Deze hypotheekadviseur heeft het ‘niet druk’

10 september 2020 Leestijd ± 3minuten
Deze hypotheekadviseur heeft het ‘niet druk’

De hypotheekadviseur van de maand augustus heeft het niet druk. Wat is er aan de hand bij Simon Hulsman?

“Ben ik hypotheekadviseur van de maand omdat ik zoveel MUNT-hypotheken afsluit,” vraagt Simon Hulsman zich af. MUNT weet dat natuurlijk zeer te waarderen, maar vooral de manier waarop Simon zijn zaak opzet, maakt dat hij een plek in de spotlight verdient.
 

Noodgedwongen zelfstandige


Al meer dan 20 jaar is Simon hypotheekadviseur. Dat deed hij tot 4 jaar geleden met veel plezier in loondienst, bij onder andere de Rabobank. Zijn laatste functie als wooncoach kwam te vervallen. Simon kreeg de tijd om na te denken wat hij daarna wilde doen en hij besloot verder te gaan als zelfstandig hypotheekadviseur. “Het lijkt dus alsof ik een noodgedwongen zelfstandige ben, maar dat is niet zo. Ik vind het zelfstandig ondernemen geweldig - en de zaak loopt eigenlijk vanaf het begin af aan hartstikke goed.”

Simon zet heel wat hypotheken weg in zijn eentje. “Ik heb besloten dat ik geen personeel in dienst wil. Dat scheelt zorgen, maar maakt ook dat ik flink moet doorpakken in drukke tijden. Mijn vrouw pakt drie ochtenden in de week een deel van de administratie op. Haar hoef ik weinig uit te leggen, want ze werkt zelf bij een makelaar. Zo redden we het ook in drukke tijden.”

 

Niet druk


Ook Simon merkt dat de hausse aan oversluiters en nieuwe hypotheken zorgt voor extra veel werk. “Ik heb met mijn vrouw afgesproken dat we het woord ‘druk’ niet meer noemen. Niet leuk voor je klanten, als je dat telkens zegt en ook niet leuk voor onszelf. Dus als mensen me vragen hoe het gaat zeg ik gewoon ‘heel goed’. Dat moet ik nog wel een beetje oefenen hoor, maar het werkt wel.”

De werk-privé balans probeert Simon ondertussen ook goed op orde te houden. “Super belangrijk om ook op jezelf te passen als het druk is natuurlijk. Ik heb sinds ongeveer een jaar twee telefoonnummers; voor privé en zakelijk. Door de week ben ik altijd bereikbaar voor mijn klanten en ik werk zo’n drie avonden in de week tot een uur of 11 ‘s avonds. Maar, op vrijdagavond gaat de werktelefoon uit en die gaat pas weer aan op maandagochtend.” 

Of zijn klanten daar een probleem mee hebben? “Welnee, de meeste mensen snappen het maar al te goed. Bij het eerste gesprek leg ik uit dat ze me altijd mogen bellen, maar niet in het weekend, want dat is voor mijn gezin - en om te wielrennen en te fitnessen.”

 

Het cliché dat niet vaak genoeg herhaald kan worden


Vier jaar geleden begon Simon vanuit het niets, maar binnen no-time heeft hij een flinke klantenkring opgebouwd. “Ik kende al een paar makelaars vanuit mijn functie bij de Rabobank. Die sturen klanten graag door naar mij, ze weten dat het goed zit.” 

Er is nog wel iets dat volgens Simon heel belangrijk is voor zijn succes. “Zorg dat je als hypotheekadviseur altijd goed blijft communiceren met je klant. Hou ze op de hoogte van het proces, dan weten ze waar ze aan toe zijn en hou je de relatie met je klant goed. Het is misschien een cliché, maar wat mij betreft blijft een goede klantrelatie (dus duidelijke communicatie) de sleutel tot succes. Blijf daarbij wel bij je eigen plan. Het is niet je taak om iets te verkopen als hypotheekadviseur, maar om een klant te helpen bij het maken van de beste keuze.”


Lees ook
‘Standaard nodig vóór digitale handtekening definitief vlucht kan nemen’
Trends

‘Standaard nodig vóór digitale handtekening definitief vlucht kan nemen’

Toen de coronacrisis toesloeg moesten adviseurs over op digitaal werken. Voor ondertekening van stukken zoals hypotheekoffertes bood de digitale handtekening uitkomst. Nu de acute crisis voorbij is, vallen sommigen terug in hun oude gewoonten, ziet directeur Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond

Hypotheekadviseurs luisteren massaal naar deze mannen, maar waarom?
Trends

Hypotheekadviseurs luisteren massaal naar deze mannen, maar waarom?

Een nieuwe podcast voor de hypotheek-professional. Van niemand minder dan Michiel Meijer (Van Bruggen Adviesgroep) en Matthijs Mons (Yellowtail). Met een enorme bak kennis, ervaring en humor nemen zij de hypotheekwereld onder de loep.

Prinsjesdag: met welke veranderingen krijgt de hypotheekadviseur in 2021 te maken?

Prinsjesdag: met welke veranderingen krijgt de hypotheekadviseur in 2021 te maken?

Op Prinsjesdag heeft de overheid een flink pakket nieuwe maatregelen aangekondigd. De overdrachtsbelasting verandert voor starters en beleggers, er zijn veranderingen aan de inkomstenbelasting. Wat is er in al die regels belangrijk voor hypotheekadviseurs? We zetten het op een rij.

“Met goed contact krijg je meer voor elkaar”
Adviseur van de maand

“Met goed contact krijg je meer voor elkaar”

Van horeca-manager naar hypotheekadviseur lijkt geen logische stap. Maar bij adviseur van de maand Quintus Winkler viel alles op z’n plaats bij het adviseurschap. “Ik ga elke dag fluitend naar kantoor.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.