“Klanten begrijpen helemaal niets van het Jaarlijks Kostenpercentage”

30 juli 2020 Leestijd ± 3minuten
“Klanten begrijpen helemaal niets van het Jaarlijks Kostenpercentage”

De hypotheekwereld zit behoorlijk vol met vakjargon. Moeilijke termen die bij de klant voor verwarring kunnen zorgen. Een korte rondvraag bij adviseurs leert dat er één term is die het vaakst uitgelegd moet worden: het jaarlijkse kostenpercentage (JKP). We spraken Arjé Pappie (Hypotheekshop Amsterdam Watergraafsmeer), hypotheekadviseur sinds 1987. Hij is duidelijk over het JKP: ‘afschaffen’.

Herken jij je in het beeld dat het JKP lastig uit te leggen is?

“Dat beeld herken ik zeker. Klanten begrijpen over het algemeen helemaal niks van het JKP en dat ligt niet aan hen. Dit percentage is kort geleden verplicht toegevoegd aan het renteaanbod en de hypotheekofferte om te verduidelijken wat de hypotheek in totaal gaat kosten. Maar de genoemde percentages kunnen klanten totaal niet thuisbrengen. Daarbij wijkt het JKP in het renteaanbod vaak ook nog af van het genoemde percentage in de hypotheekofferte. Dan is de verwarring natuurlijk helemaal compleet. Mensen die een appartement kopen, vragen - terecht - waarom de kosten voor een opstalverzekering zijn meegenomen. Die kosten liggen immers bij de VvE. Snap jij het nog?”
 

Hoe komt het dat klanten die kosten niet kunnen thuisbrengen?

“Het is niet te verantwoorden welke kosten wel en welke niet meegenomen worden bij de berekening van het JKP. Aan de ene kant worden kosten meegerekend die niet zijn toe te schrijven aan een geldverstrekker. Denk aan de ORV-premie, opstalverzekering, notariskosten, taxatiekosten en adviesfee. Dat is nog wel uit te leggen. Maar waarom wordt er dan niet gekeken naar zaken als erfpacht, service- en onderhoudskosten, ozb en andere belangrijke verzekeringen? Zo kan ik nog wel meer kosten bedenken waar je mee te maken krijgt als je een hypotheek afsluit voor een woning.”
 

Hoe reageren jouw klanten op de onduidelijkheid rondom het JKP?

“Als klanten vragen naar de betekenis, leg ik uit dat het JKP een verplichting vanuit Europese regelgeving is. Ik geef dan ook eerlijk aan dat deze regelgeving slecht aansluit bij de situatie in Nederland. Ik kan natuurlijk prima uitleggen hoe de berekening tot stand is gekomen. Maar als klanten me vragen wat ze hier vervolgens aan hebben, ben ik eerlijk over hoe ik erover denk. ‘Het moet van Europa’ roep ik dan. Gelukkig nemen de meeste klanten daar wel genoegen mee. Maar ik kan me voorstellen dat sommige klanten toch de discussie aangaan. Het staat immers in een bindende overeenkomst.”
 

Wat moet er veranderen aan het JKP waardoor de betekenis wél duidelijk wordt?

“Ik pleit echt voor afschaffing. Het JKP is een schoolvoorbeeld van Europese wetgeving van de laatste jaren waar de Nederlandse huizenkoper niet beter van is geworden. Eerder slechter, omdat het gewoon niet aansluit op de situatie in Nederland. Collega Ruben Wateler (Hypotheekshop Ede) is onlangs zelfs een petitie gestart. Dat wordt natuurlijk een kwestie van een lange adem hebben, maar het is in ieder geval een goed statement als zoveel mogelijk adviseurs deze petitie tekenen.”

 


Lees ook
Deze hypotheekadviseur wil géén adviseur van de maand worden
Adviseur van de maand

Deze hypotheekadviseur wil géén adviseur van de maand worden

Het afgelopen jaar zet Kop-Munt.nl regelmatig hypotheekadviseurs in de spotlight, door ze uit te roepen tot hypotheekadviseur van de maand. Maar is het wel de adviseur die al die aandacht verdient?

“Hopelijk beseffen we door het nieuwe pensioenstelsel dat we zelf actie moeten ondernemen”

“Hopelijk beseffen we door het nieuwe pensioenstelsel dat we zelf actie moeten ondernemen”

10 jaar na invoering van het huidige pensioenstelsel, ligt er een nieuw uitgewerkt akkoord op tafel. De onderhandelende partijen noemen het ‘een historische stap voorwaarts’. Maar wat gaan we hier concreet van merken? We kijken vooruit met Financieel Planner Oskar Barendse.

Zo komt deze hypotheekadviseur uit het Oosten de zomer door

Zo komt deze hypotheekadviseur uit het Oosten de zomer door

Op z’n zachtst gezegd is 2020 niet het meest eenvoudige jaar. Van coronastress tot oversluitgolf, het kostte nogal wat energie. Maar nu is de zomer daar, wat doen hypotheekadviseurs om bij te tanken (of bij te werken?).

Zo komt hypotheekadviseur Leen Winter de zomer door

Zo komt hypotheekadviseur Leen Winter de zomer door

Op z’n zachtst gezegd is 2020 niet het meest eenvoudige jaar geweest. Van coronastress tot oversluitgolf, het kostte nogal wat energie. Maar nu is de zomer daar, wat doen hypotheekadviseurs om bij te tanken (of bij te werken?).

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.