Dylan Dresens (FlexFront): ‘Automatiseer en verbeter het beheerproces’

04 februari 2019 Leestijd ± 2minuten 316 views
Dylan Dresens (FlexFront): ‘Automatiseer en verbeter het beheerproces’

Meer vraag naar maatwerk en meer aandacht voor bestaande klanten. Dylan Dresens van FlexFront denkt dat automatisering de adviseur helpt om op deze ontwikkelingen in te springen. Dresens pleit er ook voor om het proces bij beheersituaties, zoals een scheiding, veel soepeler te laten verlopen.

Wat drijft de groei van maatwerk?

“De meeste mensen met een doorsnee profiel hebben inmiddels wel een woning, maar er is een grote groep consumenten met een uitdagender profiel, die een koopwens hebben. Denk aan een starter, iemand met een flexibel dienstverband, of een ouder echtpaar dat de wens heeft de woning aan te passen aan gewijzigde woonbehoeften. We zien dat hypotheekadviseurs nog veel werk hebben aan het completeren van dossiers. Wij vinden dat zonde. Als je administratief werk weg zou kunnen halen, geef je de adviseur veel meer ruimte om met klanten mee te denken.”

Hoeveel tijd zou de adviseur vrij kunnen spelen?

“Je moet allerlei stukjes bij elkaar optellen, maar dat kan zomaar drie tot vijf uur zijn. De adviseur kan dan kiezen wat hij met de tijd doet. Hij kan die steken in een nog beter advies, kijken of hij meer hypotheekaanvragen tot een succes kan brengen, of meer tijd besteden aan het bedienen van bestaande klanten. Wat ons betreft zien we nog te weinig verbetering en efficiëntie in het beheerproces.”

Neemt het belang van beheer toe?

“Hypotheekadviseurs nemen dat meer en meer mee bij een hypotheekaanvraag. Zij willen ook dat een klant goed geholpen wordt in een beheersituatie, zoals een aanvraag voor ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid bij een scheiding. Daarnaast nemen de extra aflossingen toe en de verhogingen voor extra investeringen in duurzaamheid. Wij zien ook dat hypotheekadvieskantoren het actieve beheer meer oppakken.”

Zijn de processen in situaties als een scheiding wel te standaardiseren?

“Er kunnen best veel administratieve processen gestandaardiseerd en geautomatiseerd worden. In plaats van documenten te laten aanleveren zouden we ook bronnen kunnen ontsluiten, zoals met het UWV verzekeringsbericht. Een groot deel van de verbetering ligt echter gewoon in de dienstverlening: het sneller oppakken van deze dossiers en het bieden van maatwerk. Dat kost ook gewoon tijd en aandacht.”

En die speelt de adviseur dus vrij door de administratie uit te besteden?

“Inderdaad. Als hypotheekadviseur kun je automatisering als bedreigend beschouwen maar het levert juist heel veel op als processen geautomatiseerd worden. FlexFront helpt hypotheekadviseurs met het compleet maken van het dossier. Dat geeft ruimte om te investeren in goed advies en om tijd te besteden aan de klantrelatie en goed beheer.”


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

74 stemmen (gemiddeld 3,2 van 5).

Anderen bekeken ook

Aflossingsvrije hypotheek? ‘Maak je niet druk’

06 februari 2019 Twee miljoen Nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek. Een deel verwacht ...

Carla Muters (NHG): volop door met innoveren met duurzaamheid, inkomen en senioren

28 januari 2019 NHG heeft sinds een paar jaar een voortrekkersrol in de ...

Praktijkcijfers: Hogere hypotheekschuld huishoudens?

01 februari 2019 De hypotheekmarkt heeft een bewogen jaar achter de rug en ...

"Logisch dat pensioenfondsen investeren in de huizenmarkt"

07 februari 2019 De belangen van de consument en die van pensioenfondsen komen ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.