Honderd klanten aanschrijven levert zeker acht betaalde adviesgesprekken op

02 maart 2023 Leestijd ± 2minuten
Honderd klanten aanschrijven levert zeker acht betaalde adviesgesprekken op

Op hypotheekevents wordt telkens uitgebreid gesproken over de ‘noodzaak’ om over data te beschikken voordat je actief beheer kunt uitvoeren. Maar is dat werkelijk nodig? De ervaring leert van niet. 

Laat er geen misverstand over bestaan: natuurlijk moet klantdata gedeeld worden. En natuurlijk moet dat AVG-proofgebeuren. Het is de hoogste tijd dat we het delen van data implementeren in de hypotheekbranche. Maar waarom wachten totdat dit eindelijk is geregeld? Je kunt nu al beginnen, met alleen een e-mailadres van de klant. 

Begin gewoon

Als advieskantoor kun je morgenochtend starten met actief beheer. Verschillende kantoren gingen je voor en hebben hun klanten gevraagd een simpele online vragenlijst in te vullen. Hiermee checkten ze bij hun klant of er life events geweest zijn en welke plannen de klant heeft, zoals verbouwen, verduurzamen of verhuizen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kun je (laten) nabellen om een adviesbehoefte te peilen en eventueel meteen een adviesafspraak in te plannen. Het resultaat spreekt voor zich: honderd klanten aanschrijven levert doorgaans zeker acht betaalde adviesgesprekken op. 

Een goede opvolging leidt tot een tevreden klant, die opnieuw goed advies heeft gekregen. Voor het advieskantoor is er omzet, aantoonbaar ingevulde zorgplicht, verminderd aansprakelijkheidsrisico én de aanzienlijk gestegen kans dat de klant ook in de toekomst voor het kantoor behouden blijft. 

Alles zelf doen? Hoeft niet

Wacht er niet te lang mee. Voor je het weet is er weer een jaar voorbij. Natuurlijk kost zo’n adviesbeheertraject tijd, en dat heeft niet iedereen. Daarom kun je het ook uitbesteden. Als adviseur doe je dan waar jij het allerbeste in best: het voeren van gesprekken. Je staat verstelt van de blije klanten die actief beheer oplevert. Morgenochtend al. 


Lees ook
Wat doet verduurzaming met de waarde van je woning?
Column

Wat doet verduurzaming met de waarde van je woning?

Je hebt ze ongetwijfeld gesproken: klanten die nadenken over verduurzaming. Is het voor klanten op leeftijd nog wel slim om extra kosten te maken? Een rekenvoorbeeld.

Invulling van de zorgplicht: “Ik zou het liefst iedereen een verjaardagskaartje sturen”

Invulling van de zorgplicht: “Ik zou het liefst iedereen een verjaardagskaartje sturen”

Elke week bespreken we aan de hand van een aantal stellingen het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week Margreet Modderman van Hypotheek Visie Meppel over de zorgplicht, het woningcontingent en regulering van buitenlandse studenten.

Wordt hypotheekadvies geraakt door artificial intelligence?
Column

Wordt hypotheekadvies geraakt door artificial intelligence?

Sinds een week of wat worden we overspoeld met berichten over hoe geweldig ChatGPT is. Laten we eens dichtbij huis beginnen en kijken wat de impact van AI kan zijn op het hypotheekadvies. Met de hoop dat adviseurs altijd nodig blijven.

Tijd om bureaucratische muren omver te werpen
Column

Tijd om bureaucratische muren omver te werpen

Het aantal hypotheekaanvragen per maand is van 70.000 naar 30.000 gezakt, zo blijkt uit recente cijfers van HDN. Dat betekent dat adviseurs meer tijd hebben, net als acceptanten. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.