sprake is van wens blijven wonen en verbouwen of box III opname.”


Lees ook

Even appen met: Gijs van Wijgerden

Dít doen ze anders op de Belgische hypotheekmarkt
Over de grens

Dít doen ze anders op de Belgische hypotheekmarkt

De Belgische hypotheekmarkt is voor een deel vergelijkbaar met de Nederlandse, maar wijkt ook op bepaalde punten af. Zo wordt er bij onze zuiderburen een leeftijdsgrens gehanteerd en kan in België een koop ook mondeling worden gesloten.

De Steunpilaar van Romany Staring: DocDigi

De Steunpilaar van Romany Staring: DocDigi

Wie of wat maakt het leven van adviseurs makkelijker? Romany Staring van Visie op Hypotheken hoeft daar niet lang over na te denken. Vol overtuiging nomineert zij DocDigi voor de Kop-Munt Steunpilaar: “Met hun software bespaar ik zo’n anderhalf uur per adviestraject.”

Adviseurs zien rente niet dalen

Adviseurs zien rente niet dalen

Hoewel de vaste hypotheekrentes de afgelopen week heel licht daalden, voorzien hypotheekadviseurs geen grootschalig einde van de rentestijgingen. Dat blijkt uit een poll onder de bezoekers van deze site. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.