“Gaat het mis? Los het op!”

Hypotheekadviseur van de maand: Mark Thijssens, Thijssens Advies
03 februari 2021 Leestijd ± 4minuten
“Gaat het mis? Los het op!”

Als hij terugdenkt aan het hypotheekadvies dat Mark Thijssens (53) zelf kreeg bij het kopen van zijn eerste huis, wordt hij nog kwaad. “Het was rommel, zo slecht!” Het inspireerde hem om het zelf veel beter te doen.

Tags

Midden jaren negentig kochten Thijssens en zijn vrouw een oud huisje in Beek en Donk. “We waren zo bleu, we waren al lang blij dat we een hypotheek kregen dus stelden we geen kritische vragen. Maar als ik nu terugkijk: we kregen geen enkel advies, er werd geen enkele vergelijking tussen aanbieders en rentetarieven gemaakt, laat staan dat we uitleg kregen over de voorwaarden.” 

Het was reden voor Thijssens om vanaf het prille begin van zijn adviseurscarrière zaken anders aan te pakken. “Toen je nog niet verplicht was om goed advies te geven, maakten sommigen er een potje van. Al mijn klanten hebben altijd keuzes en uitgebreide uitleg gekregen.”

Het huis in Beek en Donk werd door de Thijssens in twee jaar grondig opgeknapt en weer verkocht. “Van de woningmarkt hadden we ook weinig kaas gegeten. De makelaar verkocht het aan de eerste de beste bieder en was liever lui dan moe: andere geïnteresseerden kwamen huilend aan de deur vragen of ze een hoger bod mochten uitbrengen. Dat bleek achteraf prima te hebben gekund omdat er nog niets was getekend, maar de makelaar besloot ons dat niet te vertellen.”

Zorgplicht

Thijssens kan er oprecht boos over worden. “Ik kan niet tegen onrecht. Daarom doe ik altijd meer dan zou moeten, zeker wanneer iemand elders een advies heeft gekregen dat niet klopt. Daar bezorg ik mezelf misschien meer werk mee, maar als adviseurs hebben we de plicht voor onze klanten te zorgen.”

Niet dat Thijssens zelf nooit een fout maakt: “Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Gaat het mis? Los het op. Zo maakte ik aan het begin, toen de wetgeving over aflossen binnen dertig jaar werd ingevoerd, slordige foutjes. Ik hield er geen rekening mee dat de hypotheek net een maandje eerder of later werd afgesloten dan in de adviessoftware was ingevoerd. Als het 359 maanden wordt, heeft de klant er geen last van, maar bij 361 maanden heb je een fiscaal probleem.” Daarom heeft Thijssens dit bij die klanten hersteld. “Als je het eerlijk en duidelijk uitlegt, begrijpen klanten dat.”

Lijden aan het leiden

Na een carrière in de landmacht en als projectleider in de IT (“ik was meer aan het lijden dan het leiden”) belandde Thijssens op zijn 31ste in de financiële wereld. “Mijn vrouw werkte als zelfstandig verzekeringsadviseur, de menselijke interactie en dat je klanten echt kon helpen sprak mij aan.” 

Thijssens volgde onder meer opleidingen tot financieel planner, hypotheekadviseur en pensioenadviseur. “De vergunningen voor pensioen heb ik net laten verlopen. Voor de tijd die het kost om daar goed bij te blijven, had ik te weinig pensioenklanten.”

Van garage tot kantoor

In 2011 besloten Thijssens en zijn vrouw om hun eenmanszaken samen te voegen tot Thijssens Advies en werd de garage ingeruild voor een kantoorpand in St. Michielsgestel. “Als onafhankelijk financieel advieskantoor hebben we ons gespecialiseerd in hypotheken, verzekeringen en financiële planning, zowel voor de particuliere als de zakelijke markt. Het bijstaan van startende ondernemers en hun financiële planning maken, vind ik het leukst.”

Ook voor scheidingen loopt Thijssens warm. “Dat is lastig voor klanten, maar daar ligt voor mij als adviseur een mooie uitdaging. Je zoekt een oplossing waar iedereen mee kan leven.” Daar komt veel tact bij kijken. “De financieel adviseur hoort het vaak als een van de eersten dat een relatie over is, dat is de fase waarin uitgezocht moet worden wat er nog kan. Het eerste wat ik vraag is of ze een goede mediator hebben, zo niet dan stuur ik ze direct door naar iemand met wie ik veel werk en die verstand van zaken heeft. Iemand niet alleen een gecertificeerd mediator is maar zich ook goed inleven in de situatie en met de kinderen om kan gaan.” 

Draagplichtovereenkomst

Elke 2 tot 3 maanden heeft Thijssens wel een scheiding op het bureau liggen. “Daarom begin ik bij alle hypotheekaanvragen altijd over de draagplichtovereenkomst.” Hierin kunnen partners bijvoorbeeld afspreken dat ze de hypotheekschuld niet 50/50 dragen maar dat ze de inleg van eigen geld compenseren: voor het bedrag dat een partner uit eigen geld betaalt, hoeft deze dan de hypotheek niet mee te dragen. “Zeker wanneer een van de partners meer vermogen heeft, moet je goed vastleggen wie wat inbrengt. Het is heel praktisch en betekent dat, als klanten uit elkaar gaan, meteen duidelijk is wie wat heeft ingebracht. Dat voorkomt een hoop gedoe.”


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

15 stemmen (gemiddeld 3,9 van 5).

Anderen bekeken ook

“AFM zaait onnodig paniek over aflossingsvrije hypotheken”

04 februari 2021 Zeker 78.000 huishoudens lopen het risico dat ze hun aflossingsvrije ...

Liane den Haan (50PLUS): “Bouwen voor ouderen betekent meer huisvesting voor starters”

01 februari 2021 In aanloop naar de verkiezingen spreekt Kop-Munt met politieke partijen ...

Deze hypotheekadviseur heeft het ‘niet druk’

10 september 2020 De hypotheekadviseur van de maand augustus heeft het niet druk. ...

Nachten wakker liggen van kleine lettertjes

28 januari 2021 In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.