Klanten vragen helemaal niet om beheer!

13 december 2023 Leestijd ± 2minuten
Klanten vragen helemaal niet om beheer!

Elke week, of sterker nog misschien wel elke dag, staat klantbeheer ergens op de agenda. Het is een terugkerend onderwerp. Compliance stipt het belang aan vanuit de wettelijke zorgplicht vereisten, de klant heeft doorgaans hoge verwachtingen en de AFM heeft het over principes voor de doorlopende ondersteuning van klanten. Dan is er vaak intern ook nog een afdeling commercie die stelt dat er een belang is om hier actief mee aan de gang te gaan.

Laten we eerlijk zijn; het feit dat we continu praten over klantbeheer is best bijzonder te noemen. Welke klant wil nu eigenlijk ‘beheerd’ worden? Regelmatig horen we argumenten van adviseurs als: “Ze waren tevreden toen ik de hypotheek voor ze regelde en ben ik dan degene die maar achter ze aan moet blijven zitten?” of “Ze hebben een rentevasteperiode van 20 jaar gekozen en de rente is alleen maar gestegen, dus wat zou ik dan voor ze kunnen betekenen? Besparen kan toch niet.” 

Dan maar de Dikke van Dale er op na slaan. Die moet toch definitie kunnen geven als onafhankelijk partij? De Dikke van Dale beschrijft beheer als volgt: “als verantwoordelijke zorg dragen voor”.

Voor eens en altijd is hiermee, maar dat was eigenlijk al het geval, voor mij de discussie beslecht. Het zijn niet de klanten die beheerd "willen" worden, maar het is, hoe je het ook wendt of keert, de verantwoordelijkheid van financieel adviseurs dat klanten doorlopend goed geadviseerd blijven. Of klanten nu vandaag, gisteren of vijf jaar geleden een financieel product geadviseerd hebben gekregen en hebben afgesloten. 

Het bieden van hulp op het moment dat klanten erom vragen is vanzelfsprekend. Er valt immers wat te verdienen. Laten we er nu ook eens voor zorgen dat die vanzelfsprekendheid blijft ná het afsluiten van financiële producten. Dat het kan, weet iedereen in de branche wel. Het wordt adviseurs steeds makkelijker gemaakt om het beheer op een goede manier in te vullen. Systemen die hierbij ondersteunen en zorgen voor een efficiënte manier van beheer zijn er. 

Misschien is het een goed idee om vanaf nu te stoppen met het voornamelijk praten over klantbeheer. Het is tijd dat we dit met zijn allen eens gaan doen. Daarna kunnen we het dan met elkaar hebben over wat er nog beter kan, in plaats van stellen dat klanten het niet willen.


Lees ook
Dit verandert er op het gebied van hypotheken in 2024

Dit verandert er op het gebied van hypotheken in 2024

Wil je weten wat er volgend jaar verandert in wet- en regelgeving? Wie mag vanaf 1 januari meer lenen? Zoek niet verder. Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

Verblijvingsbeding: de puntjes op de i
Column

Verblijvingsbeding: de puntjes op de i

Op dagelijkse basis voeren notarissen gesprekken met samenwoners die een woning hebben gekocht. In zo'n gesprek komt het altijd op het punt van het verblijvingsbeding. Dat is de regeling die ervoor zorgt dat bij overlijden van een van de partners alle gemeenschappelijke goederen, waarvan de woning het meest waardevolle goed zal zijn, in eigendom verblijven bij de langstlevende partner.

Onafhankelijke verkoop bestaat niet - onafhankelijk advies wél!
Column

Onafhankelijke verkoop bestaat niet - onafhankelijk advies wél!

Financiële keuzes zijn als een doolhof met talloze wegen en valkuilen. De juiste route kiezen kan het verschil maken tussen financiële zekerheid en een leven vol zorgen. In deze wirwar van opties zijn er twee belangrijke gidsen: de banken en verzekeraars versus de onafhankelijke hypotheek- en assurantieadviseurs. De vraag die we onszelf moeten stellen is: wie is de beste gids voor de financiële toekomst?

Wat betekent de winst van Wilders voor de woningmarkt?

Wat betekent de winst van Wilders voor de woningmarkt?

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Roel Wonders van Roel Wonders Hypotheekadvies over het grootste nieuws op de binnenlandpagina's van de afgelopen week: de PVV is de grootste geworden. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.