Jeanette Hadderingh: Opleidingen bewegen met de markt mee

11 augustus 2017 Leestijd ± 4minuten
Jeanette Hadderingh: Opleidingen bewegen met de markt mee

Nieuwe regelgeving, veranderende adviespatronen: van hypotheekadviseurs worden steeds meer en andere vaardigheden verwacht. Jeanette Hadderingh, directeur van NIBE-SVV, het opleidingsinstituut voor financiële dienstverleners, vertelt over de continue transformatie die opleidingen ondergaan. Lees ook de interviews met Edwin Deijs van Hoffelijk en Ewald Bary van Lindenhaeghe.

“De manier waarop consumenten financieel advies inwinnen, verandert. Iedereen heeft haast: we willen kort, digitaal en snel advies voor een niet te hoge prijs. Vanaf het eerste contact moet je direct de diepte in gaan”, weet Hadderingh. Met name bij de grootbanken is de verschuiving groot. Er is minder behoefte aan gewone adviseurs die het standaard veldwerk doen, maar meer aan specialisten die over de volle breedte kunnen adviseren, constateert Hadderingh. “Als consumenten contact hebben met een adviseur, of het nu telefonisch, via Skype of met een eerste face to face intakegesprek is, moet het direct op hoog niveau zijn. Dat bekent dat ook degenen die werken op een contactcentrum een gedegen opleiding moeten hebben om mee te kunnen praten.”

Van basale vakkennis tot uitgebreide financiële planning
De hypotheekmarkt is momenteel erg aantrekkelijk. “Lage hypotheekrente, lage rente op spaargeld, meer vertrouwen in de eigen werkgelegenheid en explosief stijgende huren, dus kopen is een aantrekkelijk alternatief - dat resulteert in meer hypotheekaanvragen en dus meer werk voor adviseurs.” Daarom leidt NIBE-SVV ook dit jaar weer ’enkele honderden’ nieuwe adviseurs op. De instroom voor opleidingen tot hypotheekadviseur en financieel planners neemt dan ook niet af. “We zien dezelfde volumes in de afgelopen drie jaren”, benadrukt Hadderingh. De opleidingen lopen uiteen van basale vakkennis voor ’mensen die informeren, niet adviseren’, tot uitgebreide financiële planning. “Wie alleen execution only-hypotheken afsluit, of in een backoffice werkt, moet toch over goede vaktechniek beschikken”, meent Hadderingh. Een opleiding met nadruk op adviesvaardigheden is dan minder relevant. De meeste consumenten hebben volgens Hadderingh echter behoefte aan advies, al wordt dat in eerste instantie digitaal gezocht. “Daar zijn andere vaardigheden voor nodig dan wanneer je met iemand om tafel zit. De training voor digitaal advies is daarom echt een vaardigheidsontwikkeling - de vraag daarnaar is groot.” 

Details tellen bij digitaal advies
Digitaal advies lijkt simpel: een laptop met een camera lijkt voldoende om te communiceren. “Het kan vaak een stuk professioneler”, stelt Hadderingh. Daarbij maken kleine aanpassingen al een wezenlijk verschil. “Kijk in de camera en niet op je scherm. Anders kijk je te laag, we weten allemaal hoe belangrijk oogcontact is. En let op je omgeving. Waar ga je zitten, is er achtergrondgeluid, hoe ziet het eruit, zit je in het licht? Dat beïnvloedt hoe de consument het advies beoordeelt.” Verder is het zaak om langzamer en duidelijker te spreken dan wanneer je met iemand aan tafel zit, en moet worden gelet op handgebaren en mimiek. “Het gaat veel meer over non-verbale communicatie, adviseurs moeten nadenken over hoe ze overkomen.”Niet elk bedrijf heeft een uitgebreid scholingsbudget, daar is Hadderingh zich van bewust. “Je kunt je opleidingseuro maar één keer uitgeven. Bij een beperkt budget zou ik altijd voor vakkennis gaan boven presentatietechniek - al zou ik als opleider natuurlijk moeten zeggen dat het allemaal zou moeten!” 

Specialisaties
Een trend die Hadderingh bespeurt is dat adviseurs zich steeds verder ontwikkelen en zich specialiseren. “Het geven van integraal financieel advies op basis van de hypotheek wordt steeds gebruikelijker. Zeker als de klant ouder wordt, en er financiële ballast is van vorige hypotheken. Dat betekent dat adviseurs zich moeten specialiseren en door moeten vragen: waar moeten we rekening mee houden in de toekomst? De kennis die je moet bezitten als adviseur wordt steeds uitgebreider. Omdat klanten steeds kritischer zijn op de tarieven, moeten adviseurs zich keer op keer bewijzen.” Dat is voor de meeste adviseurs die Hadderingh tegenkomt, geen probleem. “Er zijn in de sector heel veel enthousiaste vakidioten. Wij vinden het dan belangrijk om leren niet een moetje te laten zijn, maar juist leuk en aantrekkelijk te maken, dan doe je er ook echt wat mee.” 

Privacy
Een van de terreinen waar de wetgeving volgend jaar verandert, is privacy. “Dat zal ook financieel adviseurs raken. Als je een klant bijvoorbeeld helpt met een belastingaangifte, mag je die informatie niet meer gebruiken voor een hypotheekaanvraag van diezelfde klant zonder zijn uitdrukkelijke toestemming.” Dat lijkt omslachtig voor de klant en kan tot frustratie leiden. “Maar dat is zoals de wetgever het geregeld heeft. Als adviseur moet je weten hoe je daar mee om moet gaan.”


Lees ook
Ewald Bary, Lindenhaeghe: “De klant wil bevestiging van iemand die hij vertrouwt”
Opinie

Ewald Bary, Lindenhaeghe: “De klant wil bevestiging van iemand die hij vertrouwt”

Veel financieel dienstverleners hebben hun adviseurs afgelopen jaren onderworpen aan vakbekwaamheidsopleidingen in het kader van de wettelijke cyclus. Nu is er weer ruimte voor bovenwettelijke opleidingen. Vragen stellen is wellicht de belangrijkste vaardigheid. “Menig adviseur kan hier nog sterk in verbeteren”, stelt Ewald Bary, commercieel directeur van opleidingsinstituut Lindenhaeghe. Lees ook de interviews met Jeanette Hadderingh van NIBE-SVV en Edwin Deijs van Hoffelijk.

“Adviseer op basis van netto besteedbaar inkomen”
Opinie

“Adviseer op basis van netto besteedbaar inkomen”

Financieel adviseurs hebben steeds nieuwe vaardigheden nodig om van toegevoegde waarde te zijn voor hun klanten. Edwin Deijs, directeur van opleider Hoffelijk, vertelt over de benodigde vaardigheden voor zowel ervaren adviseurs als instromende talenten. “Advies uitsluitend op basis van de gedragscode is per definitie niet passend.” Lees ook de interviews met Jeanette Hadderingh van NIBE-SVV en Ewald Bary van Lindenhaeghe.

Beleggen in een studentenwoning: wel of geen aanrader?
Opinie

Beleggen in een studentenwoning: wel of geen aanrader?

Het studiejaar is weer begonnen, met zoals gewoonlijk een enorm tekort aan studentenhuisvesting, vooral in de grote steden. De huurprijzen lopen hoog op. Een goed alternatief kan zijn om als ouder een woning te kopen waarin je zoon of dochter en eventuele andere huisgenoten een kamer kunnen huren. “Vooral als je zelf wat kapitaal achter de hand hebt, is dat zeker het overwegen waard”, vindt financieel planner Ramón Wernsen.

Reinier van der Heijden: “HDN gaat zich onafhankelijker positioneren naar de markt”
Opinie

Reinier van der Heijden: “HDN gaat zich onafhankelijker positioneren naar de markt”

Als we hem spreken, heeft Reinier van der Heijden er nog minder dan twintig werkdagen opzitten als de nieuwe directeur van HDN (Hypotheken Data Netwerk). Hij is de kersverse opvolger van Dorine van Basten, die zich na ruim zes jaar weer gaat richten op het uitvoeren van interim-opdrachten in de financiële dienstverlening. “HDN gaat haar onafhankelijkheid verder vorm geven in de markt. Onafhankelijk zijn we al, maar dat wordt nog niet door iedereen in de keten zo gevoeld. Daar gaan we verandering in brengen.”  

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.