Hypotheekadviseur rots in branding werkloosheidsgolf

16 juli 2020 Leestijd ± 3minuten
Hypotheekadviseur rots in branding werkloosheidsgolf

Hoe kunnen hypotheekadviseurs zichzelf en hun klanten voorbereiden op een grote werkloosheidsgolf? Dat is wat MUNT-directeur Ellen Hensbergen deze week bezighoudt - en waar ze  graag meer over vertelt in deze column.

Terwijl ik net een bak lauwe koffie over me heen kreeg, zit ik hier na te denken over de risico’s van het leven. Dat klinkt een stuk zwaarder dan het is hoor, maar een ongeluk (in dit geval een koffiebeker die omvalt) zit in een klein hoekje. Dat weten wij in de hypotheekwereld maar al te goed. Naast het verstrekken van geld is het natuurlijk ook onze taak om mensen voor te bereiden op de financiële risico's die ze lopen.

Dat doen we op zich heel goed, door mensen weerbaar te maken voor life events als een scheiding, arbeidsongeschiktheid, of werkloosheid. Maar wat als er ineens een werkloosheidsgolf komt door de coronacrisis? Hoe kunnen we ons daarop voorbereiden in de financiële dienstverlening

Uit onderzoek van MUNT blijkt dat zo’n 80% van de Nederlanders op dit moment niet bang is om werkloos te worden. Mooi zo. Alleen zijn daar twee kanttekeningen bij, wat mij betreft. Het betekent namelijk dat 20%, dus één op de vijf, Nederlanders zich wel degelijk zorgen maakt over de voortzetting van de inkomsten. Dat is veel, heel erg veel. Als al deze mensen gelijk krijgen, betekent dat een veelvoud van het aantal werklozen tijdens de vorige crisis.

Vervolgens maak ik me ook een tikje zorgen over de verwachtingen van de 80% die denkt dat het wel snor zit met hun werk. Van gedragswetenschappers hebben we ondertussen geleerd dat we over ons ‘toekomstige zelf’ altijd denken dat die leuker, slimmer, slanker en rijker is. Kortom: we zijn regelmatig ietwat te optimistisch - en dat zou hier ook het geval kunnen zijn.

Natuurlijk weet niemand op dit moment nog of die werkloosheidsgolf ook echt doorzet. Als een tweede corona-golf uitblijft, kan het zomaar zijn dat we een v-vormige crisis krijgen. Zo eentje waarbij de economie weer heel snel omlaag valt, maar ook rap weer opklimt. Als exportland zijn we dan ook nog eens afhankelijk van wat er in de rest van de wereld gebeurt en dat is natuurlijk ook niet te voorspellen.

Maar wat moet je daarmee als hypotheekadviseur? Je wilt mensen gewoon goed bedienen. Als alles klopt, waarom zou je ze dan bang maken met een eventuele werkloosheidsgolf? Nu zijn adviseurs sowieso al heel erg kritisch op de hypotheken en geven ze mensen al goed advies. Op dit moment zou ik zeggen: voeg daar nog een éxtra kritische blik aan toe. Alleen een werkloosheidsverzekering volstaat niet. De extra kritische blik en soms wat meer bewustzijn creëren bij de klant, kunnen ergere rampen voorkomen.

Het is wat dat betreft net als met die lauwe koffie die ik over me heen kreeg: omvallende bekers zijn bijna niet te voorkomen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat de koffieautomaat niet te heet staat afgesteld.


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

10 stemmen (gemiddeld 2,2 van 5).

Anderen bekeken ook

Nederlandse woningmarkt in de tweede helft van 2020: ‘De storm zal gaan liggen’

16 juli 2020 Grote krapte in de steden die zich ook in het ...

7 boeken die iedere hypotheekadviseur gelezen moet hebben

16 juli 2020 Lekker ontspannen met een goed boek en dan ook nog ...

Vraag het aan Chris: “Wordt het een lange hete hypotheekzomer?”

09 juli 2020 Elke maand leggen we een prangende hypotheekvraag voor aan Chris ...

Het ging bijna mis in 2012, maar geldverstrekkers hebben ervan geleerd

04 juni 2020 Binnen no-time zijn er noodmaatregelen genomen om te betalingsachterstand bij ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.