Het is goed dat er op dit moment veel aandacht is voor scheiden en de financiële gevolgen daarvan. Scheiden is één van de life-events die het vangnet van NHG in gebruik kan zetten. Ook werkloos raken, ziek worden of je partner verliezen zijn allemaal gebeurtenissen die het leven van een klant op z’n kop zetten, en ook de hypotheeklasten direct kunnen raken.
Juist dan is het belangrijk dat er passende oplossingen zijn om woningverlies te voorkomen. Maar dan moet het wel aan de orde komen in het adviesgesprek.
NHG biedt sinds 1 januari 2024 een uitgebreid pakket aan woningbehoud-tools. Toch weten nog lang niet alle professionals deze tools te vinden. Dat is zonde. Als adviseur of geldverstrekker kun jij in deze situaties echt het verschil maken.
De woningbehoud-tools zijn ontwikkeld om geldverstrekkers en hypotheekadviseurs te ondersteunen in het vinden van maatwerkoplossingen. Denk aan het (deels) aflossingsvrij maken van de hypotheek, het verlengen van de looptijd of het tijdelijk uitstellen van betaling met de woonlastenfaciliteit. Maar ook schuldenconsolidatie of de inzet van een job- of budgetcoach kunnen een oplossing bieden. Het mooie is: de tools mogen worden gecombineerd. Zo speel je nog beter in op wat iemand écht nodig heeft om in zijn woning te blijven.
Voor de inzet van deze tools is geen voorafgaande toestemming van NHG nodig, behalve voor de inzet van een coach. Zolang je je houdt aan de voorwaarden zoals beschreven in onze Voorwaarden en normen, kun je ze zelfstandig toepassen. Zo verlaag je drempels en help je klanten sneller vooruit.
We starten dit najaar met extra aandacht voor deze mogelijkheden. Op dit moment loopt er een NHG-campagne gericht op consumenten rondom scheiden, met duidelijke informatie over wat NHG dan voor je kan betekenen. Daarna richten we ons op de toolkit voor professionals. Onderdeel daarvan zijn uitlegvideo’s bij elke tool. Handig om snel inzicht te krijgen in de toepassing, risico’s en voordelen in de praktijk.
Er komt ook een landingspagina op nhg.nl waar je alle informatie vindt, inclusief praktijkvoorbeelden en de mogelijkheid om je aan te melden voor onze nieuwsbrief.
Vraag jezelf eens af: hoeveel van deze tools pas jij al toe in jouw praktijk? Zijn je collega’s ervan op de hoogte? Herken jij de signalen bij klanten die gebaat kunnen zijn bij woningbehoud? Misschien is dit hét moment om samen met je team de mogelijkheden opnieuw te verkennen.
Woningbehoud is teamwerk. Samen zorgen we ervoor dat mensen hun thuis kunnen behouden, ook als het leven even tegenzit.