‘Hoe groter een onderneming is, hoe makkelijker die te verkopen is’

De mogelijke obstakels bij een bedrijfsoverdracht
13 april 2022 Leestijd ± 3minuten
‘Hoe groter een onderneming is, hoe makkelijker die te verkopen is’

De hypotheeksector vergrijst, waardoor bedrijfsoverdrachten de komende jaren steeds vaker zullen plaatsvinden. Maar wat zijn de mogelijke obstakels bij een bedrijfsoverdracht? “Belangrijk is transparantie. Niet proberen in het begin relevante informatie achter te houden. Onder het motto: dit is misschien niet zo heel fraai”, zegt overname-adviseur Maarten van Dijk. Dit is het tweede van een tweetal artikelen over bedrijfsoverdrachten.

Van Dijk is verbonden aan accountanskantoor BDO en heeft veel MKB-bedrijven begeleid bij overnames. Zo werd een groter advieskantoor werd overgenomen door het zittende management. “Dat was een zogeheten management buy-out, dat komt vrij vaak voor”, vertelt Van Dijk.

Volgens Van Dijk zijn er verschillende categorieën bedrijven die ondernemingen kopen. Een voorbeeld hiervan zijn investeringsmaatschappijen. “Maar die eisen een bepaalde minimale omvang voordat dit voor hen interessant is. Het gemiddelde hypotheekkantoor komt daarvoor niet aanmerking.”

Persoonlijke relaties

Van Dijk vindt dat de verkoopbaarheid van een wat kleinere organisatie lastig is, omdat er vaak veel persoonlijke relaties mee gemoeid zijn. De vertrekkende eigenaar kent veel klanten persoonlijk. “Zeker in de hypotheekmarkt is dat het geval. Als je als externe partij een bedrijf overneemt en de oud-eigenaar gaat weg, wat koop je dan? Uiteindelijk koop je iets voor de continuïteit. Bij een management buy-out is die continuïteit beter geborgd, omdat zij de onderneming kennen en tot op zekere hoogte runnen.”

De BDO-adviseur denkt ook dat een éénpitskantoor over het algemeen lastig verkoopbaar is. “En als je iemand gevonden hebt, dan heeft hij vaak niet heel diepe zakken. De ondernemer moet er niet op rekenen dat er enorme bedragen betaald zullen worden. Simpelweg, omdat de koper dat niet heeft. Het kan interessant zijn, maar dan moet hij het wel kunnen betalen. Je kunt zeggen: hoe groter een onderneming is, hoe makkelijker die te verkopen is.”

Hoofdstappen overnametraject

Volgens Van Dijk zijn dit de hoofdstappen bij een overnametraject: het vinden van de juiste koper(s) en het verstrekken van (financiële) gegevens aan die partijen. Vervolgens wordt er op basis van deze gegevens om een bod gevraagd. Na een deal op hoofdlijnen over dit bod, wordt er vervolgens een boekenonderzoek gedaan. Daarna worden bij de notaris de aandelen gepasseerd als het om een bv gaat.  

“Bij een overnametraject moet je toch wel denken aan duur van een half jaar. Soms duurt het een jaar. Je moet partijen zoeken, de onderhandelingen kunnen lang duren. Dit gebeurt niet via een paar gesprekken op een achternamiddag. Mensen moeten erover nadenken en ook zo’n boekenonderzoek kan wekenlang duren. De financiering moet geregeld worden. Het kost dus allemaal tijd”, meent Van Dijk.

Volgens hem is transparantie zeer belangrijk, als een ondernemer zijn bedrijf van de hand wil doen. “Niet proberen in het begin relevantie informatie achter te houden. Onder het motto: dit is misschien niet zo heel fraai. Verstop niets, want op het moment dat je dat doet, komt uiteindelijk de deksel op je neus als het later toch boven komt. Dan kan er sprake zijn van een vertrouwensbreuk. Waarom heb je me dat niet eerder verteld? Transparantie is dus van belang.”


Lees ook
Paniek is niet nodig: “Men laat de hypotheek niet verslonzen”
Cijfers & onderzoeken

Paniek is niet nodig: “Men laat de hypotheek niet verslonzen”

Bijna twee op de drie hypotheekadviseurs denkt dat de hoge inflatie voor problemen gaat zorgen in zijn of haar hypotheekportefeuille. Dat blijkt uit een poll op deze site. Komt de betaalbaarheid van de woonlasten echt in het geding? 

Het gelijk van uitbesteden en samenwerken
Column

Het gelijk van uitbesteden en samenwerken

Ik spreek natuurlijk voor eigen parochie, maar dan toch; het gelijk van uitbesteden wordt weer keihard bewezen. In deze enorme drukke tijden zie je duidelijk het verschil tussen geldverstrekkers die (een deel) van hun processen en diensten hebben uitbesteed aan gespecialiseerde ketenpartners en de geldverstrekkers die dit niet doen. De doorlooptijden van laatstgenoemde geldverstrekkers rijzen op momenten de pan uit. Met vervelende gevolgen voor adviseurs en met name voor de consumenten.

Winkel overnemen? Bij bedrijfsoverdracht komt veel kijken
Trends

Winkel overnemen? Bij bedrijfsoverdracht komt veel kijken

De hypotheeksector vergrijst, de komende jaren zullen bedrijfsoverdrachten steeds vaker plaatsvinden. Waar moet een adviseur op letten als hij besluit een bedrijf over te nemen? Dit is het eerste van een tweetal artikelen over bedrijfsoverdrachten.  

‘De ORV is altijd onderdeel van het adviesgesprek’

‘De ORV is altijd onderdeel van het adviesgesprek’

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Thomas van Splunteren van De Hypotheker aan de Amsterdamse Zuidas en Wilbert Streefkerk van Financieel Fit stellen dat de overlijdensrisicoverzekering altijd in hun adviesgesprekken aan de orde komt. “Als je advies geeft, hoort dat er gewoon bij.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.