“Gesprekken met scheidend stel zijn minder gezellig”

Ellen Hensbergen stelt de kettingvraag aan Gerjam van der Wielen
21 januari 2021 Leestijd ± 3minuten
“Gesprekken met scheidend stel zijn minder gezellig”

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna deze adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Gerjam van der Wielen is adviseur namens Van Bruggen Adviesgroep in Duiven. Hij bijt het spits af. De eerste vraag komt eenmalig van Ellen Hensbergen, directeur bij MUNT Hypotheken. 

Tags

Gerjam, hoe ga jij om met ruziënde klanten?

“Ik moet zeggen dat ik dat zelden of nooit meemaak. Mensen die een huis kopen, zijn doorgaans optimistisch en hebben, voor zover ik weet, geen ruzie. Ik geef klanten voldoende stof tot nadenken, van de energietransitie tot werkloosheid en scheiding. Regelmatig spreek ik met stellen die in een moeilijke fase zitten van hun relatie en overwegen een punt erachter te zetten.” 

Wat doe je voor klanten die uit elkaar gaan? 

“Zo lang ze nog goed met elkaar kunnen praten probeer ik zoveel mogelijk duidelijkheid aan ze te verschaffen en, indien nodig, ze door te verwijzen naar de mediator. Ik werk samen met een advocaat-mediator. Samen met haar proberen we de relatiebeëindiging zo soepel mogelijk te begeleiden.” 

Wat heb je nodig in dat soort gesprekken?

“Als mensen heel boos op elkaar zijn, is dat soms best lastig. Belangrijk is om altijd boven de partijen te staan en toch de emotie zoveel mogelijk weg te nemen in het gesprek. Daar is rust en mensenkennis voor nodig. Alles is er op zo’n moment op gericht om er samen uit te komen. Vaak zijn er ook kinderen in het spel. Als een ruzie verder escaleert, loopt de frustratie en de kosten alleen maar verder voor ze op. En nog belangrijker: niemand gaat zich er gelukkiger van voelen.” 

Ben jij zelf eigenlijk wel eens het mikpunt tijdens gesprekken?

“Gelukkig heb ik zelden of nooit onenigheid met mijn relaties. Ik probeer altijd tijdens het gehele proces zo duidelijk en transparant mogelijk te werken. Een enkele keer maak ik wel eens mee dat relaties mij iets verwijten.”

Wat doe je dan?

“Tijdens de kennismaking en inventarisatie leg ik samen met mensen vast wat we hebben besproken. Op basis daarvan stel ik uiteindelijk het adviesrapport op zodat er later geen onduidelijkheden kunnen ontstaan over de gemaakte afspraken. Daar kunnen we vervolgens samen op terugvallen. Alles uitleggen en opschrijven in makkelijke taal, is ontzettend belangrijk. Het is zaak dat je mensen meeneemt in wat je doet. Ik wil niet tegenover mijn relatie zitten, ik wil naast die mensen staan.”

Wat zou jij graag willen weten, en van wie?

“Jeroen Spreeuw wil ik graag een vraag stellen. Dat is een vriend van mij uit het vak, die ken ik al 25 jaar. Gelijktijdig met hem ben ik zelfstandig geworden. In die tijd is er veel veranderd op de woningmarkt. Zo is het klimaat een grotere rol gaan spelen. Daarom is mijn vraag aan Jeroen: hoe pas jij de energietransitie toe in jouw hypotheekadvies?”


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

5 stemmen (gemiddeld 3,4 van 5).

Anderen bekeken ook

Henk Nijboer (PvdA): Starter op weg helpen met kooppremie voor nieuwbouwwoning

21 januari 2021 In aanloop naar de verkiezingen spreekt Kop-Munt met politieke partijen ...

Door de hoge boete raadde ik het hele zaakje af

12 januari 2021 In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze ...

MFLjunior: “Leren omgaan met geld moet jong beginnen”

19 januari 2021 Voorkomen is beter dan genezen, zeker wanneer het gaat om ...

Julius Terpstra (CDA) over de woningmarkt: “Minister moet straks palen in de grond slaan"

14 januari 2021 In aanloop naar de verkiezingen spreekt Kop-Munt met politieke partijen ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.